Geplaatst op: 04-08-2020
Auteur: Marc Gerlings

Druktemonitor voor stad en regio Utrecht van start

Druktemonitor voor stad en regio Utrecht van start
Ondernemers, BOA\'s en beheerders houden de druktemonitor actueel.
Inwoners en bezoekers die er in de provincie Utrecht veilig op uit willen, kunnen vanaf vandaag terecht op druktemonitorutrecht.nl. Op deze website is te zien op welke toeristische plekken het druk of rustig is. 

Veel Nederlanders vieren dit jaar vakantie in eigen land. Om bezoekers en inwoners op een verantwoorde manier te laten genieten van de natuur, cultuur en andere recreatieactiviteiten in de Utrechtse regio, kunnen ze nu vooraf checken hoe druk het ergens is. Ook zijn rustige alternatieven op de online kaart te zien. 

Gedeputeerde Arne Schaddelee: "De druktemonitor is een hulpmiddel waarmee je kunt bepalen waar je wilt recreëren. Hiermee willen we bijdragen aan de spreiding van de drukte, zodat bezoekers veilig kunnen genieten van al het moois dat onze provincie te bieden heeft. En we hopen dat toezichthouders hierdoor minder vaak hoeven in te grijpen."

Hoe werkt de druktemonitor?

De drukte wordt aangegeven in 3 gradaties. De druktemonitor is een online kaart waarop je in één oogopslag ziet waar het rustig, gemiddeld of druk is.  De kleuren groen, oranje en rood zijn toegepast. Groen is erg rustig, rood is druk.

Met de hulp van ondernemers, beheerders van natuur- en recreatiegebieden, binnensteden, BOA’s  en andere lokale experts wordt de informatie op de kaart actueel gehouden. Zij geven enkele keren per dag door hoe druk het in hun omgeving is. Deze informatie wordt verwerkt op de kaart. 

Arne Schaddelee: "We zijn heel blij dat zoveel organisaties uit onze regio meewerken aan de druktemonitor. Dit lukt alleen als we het samen doen."

Utrechtse recreatie kan druktemonitor op eigen site plaatsen

Om de kaart breed voor iedereen toegankelijk te maken wordt de kaart niet alleen aangeboden op druktemonitorutrecht.nl maar ook op de routesinutrecht.nl, www.visitutrechtregion.nl, www.bezoek-utrecht.nl opdeheuvelrug.nl. Ook andere organisatie kunnen de druktemonitor eenvoudig op hun eigen website plaatsen. Daarvoor kunnen zij contact opnemen via info@druktemonitorutrecht.nl  externe link. Zij ontvangen dan een instructie. 

De provincie en het Routebureau Utrecht werken in dit project samen met de Utrechtse destinatiemarketingorganisaties. Zij worden vertegenwoordigd door RBT Heuvelrug & vallei, Utrecht Marketing en Visit Utrecht Region, het internationale toerismeprogramma voor de provincie. Voor het realiseren van de druktemonitor is de samenwerking gezocht met de provincie Gelderland.
Trefwoorden: drukte, corona, bezoek, toerisme, recreatie

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...