Geplaatst op: 06-07-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Vakantieparken in Limburg in de plus, hotels nog in mineur

Vakantieparken in Limburg in de plus, hotels nog in mineur
Acteur Matteo Simoni verkent Belgisch Limburg op de fiets
De logiessector in Belgisch Limburg maakt een sterke inhaalslag. Terwijl twee weken geleden ‘nog maar’ een op de drie uitbaters een zomerbezetting had die even goed of beter was dan vorig jaar, is dat nu al een op de twee. Vooral vakantiewoningen doen het goed, veel hotels zitten nog in mineur. Dat blijkt uit de continue monitoring van Toerisme Limburg bij de toeristische sector. Deze provinciale toeristische organisatie zag het websitebezoek de afgelopen periode naar gemiddeld 10.000 bezoekers per dag groeien. Dat online bezoek wordt nu ook omgezet naar daadwerkelijke boekingen.

Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: "Sinds onze vorige peiling twee weken geleden is er duidelijk een positieve shift. Vier op de tien logies hebben nu een zomerbezettingsgraad tussen 40-80%. Twee op de tien zitten zelfs boven de 80% bezetting deze zomer. Slechts twee op de tien noteren nog een bezetting onder de 20%. Deze cijfers bevestigen dat de sector bezig is aan een comeback. En dat onze ondersteunende campagne ‘Herleef in Limburg’ de nodige impact heeft. Maar we zien ook dat er nog ruimte is. Daarom blijven we onze zomercampagne intensief verderzetten en laten we die naadloos overgaan in een najaarscampagne.”

Vakantiewoningen versus hotels

Van alle logiesvormen scoren vakantiewoningen het beste. Igor Philtjens: "Mensen kiezen nog altijd het liefst voor deze veilige, aparte bubbels. En nu bekend is dat de grotere vakantiewoningen weer op volle kracht kunnen draaien, verwachten we zelfs nog een verdere stijging.” Ook zeer opvallend is dat de vakantieparken de voorbije twee weken een grote inhaalbeweging hebben gemaakt. Wellicht speelt de heropening van de zwembaden daarbij een grote rol. Verder ziet Toerisme Limburg ook bij de B&B’s een positieve trend: 30% heeft momenteel een zomerbezetting hoger dan 60%. De grotere hotels hebben het daarentegen nog moeilijk, net zoals in de Vlaamse kunststeden: 44% zit nog onder de 20% bezetting deze zomer.

Meer Nederlandse gasten

De herkomst van de gasten die deze zomer een vakantie in Limburg boeken, blijft gelijkaardig. "De grote meerderheid van de logiesuitbaters (65%) ontvangt deze zomer vooral West-Vlaamse gasten, gevolgd door Oost-Vlamingen en Antwerpenaren. Internationale gasten komen dan weer vooral uit Nederland en in tweede instantie Duitsland. Opvallend is dat – in vergelijking met onze peiling twee weken geleden – nu dubbel zoveel logiesuitbaters Nederlandse gasten ontvangen”, zegt Igor Philtjens.

Aantal fietsers blijft stijgen

Niet alleen de bezettingsgraad van logies zit in de lift, ook het aantal recreatieve fietsers op het Limburgse fietsroutenetwerk blijft stijgen. "In de maand juni telden we bijna een half miljoen fietsers op het fietsroutenetwerk, een stijging van 10% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In de Limburgse Kempen – waar onze twee fietsbelevingen ‘Fietsen door het Water’ en ‘Fietsen door de Bomen’ gelegen zijn – zien we de grootste stijging in het aantal fietsers (+20%). Hét bewijs dat we dit soort hefboomprojecten nu meer dan ooit nodig hebben om Limburg onderscheidend op de kaart te zetten”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Belgie, Vlaanderen,

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.