Geplaatst op: 15-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Campagne Welkom terug in Nederland bereikt met een budget van 2.500 euro ruim 9,5 miljoen mensen

Campagne Welkom terug in Nederland bereikt met een budget van 2.500 euro ruim 9,5 miljoen mensen
De online promotiecampagne ‘Welkom terug in Nederland’ is succesvol afgesloten. Met de belangeloos opgezette campagne en een (gesponsorde) investering van slechts 2.500 euro werd in amper zes weken tijd een bereik op (social) mediakanalen van ruim 9.5 miljoen mensen gerealiseerd. Het op woensdag 3 juni geopende Instagramkanaal groeide organisch van nul tot ruim 2.290 volgers vandaag. De hashtag #WelkomteruginNl werd in de periode van 3 juni – 15 juli 2020 bijna 510.000 gehanteerd. Ook Pleisureworld is ambassadeur van de campagne.

Mede-initiatiefnemer en woordvoerder van Welkom terug in Nederland Isabel Mosk: "We zijn er trots op dat we door de campagne een bijdrage hebben geleverd aan de bewustwording van vooral ook jongere mensen om deze zomer op ontdekkingsreis in eigen land te gaan. Deze campagne heeft daadwerkelijk aangezet tot actie. #WelkomteruginNL is een mooie campagnevoorzet én ondersteuning geweest voor de toeristische sector. Wij zijn er als eersten mee gestart en het is goed om te zien dat er meer promotie-initiatieven volgden. De sector verdient het! Het is uniek dat wij als groep van initiatiefnemers én ambassadeurs, allen zonder belangen, deze campagne hebben gecreëerd. Dit netwerk is van onschatbare waarde.”   

Kettingreactie geslaagd

De initiatiefnemers hadden de ambitie om door een co-creatiecampagne, met een hoofdrol voor het Instagramkanaal @WelkomteruginNL en de hashtag #WelkomteruginNL, in korte tijd een kettingreactie te ontketenen. Samen met ambassadeurs wilden zij bewustwording creëren voor de toerisme- en recreatiemogelijkheden in Nederland. Dat dit meer dan gelukt is, bewijzen de resultaten en het draagvlak onder ruim 100 ambassadeurs. Het idee voor een belangeloze campagne ter ondersteuning van ondernemers in de Nederlandse toerisme- en recreatiewereld vond na de lancering direct weerklank bij contentmakers.

Boost door Ambassadeurs 

Vijftig toonaangevende influencers en reisbloggers hebben hun favoriete plek in Nederland gedeeld op hun eigen Instagram, Twitter, Facebook en Youtube kanalen. Met de hashtag #WelkomteruginNL gaven zij direct een enorme boost aan de campagne. Het enthousiasme van deze groep ambassadeurs werkte aanstekelijk en gedurende de campagne verdubbelde het aantal ambassadeurs tot meer dan 100. Gezamenlijk zetten zij de toon voor een gestage opmars van volgers en gebruikers van de #WelkomteruginNL op alle social mediakanalen.

Instagramkanaal leidend

Het Instagramkanaal @Welkomterugin.nl was bedoeld als inspiratiebron om op ontdekkingstocht in Nederland te gaan. Daarbij werd gebruik gemaakt van foto’s van de eigen ambassadeurs. Dat leverde een snelle organische aanwas op van bijna 2.300 volgers in een tijdbestek van zes weken.

Instameets op verzoek

De campagne is langer doorgegaan dan oorspronkelijk gepland, omdat er vanuit de toerisme- en recreatiebranche veel positieve respons kwam en verzoeken tot samenwerking. Twee weekenden werden Instameets in zeven verschillende regio’s georganiseerd. Ook hier werkten alle betrokkenen vanuit Welkom terug in Nederland belangeloos aan mee. Zo’n 50 ambassadeurs die op stap gingen in Drenthe, Overijssel, Noord-Holland, Brabant, Zeeland, Het Gooi en een minder bekend gedeelte van de Veluwe, zorgden met hun impressies voor een prachtig slotoffensief op de social mediakanalen.

Bijdragen nog steeds welkom

Iedereen blijft welkom met de hashtag #WelkomteruginNL een bijdrage te leveren en een lievelingsstek of visueel verhaal te delen op de eigen social mediakanalen. Actief beheer van het social media-account stopt per 15 juli 2020.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, campagnes, Nederland

||| Blogs |||

09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/08/21
Nederlandse luchtvaart krabbelt op
De Nederlandse luchtvaart krabbelt op maar zit nog ver van het niveau van 2019.
02/08/21
Veel mis met arbeidsomstandigheden bij schoonmaak vakantiehuisjes
De schoonmaak van vakantiehuisjes ligt onder vuur van de inspectie SZW. De inspectie onderzocht de arbeidsomstandigheden bij vijf vakantieparken en er was heel veel mis. Het risico is groot dat de branche nu meer aandacht van de inspectie krijgt. Exploitanten van vakantieparken moeten zich oo bij het uitbesteden van de schoonmaak zorgen gaan maken want ook zij kunnen aansprakelijk worden gesteld voor misstanden.
02/08/21
Evenementenseizoen vrijwel voorbij
Het evenementenseizoen is ook voor eendaagse festivals vrijwel voorbij. Vandaag maakte het Nederlandse kabinet bekend dat alleen onder strikte voorwaarden eendaagse evenementen zonder vaste zitplaatsen doorgang kunnen vinden. Voor evenementen met een vaste zitplaats is wel meer mogelijk. De Alliantie van Evenementenbouwers concludeert dat de overheid vandaag opnieuw een grote beperking oplegt aan de evenementen.
02/08/21
Dreigt een tweede verloren seizoen voor de internationale luchtvaart?
De internationale luchtvaart herstelt nog niet van corona. De passagiersaantallen blijven dramatisch achterlopen en IATA vreest voor een tweede verloren jaar.
01/08/21
Nederlandse stranden schoner
Nederlandse stranden zijn dit jaar weer schoner dan vorig jaar. Opvallende conclusie is dat horecaondernemers op het strand koplopers zijn op het gebied van natuurlijke disposables; er werden nauwelijks plastics gevonden.
30/07/21
Leidende tentoonstelling Fries Museum voor Arcadia bekend
De collectie Franse impressionisten uit Museum Boijmans Van Beuningen komt volgend jaar naar Leeuwarden. Het Fries Museum maakt samen met het Rotterdamse museum een grote tentoonstelling over de invloed van het Franse licht in de 19de-eeuwse schilderkunst, met landschappen van Franse meesters als Monet en Cézanne maar ook Nederlandse kunstenaars als Maris en Weissenbruch.
30/07/21
Exclusief voor leden
Pilot digitaal stoplicht systeem in horeca Dordrecht
Dordrecht krijgt de eerste pilot met een stoplichtsysteem voor de horeca. In een gratis app is dan te zien of er in een bepaalde horecagelegenheid voldoende plek is. Het initiatief wordt ondersteund vanuit de provincie Zuid-Holland.
29/07/21
Slecht en minder slecht nieuws voor evenementen
Maandag neemt het Nederlandse kabinet waarschijnlijk een beslissing over het al of niet doorgaan van eendaagse festivals zonder vaste placering. Het kort geding is daarom aangehouden. Inmiddels is ook meer duidelijk over de recente uitbraken bij festivals en horeca. Vanwege de ontwikkelingen krijgen evenementen 40 miljoen euro extra aan steun.