Geplaatst op: 20-08-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Consumentenvertrouwen daalt, koopbereidheid verbetert

Consumentenvertrouwen daalt, koopbereidheid verbetert
Afbeelding van Lisa Caroselli via Pixabay
Met de opmars van het virus worden Nederlandse consumenten ook pessimistischer. Het consumentenvertrouwen daalde tussen juli en augustus van -26 naar -29. 

Met -29 lag het consumentenvertrouwen in augustus ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-6). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). 

Het consumentenvertrouwen wordt sterk negatief beïnvloed door het economisch klimaat; die indicator daalde zelfs van -51 naar -59. Consumenten zijn minder pessimistisch over de eigen financiële situatie in de komende 12 maanden, die indicator staat op -2. Het is evenwel voor de Nederlandse consument geen tijd voor grote aankopen (-23). Al met al verbeterde de koopbereidheid licht: van -10 naar -9. 


Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, consumenten, vertrouwen, consumentenvertrouwen

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/20
Exclusief voor leden
Steden zijn onderschatte factor in herstel biodiversiteit
Steden kunnen met haar afwisselende landschap en dynamiek een belangrijke bijdrage leveren aan het herstel van biodiversiteit.
05/10/20
Exclusief voor leden
Rijke kasteelverleden Drenthe en Overijssel weer terug
Er stonden minstens 134 burchten, adellijke huizen en versterkingen, zo blijkt uit promotieonderzoek van archeologe en landschapshistorica Diana Spiekhout.
02/10/20
Exclusief voor leden
Kernkwaliteiten van Nieuwe Hollandse Waterlinie bij Laagraven bepaald
De analyse maakt duidelijk wat de kernkwaliteiten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) in het ge...
30/09/20
Onderzoek: Chatbots zijn handig maar helpen niet altijd
Wat vinden consumenten van chatbots? Die vraag stond centraal in onderzoek van Thomas More.
23/09/20
 2e kwartaal sterk gedaalde consumptie huishoudens 8,5%
Volgens de tweede berekening van het CBS is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwarta...
15/09/20
Drama voor vakantiemarkt in tweede kwartaal
In het tweede kwartaal van 2020 hebben Nederlanders 65% minder vakanties gemaakt dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Het aantal buitenlandse vakanties stortte vrijwel geheel in. Binnenlandse vakanties zaten ook diep in de min maar veel minder en wisten zich in juni deels weer te herstellen.
08/09/20
Grote verandering bij toeristisch onderzoek: NBTC-NIPO Research stopt
NBTC en Kantar beëindigen hun joint venture rond toeristisch onderzoek in NBTC-NIPO Research (NNR).
27/08/20
Vakopleidingen toerisme en horeca moeten anders
De provincie Groningen investeert 300.000 euro in het verbeteren van opleidingen in horeca en toerisme. Dat is hard nodig want de aanmeldingen voor vakonderwijs lopen al jaren terug. De provincie wil zo de vrijetijdseconomie een impuls geven.