Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-08-2020

Bij coronauitbraak in leisure wordt het bedrijf twee weken gesloten

Bij coronauitbraak in leisure wordt het bedrijf twee weken gesloten
Rutte: tweede lockdown komt er niet wel beter op de maatregelen letten.
Gisteravond bij de persconferentie van premier Rutter en minister van gezondheid De Jonge was vooral de oproep te horen om de winst die in de vorige maanden was geboekt tegen het coronavirus niet verloren te laten gaan. Voor onze sector zit er veel meer aan vast. Een horecazaak maar ook pretpark of ander leisurebedrijf wordt 2 weken gesloten na een lokale coronauitbraak.

Deze maatregel volgde na de vaststelling dat horeca voortaan de bezoekers kan registreren. De horeca kan niet de gasten verplichten om zich te registreren. Wel dringt de overheid er op aan dat registratie plaatsvindt. Eigenaren kunnen het als voorwaarde voor bezoek aan klanten voorstellen. Registratie van gasten wordt gevraagd vanaf aanstaande maandag. Mocht er een lokale uitbraak zijn dan is de straf niet mals: 2 weken dicht. Dat geldt ook voor musea en andere publieke instellingen.

Registratie gasten

Enkele horecazaken doen de registratie al. Rutte verwijst naar Duitsland waar de maatregel al geldt. Onder meer de koffieketen Doppio kreeg veel aandacht door direct na de heropening de registratie te introduceren. Het voordeel is dat er contactgegevens bekend zijn van de gasten. Hiermee kan onderzoek gedaan worden na een mogelijke coronauitbraak bij een bedrijf naar gasten en verdere verspreiding van het coronavirus.

Teststraat Schiphol

Gister werd al informatie bekend dat er een teststraat komt in Schiphol. Deze wordt geplaatst bij vluchten die terugkomen uit de risicolanden. Nieuw daarbij is dat medewerkers ook besmette passagiers nabellen of de thuisquarantaine echt plaatsvindt.

Daarmee leverde de persconferentie die vooral de waarschuwing had dat Nederlanders beter de coronamaatregelen moeten naleven, toch veel op voor de gastvrijheidseconomie.
Trefwoorden: leisure, corona, maatregelen, horeca, pretpark

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.