Geplaatst op: 10-06-2020
Auteur: redactie
NRIT Media

Nieuwe meerjarige, internationale campagne voor de Efteling

Commercial getest middels neuromarketing-onderzoek

Nieuwe meerjarige, internationale campagne voor de Efteling

Afgelopen weekend lanceerde de Efteling in Nederland haar nieuwe, internationale campagne voor de komende drie jaar. De nieuwe ‘En toen…’ campagne moet ervoor gaan zorgen dat de Efteling in het hoofd én hart van potentiële bezoekers komt. Daarnaast brengt deze campagne het Efteling-gevoel bij mensen thuis, wat juist in deze tijd ook belangrijk is. Vanaf 12 juni wordt de campagne ook in België, Duitsland en Engeland ingezet. De campagne is tot stand gekomen in samenwerking met creatief productiebureau DPPLR uit Amsterdam.


Van idee tot uitvoering 

Het creatieve idee voor de nieuwe campagne is door de Efteling zelf ontwikkeld en verder uitgewerkt en geproduceerd in samenwerking met DPPLR. Focus bij de ontwikkeling van de campagne werd de tv-commercial; een verhaal met internationale allure en gericht op een universele emotie. Regisseur Daniel Dow vertelt: "De intieme cinematografie zorgt voor een sfeervolle en eigentijdse film waarin, vanuit beleving, de rijkheid van de Efteling wordt benadrukt.”

Het storyboard van de commercial is getest middels fMRI, een manier om vanuit neuromarketing-onderzoek de potentie van de commercial te testen door de breinactiviteit bij een groep consumenten kijkend naar de commercial te vergelijken met de breinactiviteit bij het kijken naar aantoonbaar effectieve campagnes (Effie-winnaars). 

"We zijn ontzettend benieuwd hoe de campagne wordt ontvangen in Nederland en de omringende landen”, aldus Fieke Kuppens, verantwoordelijk voor Merk & Creatie bij de Efteling. "We hebben er bewust voor gekozen om gebruik te maken van universele emoties en om attracties in beeld te brengen waarvan uit onderzoek blijkt dat die de internationale gast aanspreken. Uiteraard ben ik enorm trots op het eindresultaat, het creatieve proces en de intensieve samenwerking met collega’s en extern betrokkenen. Naast dat ik hoop dat de campagne gaat zorgen voor meer merkoverweging en –voorkeur, hoop ik vooral dat de campagne (internationale) (potentiële) bezoekers verrast en verwondert. Met deze campagne brengen we de betovering en het gevoel van de Efteling echt bij mensen thuis”. 


Internationale campagne ‘En toen…’ 

De hoofdpersoon in de campagne-uitingen bezoekt de Efteling op verschillende momenten in haar leven. Haar verwondering deelt ze eerst met haar ouders en wanneer ze ouder wordt ook met haar eigen gezin. Al deze momenten dragen bij aan haar eigen Wereld vol Wonderen. De Efteling faciliteert de mooiste momenten in het leven. Voor de kleintjes en de groten, de durfals en de dromers, jong en oud… Eigenlijk voor iedereen waar je van houdt! 

Media inzet

De nieuwe campagne startte afgelopen weekend in Nederland en is vanaf 12 juni in de andere drie focuslanden te zien. De ‘En toen…’ campagne wordt 360° door vertaald in een tv-commercial met diverse add-ons, online video’s en bannering, out of home, print en uitingen voor socials.

 

Link: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=FA6-7mI5t-0
Trefwoorden: Nieuwe campagne Efteling, commercial

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.