Geplaatst op: 18-06-2020
Auteur: Marc Gerlings

Slovenië versterkt positie gastronomie met eerste Michelin gids

Slovenië versterkt positie gastronomie met eerste Michelin gids
De winnaars van de eerste Michel verkiezing in Slovenië. Foto: Slovenian Tourist Board.
De toeristische marketingorganisatie van Slovenië is blij met de eerste Michelin gids over het land. Dat komt goed uit nu volop gewerkt wordt aan de versterking van de gastronomie. De culinaire kant van het land wordt steeds vaker gebruikt om toeristen te trekken. In 2021 is Slovenië ‘European Region of Gastronomy’.

De Michelin erkenning is een welkome kapstok voor het land dat zich al enkele jaren profileert als een culinaire bestemming van formaat. De timing is ideaal want het land draagt volgend jaar de titel ‘European Region of Gastronomy 2021’ – een project van het in Brussel gevestigde International Institute of Gastronomy, Culture, Arts en Tourism (IGCAT). Chefs passen veelal het ‘van land naar bord’ principe toe, het zoveel mogelijk gebruik maken van lokale ingrediënten, of het nu voor een simpel gerecht is of voor een sterrengerecht.

Thema gastronomie krijgt portal

Om het thema gastronomie in Slovenië nader te belichten heeft het verkeersbureau van Slovenië een nieuw Engelstalige portal gelanceerd: Taste Slovenia. Daarbij heeft het verkeersbureau een zeer informatieve ‘Taste Slovenia’ brochure gepubliceerd die gedownload kan worden via www.slovenia.info waar de bezoeker eveneens meer informatie over de Sloveense eet- en wijncultuur vindt.

Het land telt zo’n 170 typisch Sloveense gerechten, gemaakt van lokale ingrediënten als kaas, worst, honing, aardappelen en olie. Met drie wijngebieden Podrvaje, Primorska en Posavje onderverdeeld in 14 wijndistricten laat Slovenië zich ook als een serieus wijnland gelden.

Trefwoorden: gastronomie, marketing, destinatie, toerisme

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Longlist Wandelroute van het Jaar 2022
Wandelen is populairder dan ooit. Tijdens lockdowns trokken honderdduizenden Nederlanders, Belgen en...
08/12/21
Eurail introduceert nieuw distributieplatform voor Interrail Passen
Eurail, het bedrijf achter de Eurail en Interrail treinpassen, lanceert een nieuw distributieplatfor...
08/12/21
No Such Ventures investeert zes miljoen euro in camper deelplatform Goboony
Camper deelplatform Goboony heeft de kas goed gevuld tot bijna €10 miljoen met een nieuwe inves...
08/12/21
Nivon nieuwe eigenaar van Camping de Gronselenput in Wijlre
Al sinds 1936 is het stuk grond aan de voet van de Keutenberg in eigendom van de huidige Stichting P...
08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.