Geplaatst op: 04-08-2020
Auteur: Marc Gerlings

Druktemonitor voor stad en regio Utrecht van start

Druktemonitor voor stad en regio Utrecht van start
Ondernemers, BOA\'s en beheerders houden de druktemonitor actueel.
Inwoners en bezoekers die er in de provincie Utrecht veilig op uit willen, kunnen vanaf vandaag terecht op druktemonitorutrecht.nl. Op deze website is te zien op welke toeristische plekken het druk of rustig is. 

Veel Nederlanders vieren dit jaar vakantie in eigen land. Om bezoekers en inwoners op een verantwoorde manier te laten genieten van de natuur, cultuur en andere recreatieactiviteiten in de Utrechtse regio, kunnen ze nu vooraf checken hoe druk het ergens is. Ook zijn rustige alternatieven op de online kaart te zien. 

Gedeputeerde Arne Schaddelee: "De druktemonitor is een hulpmiddel waarmee je kunt bepalen waar je wilt recreëren. Hiermee willen we bijdragen aan de spreiding van de drukte, zodat bezoekers veilig kunnen genieten van al het moois dat onze provincie te bieden heeft. En we hopen dat toezichthouders hierdoor minder vaak hoeven in te grijpen."

Hoe werkt de druktemonitor?

De drukte wordt aangegeven in 3 gradaties. De druktemonitor is een online kaart waarop je in één oogopslag ziet waar het rustig, gemiddeld of druk is.  De kleuren groen, oranje en rood zijn toegepast. Groen is erg rustig, rood is druk.

Met de hulp van ondernemers, beheerders van natuur- en recreatiegebieden, binnensteden, BOA’s  en andere lokale experts wordt de informatie op de kaart actueel gehouden. Zij geven enkele keren per dag door hoe druk het in hun omgeving is. Deze informatie wordt verwerkt op de kaart. 

Arne Schaddelee: "We zijn heel blij dat zoveel organisaties uit onze regio meewerken aan de druktemonitor. Dit lukt alleen als we het samen doen."

Utrechtse recreatie kan druktemonitor op eigen site plaatsen

Om de kaart breed voor iedereen toegankelijk te maken wordt de kaart niet alleen aangeboden op druktemonitorutrecht.nl maar ook op de routesinutrecht.nl, www.visitutrechtregion.nl, www.bezoek-utrecht.nl opdeheuvelrug.nl. Ook andere organisatie kunnen de druktemonitor eenvoudig op hun eigen website plaatsen. Daarvoor kunnen zij contact opnemen via info@druktemonitorutrecht.nl  externe link. Zij ontvangen dan een instructie. 

De provincie en het Routebureau Utrecht werken in dit project samen met de Utrechtse destinatiemarketingorganisaties. Zij worden vertegenwoordigd door RBT Heuvelrug & vallei, Utrecht Marketing en Visit Utrecht Region, het internationale toerismeprogramma voor de provincie. Voor het realiseren van de druktemonitor is de samenwerking gezocht met de provincie Gelderland.
Trefwoorden: drukte, corona, bezoek, toerisme, recreatie

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Westfries Museum opent rijk ingerichte kunstkammer
De ruimte is ingericht naar het voorbeeld van een 17e-eeuwse ‘kunstkammer’, zoals die destijds in de huizen van de rijke kooplieden te vinden was.
25/09/20
Depot Boijmans drie dagen open
Naast 7.000 bezoekers ook een breed online programma.
25/09/20
Derde marathon op schaal gaat door in Madurodam
Het Haagse themapark Madurodam houdt op zondag 4 oktober de derde editie van haar eigen marathon speciaal voor kinderen.
25/09/20
Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren
25/09/20
Beerze Bulten lanceert Avonturenpad Beerze Rangers
Deze week lanceerde Vakantiepark Beerze Bulten een nieuw avonturenpad in de bossen van Beerze genaamd Beerze Rangers.
25/09/20
Online concerten vanuit Tiny Houses Droomparken
Droomparken start met zogenaamde Tiny Concerts vanuit de Tiny Houses op vakantiepark De Zanding in Otterloo. De concerten van poprock tot klassiek repertoire, van musical tot Nederlandse luisterliedjes, van zoetgevoiced tot coloratuur worden online uitgezonden.
25/09/20
Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.