Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

Negen projecten moet regio Utrecht uit coronacrisis helpen

Negen projecten moet regio Utrecht uit coronacrisis helpen
Kans: verblijfsaccommodatie ontvangen veel boekingen. Foto: RBT Utrechtse Heuvelrug en Vallei.
Toerisme en recreatie op de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei zijn hard getroffen door de coronacrisis. Om de sector er weer bovenop te helpen, presenteert Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei een herstelplan dat nog deze maand van start gaat.  Anders aan dit plan is de stevige aandacht voor het herstel van de zakelijke kant.

Met 700 miljoen euro aan inkomsten, werkgelegenheid voor 10.000 mensen en een grote bijdrage aan het voorzieningenniveau in de regio, zijn toerisme en recreatie zowel sociaal als economisch van groot belang voor de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei.

"Voorzieningen op peil houden"

"Zeker in deze coronacrisis moeten we er alles aan doen om de toeristische sector te ondersteunen, werkgelegenheid te behouden en voorzieningen op peil te houden”, zegt voorzitter Rob Jorg van de Innovatietafel Toerisme Heuvelrug (het strategisch overleg van marktpartijen en overheden in de regio). "Ik ben daarom blij met de brede steun voor dit plan, waarin nadrukkelijk wordt opgeroepen veiligheidsregels in acht te nemen en respect te tonen voor de natuur. We verwachten dat de sector  met deze extra steun in elk geval nog iets van dit jaar kan inhalen en daarna beter en duurzaam kan herstellen.”

Kans: verblijfsaccommodaties ontvangen veel boekingen

De verwachting dat veel Nederlanders deze zomer dicht bij huis blijven, biedt volgens RBT-directeur Michiel van der Schaaf kansen. "We zien dat mensen er weer op uit willen en vakantieparken en verblijfslocaties veel boekingen ontvangen. Dat is natuurlijk mooi maar zorgt er ook voor dat bezoek aan de regio in goede banen moet worden geleid. Daarom zijn we in deze fase terughoudend in promotie van de regio naar buiten toe. We richten ons vooral op mensen die hier al zijn of waarvan de kans groot is dat ze komen, zoals dagbezoekers uit de provincie Utrecht en de Randstad. Door hen goed te informeren voorkomen we kunnen we drukte op ongewenste plekken voorkomen en zorgen we tegelijk voor een zo goed mogelijk verdienpotentieel voor ondernemers.”

Snel op- of afschalen

Het Herstelplan Bestemming Heuvelrug 2020-2021 is gemaakt met inbreng van ruim honderd ondernemers en overheden op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei. Het plan bestaat uit negen projecten die elkaar versterken, loopt tot eind 2021 en kan adaptief worden op- of afgeschaald als de ontwikkeling van het coronavirus daartoe aanleiding geeft.

Bij het begin van de zomervakantie in de regio gaat de uitvoering van start en worden bestaande campagnes gericht op vakantiegangers, zakelijk toerisme en kastelen en buitenplaatsen aangepast. Daarnaast wordt aandacht besteed aan veiligheid, onder meer met een druktemonitor die wordt ontwikkeld samen met de provincie, Routebureau Utrecht en regiomarketingorganisaties. Omdat ook winkelen, cultuur en evenementen hard zijn getroffen door de coronacrisis en van vitaal belang zijn voor de leefbaarheid in de regio worden deze sectoren extra ondersteund.
Met het herstelplan wil RBT Heuvelrug & Vallei de regio ook voorbereiden op een vitale toeristische sector na corona. Zo wordt tijdens innovatiesessies bekeken hoe zakelijk toerisme sterker uit de crisis kan komen en is een Agenda Vitaal Duurzaam Toerisme 2021-2025 in voorbereiding.

De negen projecten

1 Druktemonitor
2 1,5 meter #heuvelrugstijl
3 Meetings #heuvelrugstijl
4 Innovatiesessies zakelijk toerisme
5 Kastelen en buitenplaatsen
6 Vakantie #heuvelrugstijl
7 E-bike Heuvelrug
8 Hier moet je zijn #heuvelrugstijl
9 Lokaal genieten #heuvelrugstijl

Het volledige herstelplan is te lezen op www.herstelplan.opdeheuvelrug.nl.
Trefwoorden: Utrecht, regiomarketing, herstelplan, beleid, visie, DMO

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
15/07/25
Boekingsplatform Vipio lanceert rubriek 'Bekend van TV'
Vipio heeft een speciale categorie gelanceert in de nieuwe rubriek over accommodaties die eerder te zien waren in populaire televisieprogramma's.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...