Geplaatst op: 22-06-2020
Auteur: Marc Gerlings

Nederlandse toeristen zien weinig bezwaar in minimum prijs vliegticket

Nederlandse toeristen zien weinig bezwaar in minimum prijs vliegticket
55% géén bezwaar in minimum ticketprijs, 45% wel.
Na de aankondiging van Oostenrijk voor een minimumprijs voor vliegtickets, vragen in Nederland de politieke partijen D66 en de ChristenUnie zich af of dit voor Nederland ook een idee is. Onderzoek van Vliegtickets.nl met ruim 2500 respondenten wijst uit dat de meerderheid van de ondervraagden (55%) het geen probleem vindt om een minimumprijs in te stellen. Daarnaast geeft ruim 30% aan dat ze een prijs boven de 80 euro voor een retourticket reëel vinden. 

Prijsoorlog al begonnen tickets gemiddeld 25% goedkoper

Naast de bevindingen van deze enquête heeft Vliegtickets.nl de huidige prijzen naast die van vorig jaar gelegd. Hieruit blijkt dat de prijzen van vliegtickets in diverse topbestemmingen in Europa (zoals Nice, Málaga, Lissabon) tot 25% gedaald zijn ten opzichte van afgelopen jaar. 

"Niet geheel opvallend,” zegt Sander van Veen, Marketing Manager van Vliegtickets.nl. Aangezien het aantal vluchten en de concurrentie langzaam toeneemt is het op dit moment logisch dat de prijzen onder druk staan.” 

Angst voor stuntprijzen

Op AD.nl was 18 juni 2020 te lezen dat de politieke partijen bang zijn dat wanneer er groen licht gegeven wordt om te vliegen, de luchtvaartmaatschappijen zullen gaan stunten met ticketprijzen. Dit is niet alleen funest voor de maatschappijen zelf, maar ook niet bevorderend voor het milieu. Een minimumprijs moet dit voorkomen. 

> 62% van de respondenten geeft in de enquête aan ook aan dat ze bereid zijn meer te betalen voor een ticket, wanneer een deel van de prijs gebruikt wordt om de hoeveelheid CO2 uitstoot te compenseren.
> Ruim 30% gaf aan dat ze 80 euro voor een retourticket met Europese bestemming geen probleem vinden, wat een veel hogere prijs is dan het minimum waar steeds over gesproken wordt.
Trefwoorden: vliegen, minimum ticketprijs, stuntprijs, milieu

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/11/20
Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland.
25/11/20
ACM publiceert vuistregels voor online platformen
De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platform...
20/11/20
Ondanks mooie zomer toch zorgen over Zeeuwse vrijetijdssector
De Zeeuwse vrijetijdssector wordt zwaar getroffen door de coronacrisis. De sector, bestaande uit verblijf, horeca en vermaak, maakt in een enquête van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme alvast de balans op voor 2020 en de resultaten laten een zorgelijk beeld zien.
20/11/20
Consumenten minder pessimistisch
Ondanks de tweede coronagolf die over het land dendert, is de stemming onder consumenten minder somber. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -26, tegen -30 in oktober.
18/11/20
Koninklijke Burgers´ Zoo klantvriendelijkste leisure bedrijf van Nederland
Consumenten roepen Koninklijke Burgers’ Zoo uit tot klantvriendelijkste leisure bedrijf van Nede...
16/11/20
Doe mee aan onderzoek naar het maatschappelijk belang van de vrijetijdssector
In opdracht van Gastvrij Nederland en de daarbij aangesloten branches onderzoekt het Centre of Expertise Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH) de maatschappelijke waarde van onze sector. Hoe groot is deze waarde, hoe komt deze tot stand en hoe kunnen we de waarde verder vergroten?
13/11/20
Economische krimp minder sterk dan in 2e kwartaal
Consumenten hebben in het derde kwartaal 4,8 procent minder besteed dan in het derde kwartaal van 2019. De krimp is een stuk kleiner dan in het tweede kwartaal.
10/11/20
Meer begrip voor mensen met hoortoestel
Als je in de gastvrijheidssector deze mensen ontvangt, is duidelijke communicatie belangrijk. Niet alle gasten durven te erkennen dat je niet gehoord wordt.