Geplaatst op: 08-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar

Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. In juni waren deze 1,6% duurder. Het dieptepunt werd in april/mei bereikt met een prijsstijging van slechts 1,2%. Vorig jaar lag de inflatie elke maand tussen de 2,2% en 2,9%. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op. 

Hotels
Het sterkst bij hotels die de prijzen in juni 2020 met 7,6% verhoogden ten opzichte van juni 2019. Ten opzichte van de inflatie van vorig jaar (8,1%), een tikje minder. 

Vakantieparken
Bij vakantieparken was de prijsstijging met 1,4% een stuk beperkter. Toch zien we daar de sterke invloed van de crisis want vorig jaar stegen in diezelfde maand de prijzen nog met 8,2%. 

Attractieparken
Ook attractieparken matigen de prijsstijging. Vorig jaar juni nog met 6,0%, dit jaar met 3,8%. 

Restaurants
Bij restaurants en cafés zien we een dergelijk effect. Dit jaar gaan daar in juni de prijzen met 2,8% omhoog, vorig jaar was dat nog 4,7%. 

Musea en dierentuinen
Bij musea, bibliotheken en dierentuinen is dat effect er niet en zien we vrijwel eenzelfde prijsstijging als vorig jaar (+3,4%).

Pakketreizen
Voor pakketreizen naar het buitenland kan het CBS nog geen recente prijsmutatie geven. De laatste notering is die van maart toen de prijzen met 5,4% stegen, sterker dan in maart 2019 toen de prijzen met 1,6% toenamen.


Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?dl=3CB79
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cultuur, musea, attractieparken, dierentuinen, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/08/20
Geralt Ploegstra wil aandacht voor natuur met grooste speurtocht ter wereld
De coronacrisis maakt ook creatief. Geralt Ploegstra wil in deze tijd met social distanding de grootste speurtocht ter wereld organiseren. Hij wil daarmee aandacht vragen voor de mooie maar kwetsbare natuur. Dan moet hij wel het oude record van 14.580 mensen verbreken
09/08/20
Miljoen fietsers voor Fietsen door het Water
De Belgische fietsattractie ‘Fietsen door het Water’ heeft in vier jaar tijd een miljoen fietsers getrokken. Met fietsattracties zoals ‘Fietsen door het Water’ en ‘Fietsen door de Bomen’ wil Belgisch Limburg zich als fietsprovincie op de kaart zetten.
09/08/20
Belgen boekten in juli 50% meer binnenlandse vakanties
De campagne van Vlaanderen Vakantieland om vooral in eigen land op vakantie te gaan heeft bij onze zuiderburen prima gewerkt. In juli boekten Belgen boekten maar liefst 50% meer overnachtingen in eigen land dan in juli vorig jaar.
07/08/20
Transavia voorkomt verdere dip in Eindhoven Airport
Het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport tussen 18 juni en 31 juli daalde ten opzichte van ...
07/08/20
Japan kiest ander pr-bureau
Japan National Tourism Organization (JNTO), het officiële marketing en toerisme bureau voor Japan h...
07/08/20
Bij coronauitbraak in leisure wordt het bedrijf twee weken gesloten
Gisteravond bij de persconferentie van premier Rutter en minister van gezondheid De Jonge was vooral...
06/08/20
Stranden raken vol - té vol?
Midden in de zomervakantie en een aantal dagen tropische temperaturen, dat is een recept voor volle ...
06/08/20
Exclusief voor leden
Grotere bungalows bij Landal Heideheuvel versneld gebouwd
Corona is van invloed op de versnelde bouw van deze bungalows.