Geplaatst op: 10-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

Negen projecten moet regio Utrecht uit coronacrisis helpen

Negen projecten moet regio Utrecht uit coronacrisis helpen
Kans: verblijfsaccommodatie ontvangen veel boekingen. Foto: RBT Utrechtse Heuvelrug en Vallei.
Toerisme en recreatie op de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei zijn hard getroffen door de coronacrisis. Om de sector er weer bovenop te helpen, presenteert Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei een herstelplan dat nog deze maand van start gaat.  Anders aan dit plan is de stevige aandacht voor het herstel van de zakelijke kant.

Met 700 miljoen euro aan inkomsten, werkgelegenheid voor 10.000 mensen en een grote bijdrage aan het voorzieningenniveau in de regio, zijn toerisme en recreatie zowel sociaal als economisch van groot belang voor de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei.

"Voorzieningen op peil houden"

"Zeker in deze coronacrisis moeten we er alles aan doen om de toeristische sector te ondersteunen, werkgelegenheid te behouden en voorzieningen op peil te houden”, zegt voorzitter Rob Jorg van de Innovatietafel Toerisme Heuvelrug (het strategisch overleg van marktpartijen en overheden in de regio). "Ik ben daarom blij met de brede steun voor dit plan, waarin nadrukkelijk wordt opgeroepen veiligheidsregels in acht te nemen en respect te tonen voor de natuur. We verwachten dat de sector  met deze extra steun in elk geval nog iets van dit jaar kan inhalen en daarna beter en duurzaam kan herstellen.”

Kans: verblijfsaccommodaties ontvangen veel boekingen

De verwachting dat veel Nederlanders deze zomer dicht bij huis blijven, biedt volgens RBT-directeur Michiel van der Schaaf kansen. "We zien dat mensen er weer op uit willen en vakantieparken en verblijfslocaties veel boekingen ontvangen. Dat is natuurlijk mooi maar zorgt er ook voor dat bezoek aan de regio in goede banen moet worden geleid. Daarom zijn we in deze fase terughoudend in promotie van de regio naar buiten toe. We richten ons vooral op mensen die hier al zijn of waarvan de kans groot is dat ze komen, zoals dagbezoekers uit de provincie Utrecht en de Randstad. Door hen goed te informeren voorkomen we kunnen we drukte op ongewenste plekken voorkomen en zorgen we tegelijk voor een zo goed mogelijk verdienpotentieel voor ondernemers.”

Snel op- of afschalen

Het Herstelplan Bestemming Heuvelrug 2020-2021 is gemaakt met inbreng van ruim honderd ondernemers en overheden op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei. Het plan bestaat uit negen projecten die elkaar versterken, loopt tot eind 2021 en kan adaptief worden op- of afgeschaald als de ontwikkeling van het coronavirus daartoe aanleiding geeft.

Bij het begin van de zomervakantie in de regio gaat de uitvoering van start en worden bestaande campagnes gericht op vakantiegangers, zakelijk toerisme en kastelen en buitenplaatsen aangepast. Daarnaast wordt aandacht besteed aan veiligheid, onder meer met een druktemonitor die wordt ontwikkeld samen met de provincie, Routebureau Utrecht en regiomarketingorganisaties. Omdat ook winkelen, cultuur en evenementen hard zijn getroffen door de coronacrisis en van vitaal belang zijn voor de leefbaarheid in de regio worden deze sectoren extra ondersteund.
Met het herstelplan wil RBT Heuvelrug & Vallei de regio ook voorbereiden op een vitale toeristische sector na corona. Zo wordt tijdens innovatiesessies bekeken hoe zakelijk toerisme sterker uit de crisis kan komen en is een Agenda Vitaal Duurzaam Toerisme 2021-2025 in voorbereiding.

De negen projecten

1 Druktemonitor
2 1,5 meter #heuvelrugstijl
3 Meetings #heuvelrugstijl
4 Innovatiesessies zakelijk toerisme
5 Kastelen en buitenplaatsen
6 Vakantie #heuvelrugstijl
7 E-bike Heuvelrug
8 Hier moet je zijn #heuvelrugstijl
9 Lokaal genieten #heuvelrugstijl

Het volledige herstelplan is te lezen op www.herstelplan.opdeheuvelrug.nl.
Trefwoorden: Utrecht, regiomarketing, herstelplan, beleid, visie, DMO

||| Blogs |||

28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/12/20
Preston Palace opent hotel vanaf 15 december
Na twee maanden van sluiting opent Preston Palace op 15 december haar deuren. Eerder besloot DG...
01/12/20
Vaccinatie tegen coronavirus start mogelijk in eerste week van januari 2021
Als alles meezit, worden begin januari in Nederland de eerste mensen ingeënt tegen het coronavirus....
01/12/20
Vraag naar kerstvakanties bij Center Parcs stijgt in afgelopen twee weken na persconferentie
Met de feestdagen in aantocht wordt de behoefte om met het gezin écht even samen te zijn voor...
30/11/20
Texel adventskalender op Insta
Voor veel destinaties wordt de kerstperiode ondanks de coronamaatregelen toch een onderdeel voor de ...
30/11/20
Steeds minder belangstelling voor trip naar Nederland
De website Holland.com trekt steeds minder bezoekers, ook de bezoekintentie voor Nederland daalt
30/11/20
Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland.
27/11/20
Nieuwe website Trekkershutten maakt online boeken eenvoudiger
Op de nieuwe website van de Trekkershutten, die deze week is gelanceerd, kunnen ...
26/11/20
Ruime meerderheid Nederlanders vindt wintersportvakantie onverantwoord
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (71%) vindt dit jaar op wintersport gaan onverantwoord.