Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Techniek-kits voor de kids op vakantieparken

Techniek-kits voor de kids op vakantieparken
Twente staat in de toeristische sector vooral bekend als een mooie en rustige regio. Het high-tech aspect is veel minder bekend. Tetem, het onderzoekende presentatieplatform van creatieve makers en denkers wil daar met het project @Home verandering in brengen. De eerste klant hebben ze al. Het Twentse vakantiepark de Witte Berg  heeft de eerste Tetem techniek-kits in gebruik genomen.

Met Make-It@Home kits kunnen kinderen van 6 t/m 15 jaar op een leerzame en speelse manier aan de slag met het maken van coole techniek-kits. Kinderen vinden het fantastisch om iets te maken dat je kan laten bewegen of wat licht geeft. Kits als bijvoorbeeld Kunstige Robot, Robot-hand of Elektronische wenskaart kunnen via het online activiteitenprogramma vanuit huis of het vakantieadres gemaakt worden. Een aantal kits zijn speciaal ontwikkeld in samenwerking met het Twentse bedrijfsleven, waarbij aan elke kit een techniek is gekoppeld, die ook echt gebruikt wordt in het bedrijf. Zo leren kinderen nieuwe technieken én meer over de Twentse bedrijven.

Uitdagende en creatieve toevoeging aan het animatieprogramma

Volgens eigenaar Laurens Heerdink van de Witte Berg is vooral de creatieve vorm van de techniek-kits echt een toevoeging in zijn animatieprogramma: "Wij willen graag gezinnen laten ervaren dat Twente meer is dan alleen natuur en rust. Twente heeft veel te bieden voor kinderen. Daarom steken wij onze animatie voor de kinderen tegenwoordig ook anders in, waarbij er veel aandacht is voor aan de slag gaan met de handen in een leuke en uitdagende omgeving. Daarnaast willen wij kinderen uitdagen creatief bezig te zijn. Hier passen de techniek-kits van Tetem heel goed bij. Ik vind het ook een pluspunt dat het creatieve vorm van techniek is, waardoor het jongens én meiden aanspreekt. Ze gaan er direct mee aan de slag en je maakt echt iets. En natuurlijk is het mooi meegenomen dat we op deze manier toeristen laten zien dat Twente voorop loopt in de wereld van techniek naast al het andere moois wat deze regio te bieden heeft."

Verbinding techniek met vrijetijdssector

Quirine ter Haar van Twente Marketing is blij dat kinderen deze zomer in Twente in contact komen met techniek. "Door techniek in de vrijetijdssector te brengen, wordt de positionering van Twente als Smart Impact Region voor bewoner en bezoeker zichtbaarder en versterkt. Naast dat het natuurlijk ontzettend leuk en van nu is om als kind technisch te worden uitgedaagd, wordt ook het eerste zaadje gepland dat Twente en Techniek één zijn. En als je dan een paar jaar later voor de studiekeuze komt, overweeg je Twente wellicht sneller.”  

Link: https://tetem.nl/athome/make-ithome/
Trefwoorden: dagrecreatie, verblijfsrecreatie, animatie, kinderen

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...