Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Actuele drukmeter voor Gelderland

Actuele drukmeter voor Gelderland
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert vandaag, in opdracht van de provincie Gelderland, een monitor waarmee bezoekersdrukte in Gelderland wordt gemeten. De druktemeter geeft inzicht in waar het deze zomer druk of rustig is. De drukmeter is actueel en wordt 3 keer per dag geactualiseerd. Bedrijven kunnen met een zogenaamde widget de drukmeter op hun site plaatsen.

Met de informatie verkregen vanuit de ‘monitor bezoekersdrukte’ kunnen bewoners en bezoekers zien welke populaire plekken druk zijn. Een praktisch hulpmiddel, gezien het op bepaalde toeristische plekken in de provincie deze zomer druk gaat worden. Toerisme-gedeputeerde Peter van ’t Hoog: "Wat mij aanspreekt aan de tool is dat deze het Gelders toerisme op verschillende manieren kan helpen. Bezoekers en inwoners kunnen locaties kiezen die qua drukte bij hun recreatieplannen passen. En toeristische ondernemers worden geholpen met een betere spreiding van bezoekers.” 

Brede steun

"Dit Gelderse initiatief belooft een mooi voorbeeld te worden van hoe we praktisch deze zomer onze samenleving en economie weer kunnen openen”, zegt staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. Ook de drie Gelderse Veiligheidsregio’s zijn enthousiast. Voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Nederland, Ton Heerts: "De grote uitdaging deze zomer wordt: ontspannen vakantie vieren en tegelijkertijd bewust blijven van wat we doen. Deze druktemeter kan ons daar enorm bij helpen.”



Hoe werkt de monitor?

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen heeft een samenwerking opgezet met ‘lokale experts’ zoals ondernemers, attracties, terreinbeheerders (natuur) en binnensteden. "Zij geven drie keer per dag aan of het in hun omgeving druk, matig druk of rustig is”, legt directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema, uit. "Deze gegevens worden zichtbaar gemaakt op een kaartje, waarbij in één oogopslag te zien is waar het in Gelderland druk of rustig is. Ook worden alternatieven geboden voor de drukke plekken, kortom: het biedt recreanten een keuze. Dit levert dus een soort ‘hittekaartje’ op van drukke en rustige plekken in Gelderland.” Bezoekers en inwoners kunnen de monitor raadplegen die wordt aangeboden via de toeristische websites Visitarnhem.com, Visitnijmegen.com en Visitveluwe.nl. Via mediakanalen zoals ANWB reiswijzer, Omroep Gelderland en De Stentor. En via websites van gemeenten, toeristische ondernemers en lokale marketingpartijen. 

Druktemeter op eigen site?

Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk partijen de monitor gaan delen, zodat de monitor voor een zo’n groot mogelijk aantal bezoekers en inwoners zichtbaar wordt. Daarom wordt een oproep gedaan aan ondernemers en de media om de tool te plaatsen op websites of ontvangstlocaties van attracties of verblijfsaccommodaties, zoals hotels, vakantieparken of campings. Wie de widget wil plaatsen op eigen kanalen kan een mail sturen naar bezoekersdrukte@toerismevan.nl. Instructies worden dan direct toegestuurd.
Link: https://www.visitveluwe.nl
Topics:Toerisme
Trefwoorden: Gelderland, toerisme, drukte

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
08/03/24
Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...