Prijs camping en bungalow fors omhoog
Onze sector had in juli een behoorlijke invloed op de inflatie in Nederland. Gemiddeld genomen waren in deze maan consumentengoederen en -diensten 1,7% duurder dan in juli 2019. Het huren van een accommodatie op een camping of bungalowpark werd flink duurder, pakketreizen naar het buitenland hadden juist een prijsdempend effect. Met de schaarste op de markt is het niet heel erg verwonderlijk dat het verblijf op een bungalowpark of camping in juli een stuk duurder werd, maar liefst 11,8% in vergelijking met juli vorig jaar. Een dergelijke prijsschommeling is in deze branche evenwel niet uniek. Sinds 1997 zagen we 23 keer eerder een maandmutatie van meer dan 10%. In juli 2019 werd een verblijf op een bungalowpark of camping 2,6% duurder.
Pakketreizen werden in juli 0,5% duurder. In de eerste maanden van dit jaar zagen we daar nog een sterke groei (van 5,4% tot 7,7%). Tickets voor internationale vluchten stegen 4,8% in prijs. In juli 2019 zagen we daar nog een prijsdaling (-3,9%).
Figuur 1: Prijsontwikkeling campings/bungalowparken en pakketreizen, 2010-2020 Bron: CBS
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, reisbranche, pakketreizen, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, prijzen
|
|
03/07/25
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
|
03/07/25
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
|
03/07/25
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
|
02/07/25
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
|
02/07/25
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
|
02/07/25
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
|
02/07/25
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
|
30/06/25
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
|