Geplaatst op: 18-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse evenementensector voert samen met Belgen actie om sector te redden

Nederlandse evenementensector voert samen met Belgen actie om sector te redden
De Nederlandse evenementensector staat door de coronacrisis om omvallen. Daarmee dreigen 12.000 bedrijven die met 100.000 mensen jaarlijks 94.000 events organiseren tezamen met 7,4 miljard euro omzet te verdwijnen. Om aandacht voor deze culturele en maatschappelijke ramp te vragen lanceert de Alliantie van Evenementenbouwer samen met de Belgische evenementensector de actie ‘Sound of Silence’. Ze roepen overheden op om de sector niet te vergeten, ruimte te bieden tot ondernemen en steunmaatregelen voor de hele evenementensector. 

De Nederlandse evenementensector, die sinds de uitbraak van het coronavirus half maart, samenwerkt in de Alliantie van Evenementenbouwers, heeft zich aangesloten bij het Belgische initiatief dat op maandag 10 augustus werd gelanceerd. ‘Sound of Silence’ werd die dag gepresenteerd onder de noemer ‘Doorbreek de stilte, geef ons de kans om actie te ondernemen’. De situatie in beide landen is vergelijkbaar, het is 5 over 12 voor veel bedrijven in de evenementensector.  

Wat staat er op het spel?

De Alliantie van Evenementenbouwers is een brede vertegenwoordiging van de totale sector van sport, cultuur en entertainment: van freelancers tot toeleveranciers, van theaters tot concertzalen, van organisatoren en theaterproducenten tot sportbonden. De gehele branche vertegenwoordigt in Nederland 100.000 banen en 7,4 miljard euro omzet. De alliantie vraagt aandacht voor het belang van sport, cultuur en entertainment in onze samenleving. Er wordt met overheden lokaal en nationaal op constructieve wijze overlegd en gefocust op wat er allemaal, onder voorwaarden, weer WEL mogelijk is maar de huidige 1,5 meter oplossingen zijn niet levensvatbaar voor de branche. Financiële steun na 1 oktober, waarmee de branche de winter door kan komen is essentieel.  


Jolanda Jansen, directeur van Rotterdam Ahoy, en woordvoerder namens de alliantie: "De focus binnen de alliantie ligt momenteel op twee punten: 1. De zogenaamde ‘Fieldlab Evenementen’; samen met de overheid ontwikkelen we bewijslast van een veilige en betrouwbare aanpak binnen de evenementensector. 2. Financiële steun als overbrugging tot we weer kunnen en mogen binnen de branche. Dat laatste is essentieel als we willen dat deze sector blijft bestaan.”  

Wat is de Sound of Silence?

"Tijd voor actie!", schrijven de organisatoren. "Tijd om in de spotlight te treden. Tijd om van de daken te schreeuwen dat er IETS moet gebeuren. Hoe we dat doen? Met de kracht van sociale media. Deel daarom onze stories, posts, foto overlays en banners. Gebruik de hashtags #SOS en #SoundOfSilence en deel deze oproep met iedereen in je netwerk. Samen staan we sterk."



Aansluiten bij Belgisch initiatief

De Nederlandse alliantie heeft besloten zich aan te sluiten bij haar zuiderburen. Jansen: "Het coronavirus en de impact ervan zijn landgrensoverschrijdend. In Nederland ontstaan ook veel initiatieven en ook bij ons voelen we druk toenemen om in actie te komen. Je kunt het wiel opnieuw uitvinden maar samenwerking is juist wat we met de alliantie willen; de Lage Landen trekken samen op”. Het initiatief is in eerste instantie vooral een online middel. De oproep in het initiatief is om een oranje kruis over je social media profielfoto te plaatsen, met daarop de tekst "sound of silence"- niet toevallig de noodkreet "SOS". De sector luidt de noodklok, er is nog geen enkel perspectief.  

Katrien Vermeire, woordvoerder namens de Belgische eventsector zegt: "In deze tijden is samenwerking, meer dan ooit, belangrijk. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. In België zien we dat het initiatief breed gedragen wordt; we hopen dat het in Nederland dezelfde uitwerking heeft. Behoud van deze sector is ons beider doel.” Sluit je aan!De Alliantie van Evenementenbouwers doet een oproep aan iedereen die de evenementensector een warm hart toedraagt, het initiatief te ondersteunen. 
Link: https://evenementenbouwers.org/
Trefwoorden: evenementen, festivals, cultuur, sport

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Oeds Bijlsma wordt interim directeur-bestuurder Fries Museum en Princessehof
De Raad van Toezicht van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof heeft Oeds Bijlsma benoemd tot interim directeur-bestuurder van de beide musea. Met ingang van 5 augustus 2025 zal hij voor een periode van zes maanden leiding geven aan de organisatie, totdat een definitieve directeur-bestuurder is aangetrokken.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...