Geplaatst op: 05-08-2020
Auteur: Redactie
NRIT

ANVR blij met uitbreiding SGR-garantie op reisvouchers

ANVR blij met uitbreiding SGR-garantie op reisvouchers
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay
De garantie voor de SGR-vouchers wordt uitgebreid. Gisteren was ophef ontstaan omdat die vouchers alleen door SGR gedekt zijn als de boekingsdatum op of voor 16 maart lag. Dat criterium heeft SGR nu laten vallen. Daarnaast is de regeling met vier maanden verlengd tot  1 januari 2021. ANVR hoopt dat daarmee de terughoudendheid van de consument voor het boeken van een nieuwe reis minder wordt.

De ANVR heeft met instemming kennis genomen van de uitbreiding van de SGR-regeling die ANVR reisondernemingen de mogelijkheid biedt bij annuleringen vanwege Covid19 een reisvoucher met SGR-dekking uit te geven. Door het besluit van SGR van vandaag vallen alle reisvouchers die door SGR-deelnemers in heel 2020 worden uitgegeven vanwege annuleringen door de corona-pandemie onder de garantie van SGR. Daarmee speelt het moment van boeken van een reis niet langer een rol. ?

Veel onrust bij reizigers

"De afgelopen dagen is er door berichtgeving in de pers heel veel onduidelijkheid en ongerustheid ontstaan bij reizigers, reisorganisaties en ACM over welke uitgegeven reisvouchers nu wel en welke niet onder de garantieregeling vielen. ANVR heeft daarom vandaag per brief het verzoek gedaan aan SGR om ook boekingen gedaan na 16 maart 2020 onder de regeling te laten vallen. ANVR is verheugd met het besluit van SGR dat daarmee gehoor geeft aan ons verzoek", zegt Frank Oostdam, voorzitter van de ANVR. " De ontstane onduidelijkheid leidde in brede zin tot een verminderd vertrouwen in de Reisvoucher met SGR-dekking. Dat is jammer en was wat ons betreft ook onnodig. Helemaal mooi is dat SGR tegelijkertijd heeft besloten de mogelijkheid tot uitgifte van de Reisvoucher met 4 maanden te verlengen tot 1 januari 2021. Dat biedt zekerheid en vertrouwen voor de komende periode".

Vertrouwen weer terug

"We merkten door alle onrust de laatste tijd ook enige terughoudendheid bij de consument als het gaat over het boeken van een nieuwe reis. Hopelijk is de zekerheid van terugbetaling van de reissom bij het aanvaarden van een reisvoucher met SGR-dekking – in het onverhoopte geval dat een geboekte reis toch geen doorgang kan vinden – het laatste zetje dat de klant nodig heeft vol vertrouwen zijn pakketreis te boeken voor de komende periode bij een ANVR reisonderneming", aldus Oostdam.
Trefwoorden: reisbranche, crisis, touroperators, vakanties, vouchers, anvr, sgr

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
12/01/21
Overgang KRAS aanbod naar TUI omgeving
De KRAS reizen zijn sinds 11 januari te vinden op TUI.nl. Tegelijkertijd is de mediacampagne gestart om de overgang wereldkundig te maken.
05/01/21
Exclusief voor leden
TUI ontwikkelt shop voor losse vliegtickets
Het platform wordt in de komende maanden toegesneden op de Nederlandse markt en komt in februari 2021 beschikbaar voor alle reisagenten. Er is veel concurrentie in dit segment en toch verwacht de touroperator dit jaar nog miljoenen euro's omzet.
04/01/21
Sunweb vraagt klant om te boeken bij de concurrent
Touroperator Sunweb geeft op een bijzondere manier weer dat de nood hoog is in de reissector. Het be...
29/12/20
Nauwelijks boekingen, soepele voorwaarden essentieel voor herstel
Steeds meer reisorganisaties bieden Geld Terug-garantie bij een negatief reisadvies. Dit lijkt – samen met andere soepele boekingsvoorwaarden – essentieel om het vertrouwen van de Nederlandse vakantieganger terug te winnen.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
24/12/20
D-reizen weer in Nederlandse handen
D-reizen en VakantieXperts komen weer in Nederlandse handen. CEO Jan Henne De Dijn en BeBr-eigenaar Marije Haeck nemen de D-rt Groep over van de Duitse RT/Raiffeisen Touristik Group.
24/12/20
Negatieve test voor alle vliegreizigers
Vanaf 29 december moeten alle inkomende vliegpassagiers naar Nederland een negatieve PCR-testuitslag kunnen overleggen. Dat heeft minister De Jonge aan de Tweede Kamer geschreven.