Geplaatst op: 02-08-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Boijmans en Ahoy maken drive-thru museum

Boijmans en Ahoy maken drive-thru museum
Boijmans Ahoy drive-thru museum. Foto's: Aad Hoogendoorn
Combineer een vanwege verbouwing gesloten museum en leegstaande tentoonstellingshallen en je hebt een drive-thu museum. In Rotterdam hebben museum Boijmans van Beuningen en Ahoy dat gerealiseerd. Alleen met een elektrische auto te bezoeken. Wie geen elektrische auto heeft kan er ter plaatse eentje huren.

Boijmans Ahoy drive-thru museum is eind vorige week onder grote belangstelling geopend. Direct nadat de kaartverkoop vorige week werd gestart, was de run op tickets groot. De wachttijden bij de ingang zijn echter kort, omdat bezoekers in van tevoren gekochte timeslots de tentoonstelling bezoeken. Tot en met 23 augustus rijden bezoekers met hun eigen elektrische auto of een, door Breeman BMW & MINI ter beschikking gestelde, elektrische Mini en BMW door Hal 1 van Rotterdam Ahoy (10.000 m2), waar zo’n vijftig spraakmakende kunstwerken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen te zien zijn.

Bestaand en nieuw werk

Naast dat er ruim vijftig kunstwerken uit de collectie te zien zijn, zijn ook enkele kunstenaars uitgenodigd om deel te nemen aan het drive-thru museum. Frank Bruggeman en Bas van Beek maakten speciaal voor deze tentoonstelling nieuwe installaties. Ook zijn er veel kunstwerken te zien die nieuw zijn voor het museum. Olaf Nicolai, Trenton Doyle Hancock, Bas Princen & OFFICE Kersten Geers David van Severen en Ted Noten selecteerden speciaal voor deze tentoonstelling passende bruiklenen uit hun oeuvres.

Kunst beleven in je eigen veilige cocon

Boijmans Ahoy drive-thru museum is een volkomen veilige tentoonstelling, bezoekers beleven de kunstwerken vanuit hun veilige cocon, de auto. Deze unieke ervaring kan alleen maar nu worden georganiseerd. Vanwege de coronapandemie staan de zalen van Ahoy leeg en het museum is gesloten vanwege renovatie. 



Natuur eist ruimte terug

Boijmans Ahoy drive-thru museum is ontstaan als reactie op de 1,5 metersamenleving en toont het huidige spanningsveld tussen de natuur en de mens. De wereld zoals wij die hebben gecreëerd staat onder druk, de natuur eist haar ruimte terug. Zo nietig en klein als een virus is, zo groot is de impact die het heeft op onze levens. Alles staat even stil, het toont ons onze kwetsbaarheid en de grenzen van het bestaan. We worden op onszelf teruggeworpen. Soms biedt kunst in dit alles troost of een voorspellende blik; een andere keer toont het de grilligheid van het menselijke bestaan. ‘Boijmans Ahoy drive-thru museum’ onderzoekt de grens tussen wat ons menszijn vermag en de ongekende kracht van de natuur. 

Tijdsloten reserveren

Van tevoren kopen bezoekers online een ticket voor alle inzittenden van de auto via www.boijmans.nl/drivethru. Hiermee wordt een tijdslot gereserveerd waarop zij met de auto de tentoonstelling mogen betreden.
Trefwoorden: cultuur, musea, evenementen, zuid-hollend, Rotterdam

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's
21/09/20
Exclusief voor leden
Ondernemersorganisaties en vakbond vragen om overgangsregime naar nieuw pensioenstelsel
FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.
20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.