Geplaatst op: 17-06-2020
Auteur: Marc Gerlings

ANVR heeft kritiek op Luchtvaartnota

ANVR heeft kritiek op Luchtvaartnota
Frank Oostdam: "houd rekening met de leisure reiziger."
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een concept luchtvaartnota opgesteld. Duurzame luchthavens staan daarin centraal. Schiphol mag niet meer dan 500.000 vluchten in een jaar uitvoeren en in 2070 moet de luchtvaart naar nul CO2-uitstoot. ANVR ziet in de luchtvaartnota veel praktische bezwaren en wil dat de overheid beter naar de markt van vliegreizen kijkt met daarbij aandacht voor de grote groep leisure reizigers (78%). Frank Oostdam zet de bezwaren op een rij.

Voorzitter ANVR Frank Oostdam: "In deze ontwerp-luchtvaartnota ligt de focus teveel op de netwerkfunctie (van Schiphol, red.) en wordt er teveel in hokjes gedacht. Connectiviteit ís belangrijk, maar de nota houdt er geen rekening mee dat de markt is veranderd, dat connectiviteit veel minder wordt bepaald door oude businessmodellen (hub and spoke en transfers), maar juist meer door een samenspel van aanbieders. Daarin spelen netwerkmaatschappijen, low cost carriers en vakantiecarriers een even belangrijke rol. Met veel mensen wordt rekening gehouden, zoals werknemers, omwonenden en internationale zakenreizigers, maar de leisure reiziger wordt vergeten. En dat terwijl het merendeel van de passagiers op Schiphol leisure reizigers zijn.  Deze reiziger betaalt het meest voor het reisproduct, maar er is geen aandacht voor hem. De Nederlandse reisbranche herkent zich dan ook niet in deze ontwerp-luchtvaartnota."

78% vliegt voor vakantie of bezoek familie en vrienden

Het is, volgens de ANVR, belangrijk dat het kabinet erkent dat het merendeel van de passagiers op Schiphol leisure reizigers zijn, ook bij een netwerkmaatschappij als KLM. Zakelijk reizigers en leisure reizigers versterken elkaar en zorgen juist voor diversiteit bij airlines. De nota geeft aan dat voor 78% van de reizigers vakantie en bezoek aan familie en vrienden de belangrijkste reden is om het vliegtuig te pakken. Het kabinet negeert dit volledig en legt tegen beter weten in de focus teveel op de zakelijke netwerkfunctie. Voor beide moet ruimte zijn, beide zijn nodig voor een goed netwerk, maar in deze nota komt dat niet terug.

Mensen blijven graag reizen, zakelijk en privé. De ANVR gelooft dan ook in herstel, maar alleen als het kabinet de reissector perspectief biedt. Het kabinet doet dat nu niet door het aantal bewegingen op Schiphol op 500.000 te houden en de opening van Lelystad opnieuw uit te stellen. Het ministerie wil die grens aanhouden om het milieu te ontzien en ook de geluidshinder bij omwonenden te beperken.
Oostdam: "En áls het kabinet er voor kiest om het aantal bewegingen hetzelfde te houden, dan moet dit ook gelden voor het aantal nachtbewegingen. Juist de vroege ochtend is voor reisorganisaties belangrijk, omdat de organisatie dan efficiënt kan werken door meerdere keren per dag heen en weer te vliegen en zo de consument een betaalbaar ticket te bieden. Alleen zo kan de reissector echt werken aan herstel."
Trefwoorden: vliegen, luchthaven, ANVR, kritiek, leisure reiziger

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.