Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-06-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

De meeste bedrijven vinden duurzaam zakenreizen belangrijk maar weten niet hoe dit aan te pakken

De meeste bedrijven vinden duurzaam zakenreizen belangrijk maar weten niet hoe dit aan te pakken

Bedrijven willen graag duurzamer zakenreizen maar moeten rekening houden met de impact op mensen, de planeet en de winst, volgens onderzoek SAP Concur


Een overgrote meerderheid (74%) van de bedrijven in de Benelux is zich bewust van de noodzaak om anders om te gaan met duurzaam zakenreizen. Maar slechts een klein deel (14%) heeft er vertrouwen in dat dit gaat lukken, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van SAP Concur. De eerste Corporate Travel Sustainability Index laat zien hoe Europese bedrijven presteren op een aantal belangrijke factoren rond duurzaamheid. Ook geeft het aan wat de zakelijke waarde en kansen zijn op dit gebied, en welke tools er nodig zijn om zakenreizen duurzamer te maken.

Enkele uitkomsten uit het onderzoek onder 2.450 beslissers over zakenreizen en 2.000 zakenreizigers in 12 Europese landen:


Beslissers zijn zich bewust van de noodzaak tot verandering:

  • In de Benelux is 74% van alle respondenten zich bewust van de noodzaak voor duurzamer zakenreizen, maar slechts 14% denkt dat ze deze veranderingen met succes kunnen doorvoeren.
  • Een kwart (25%) van de Europese travel directors ziet uitdagingen bij het invoeren van duurzaam zakenreizen. Dit is het hoogste aantal van de ondervraagde functies in het onderzoek. Opvallend genoeg is dit onder Europese finance managers slechts 10%.
  • In heel Europa denkt de helft (49%) van de respondenten uit de automobielindustrie dat duurzaam zakenreizen erg veel moeite kost en lastig is. Dit is het hoogste aantal van alle industriesectoren, ondanks het feit dat mensen uit deze sector juist vaker dan deelnemers uit andere sectoren aangeven dat ze succesvol zijn op het gebied van duurzaamheid. 

Dit zijn de belangrijkste barrières bij het implementeren van duurzaam beleid voor zakenreizen:

  • In de Benelux zijn de belangrijkste barrières voor het implementeren van duurzaam beleid voor zakenreizen een gebrek aan ondersteuning door het management (17%). Dit wordt gevolgd door het ontbreken van een helder gedefinieerde bedrijfsmissie en gebrek aan steun door de zakenreizigers zelf (gezamenlijk 14%). Hiermee scoort de Benelux hoger dan gemiddeld in Europa (respectievelijk 15% en 11%).
  • Dit ondanks de overtuiging dat het management zeer belangrijk is voor inspiratie, steun en sturing om de nodige veranderingen in gang te zetten. Zeker in de eerste fase van een transitie naar duurzaam beleid rond zakenreizen.
  • In heel Europa zien vooral CFO’s (20%) dit als de belangrijkste barrières. Dit is het grootste aantal van alle functies in het onderzoek.

Er is een mate van onterecht vertrouwen

  • Ondanks de genoemde barrières en erkenning van het feit dat individuele zakenreizigers niet weten hoe, of het lastig vinden om duurzamer te reizen, denkt 63% van de travel decisicon makers in de Benelux dat ze goed zijn voorbereid om duurzaam zakenreizen te implementeren.

Gebrek aan data rond duurzamere reisopties beperkt de adoptie op persoonlijk niveau:

  • 34% van de beslissers rond zakenreizen in de Benelux zegt dat ze niet beschikken over data of informatie die een duidelijk beeld geven over de impact van de zakenreizen door hun organisatie.
  • Het is duidelijk dat data een centrale rol gaan spelen naarmate duurzaamheid steeds meer de realiteit wordt bij zakenreizen. Respondenten die hun gebruik van data als ‘exceptioneel’ kwalificeerden, waren 10x vaker van mening dat hun zakenreizen zeer duurzaam zijn.

"Nu Europa langzaam begint te herstellen van de corona-pandemie, zullen organisaties zichzelf opnieuw moeten uitvinden en anders omgaan met zakenreizen, om ervoor te zorgen dat duurzaamheid de hoogste prioriteit wordt”, zegt Jan-Willem Basselier, director business development travel EMEA bij SAP Concur. "Goed datamanagement is daarvoor een absolute vereiste. Zonder goed inzicht in het gedrag en de perceptie van zakenreizigers – om te kunnen begrijpen wat hun voorkeuren en behoeften zijn – is het vrijwel onmogelijk om geloofwaardige en coherente verbeteringen door te voeren op het gebied van duurzaamheid.”

Link: https://go.concur.com/Corporate-Travel-Sustainability-Report.html
Trefwoorden: Onderzoek, duurzame zakenreizen

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...