Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Airbnb stapt naar rechter om terugbetalen bemiddelingskosten te voorkomen

Airbnb stapt naar rechter om terugbetalen bemiddelingskosten te voorkomen
Airbnb reageert wel heel bijzonder op een verloren rechtszaak waar een klant succesvol zijn bemiddelingskosten terugkreeg. Het bedrijf spant een nieuwe rechtszaak aan tegen diverse claimorganisaties die consumenten helpen bij het terugvragen van de bemiddelingskosten. Ook gaat Airbnb naar verluid procederen tegen diverse individuele klanten die zelf een claim hebben ingediend. 

De zaak draait om een Nederlandse wet die het verbiedt zowel bij huurders als verhuurders bemiddelingskosten in rekening te brengen. Door zelf een rechtszaak aan te spannen tegen claimorganisaties probeert Airbnb te voorkomen dat het miljoenen aan servicekosten moet terugbetalen aan klanten en woningverhuurders in Nederland. Op maandag 29 juni 2020 is het platform hiervoor een procedure begonnen bij de rechtbank in Rotterdam. In Nederland hebben 30.000 mensen zich bij een van de claimorganisaties aangesloten en hopen zo hun geld terug te krijgen. 

Op 9 maart 2020 oordeelde de Amsterdamse kantonrechter dat Airbnb de wet overtreedt door zowel bij klanten als woningverhuurders bemiddelingskosten in rekening te brengen. Vanwege het relatief lage vonnis (470 euro) kon Airbnb niet in hoger beroep. In de afgelopen maanden zijn door diverse claimorganisaties namens tienduizenden Nederlanders vorderingen ingediend voor het terugvragen van onterecht aan Airbnb betaalde servicekosten. Airbnb stelt dat het geen makelaar is maar een informatiedienst en voelt zich daarin gesteund door diverse gewonnen rechtszaken in Nederland en het buitenland.

Een van de partijen die wordt aangesproken door Airbnb is claimorganisatie Rabbin. "Airbnb heeft nu de vijf belangrijkste claimorganisaties aangesproken. Naast Rabbin, zijn dit Twee Heren B.V., Appeal B.V., Procedeerwinkel en de Consumentenbond Claimservice B.V.’ Airbnb start nu een procedure bij de rechtbank Rotterdam, de vestigingsplaats van Rabbin, maar het doel van het platform is een uitspraak van de Hoge Raad te verkrijgen, de hoogste rechter in Nederland”, legt advocaat Gert Poot van Rabbin uit. "Als de Hoge Raad Airbnb alsnog gelijk geeft, zullen rechters in Nederland dit volgen.” Poot denkt echter niet dat dit zal gebeuren. "De Rechtbank in Amsterdam heeft destijds heel zorgvuldig naar de argumenten van Airbnb geluisterd, maar heeft Airbnb op basis daarvan geen gelijk gegeven. Het lijkt er niet op dat Airbnb met nieuwe argumenten komt, dus ik verwacht niet dat de Hoge Raad de zaak anders beoordeelt”, zegt hij.
Link: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2020:1477
Topics:Horeca
Trefwoorden: particuliere verhuur, Airbnb, horeca

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.