Geplaatst op: 06-07-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Vakantieparken in Limburg in de plus, hotels nog in mineur

Vakantieparken in Limburg in de plus, hotels nog in mineur
Acteur Matteo Simoni verkent Belgisch Limburg op de fiets
De logiessector in Belgisch Limburg maakt een sterke inhaalslag. Terwijl twee weken geleden ‘nog maar’ een op de drie uitbaters een zomerbezetting had die even goed of beter was dan vorig jaar, is dat nu al een op de twee. Vooral vakantiewoningen doen het goed, veel hotels zitten nog in mineur. Dat blijkt uit de continue monitoring van Toerisme Limburg bij de toeristische sector. Deze provinciale toeristische organisatie zag het websitebezoek de afgelopen periode naar gemiddeld 10.000 bezoekers per dag groeien. Dat online bezoek wordt nu ook omgezet naar daadwerkelijke boekingen.

Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: "Sinds onze vorige peiling twee weken geleden is er duidelijk een positieve shift. Vier op de tien logies hebben nu een zomerbezettingsgraad tussen 40-80%. Twee op de tien zitten zelfs boven de 80% bezetting deze zomer. Slechts twee op de tien noteren nog een bezetting onder de 20%. Deze cijfers bevestigen dat de sector bezig is aan een comeback. En dat onze ondersteunende campagne ‘Herleef in Limburg’ de nodige impact heeft. Maar we zien ook dat er nog ruimte is. Daarom blijven we onze zomercampagne intensief verderzetten en laten we die naadloos overgaan in een najaarscampagne.”

Vakantiewoningen versus hotels

Van alle logiesvormen scoren vakantiewoningen het beste. Igor Philtjens: "Mensen kiezen nog altijd het liefst voor deze veilige, aparte bubbels. En nu bekend is dat de grotere vakantiewoningen weer op volle kracht kunnen draaien, verwachten we zelfs nog een verdere stijging.” Ook zeer opvallend is dat de vakantieparken de voorbije twee weken een grote inhaalbeweging hebben gemaakt. Wellicht speelt de heropening van de zwembaden daarbij een grote rol. Verder ziet Toerisme Limburg ook bij de B&B’s een positieve trend: 30% heeft momenteel een zomerbezetting hoger dan 60%. De grotere hotels hebben het daarentegen nog moeilijk, net zoals in de Vlaamse kunststeden: 44% zit nog onder de 20% bezetting deze zomer.

Meer Nederlandse gasten

De herkomst van de gasten die deze zomer een vakantie in Limburg boeken, blijft gelijkaardig. "De grote meerderheid van de logiesuitbaters (65%) ontvangt deze zomer vooral West-Vlaamse gasten, gevolgd door Oost-Vlamingen en Antwerpenaren. Internationale gasten komen dan weer vooral uit Nederland en in tweede instantie Duitsland. Opvallend is dat – in vergelijking met onze peiling twee weken geleden – nu dubbel zoveel logiesuitbaters Nederlandse gasten ontvangen”, zegt Igor Philtjens.

Aantal fietsers blijft stijgen

Niet alleen de bezettingsgraad van logies zit in de lift, ook het aantal recreatieve fietsers op het Limburgse fietsroutenetwerk blijft stijgen. "In de maand juni telden we bijna een half miljoen fietsers op het fietsroutenetwerk, een stijging van 10% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In de Limburgse Kempen – waar onze twee fietsbelevingen ‘Fietsen door het Water’ en ‘Fietsen door de Bomen’ gelegen zijn – zien we de grootste stijging in het aantal fietsers (+20%). Hét bewijs dat we dit soort hefboomprojecten nu meer dan ooit nodig hebben om Limburg onderscheidend op de kaart te zetten”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Belgie, Vlaanderen,

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's
21/09/20
Exclusief voor leden
Ondernemersorganisaties en vakbond vragen om overgangsregime naar nieuw pensioenstelsel
FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.
20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.