Geplaatst op: 08-06-2020
Auteur: redactie
NRIT Media

Roompot kan jaarlijks 20.000 maaltijden redden dankzij nieuwe samenwerking met Too Good To Go

Ook rum 40.000 kg CO2 minder

Roompot kan jaarlijks 20.000 maaltijden redden dankzij nieuwe samenwerking met Too Good To Go
  • 19 Roompot vakantieparken bieden vanaf nu dagelijkse overschotten in Too Good To Go-app aan
  • ‘Magic Boxen’ worden gevuld met een gevarieerd aanbod groente, fruit, zuivel, vlees, tapas, chips, borrelhapjes en/of broodproducten
  • Duurzaam, lekker en voordelig 

Roompot gaat actief de strijd aan tegen voedselverspilling. Na een zorgvuldige opvolging van zijn voorraad biedt Roompot voortaan zijn onverkochte groente, fruit, zuivel, vlees, tapas, chips, borrelhapjes en/of broodproducten aan via de app Too Good To Go. Op jaarbasis verwacht Roompot hiermee 20.000 maaltijden te kunnen redden.


Zorgvuldig voorraadbeheer

Roompot biedt een gevarieerd aanbod producten in de supermarkten en horeca, waarvan heel wat etens- en verswaren met een houdbaarheidsdatum (TGT en THT). In de strijd tegen voedselspilling werkte Roompot de afgelopen jaren al hard aan een zorgvuldige opvolging van zijn voorraden. Op die manier heeft de grootste aanbieder van vakantiewoningen in Nederland altijd voldoende etenswaren op voorraad om aan de vraag van zijn gasten te kunnen voldoen, zonder met grote voedseloverschotten te zitten.


Etenswaren redden

Ondanks het verbeterde voorraadbeheer hebben de supermarkten van de Roompot parken en resorts – net als alle supermarkten – altijd producten in de winkel en/of horeca die verloren dreigen te gaan omdat de houdbaarheidsdatum zal vervallen. Wanneer die hun TGT (te gebruiken tot) of THT (ten minste houdbaar tot) datum bijna hebben bereikt, moeten die producten snel de winkel of horeca uit.

Roompot en zijn personeel vindt het zonde dat de producten verloren gaan en wil die producten van de vuilnisbak redden. Het gaat hiervoor een samenwerking aan met Too Good To Go de bekende app waarmee samen tegen voedselverspilling wordt gestreden.


Een echte verrassing

Wat in beide boxen zit, is elke dag een leuke en aangename verrassing. Wel weet de consument dat de producten tegen de datum aan zitten en ze daarom met korting aangeboden krijgt.

Het principe van beide boxen is eenvoudig voor de Too Good To Go appgebruikers, zoals parkgasten en omwonenden, net als voor het personeel van Roompot. Dagelijks kan Roompot een of meerdere virtuele boxen via de app aanbieden. Wie een Magic Box online koopt, krijgt hiervoor groente, fruit, zuivel, vlees, tapas, chips en/of borrelhapjes ter waarde van €14,99 voor slechts €4,99. Lekkere broodproducten, zoals brood, croissants en/of appelflappen, t.w.v. €8,99 komen in een virtuele Brood Box voor €2,99.


Gasten nemen bij voorkeur eigen tassen mee

In de strijd tegen plastic voor eenmalig gebruik weerde Roompot al heel wat plastic uit zijn parken. Zo ook de wegwerpzakjes in de supermarkten. Too Good To Go en Roompot vragen daarom aan de appgebruikers om een eigen tas of doos naar de winkel mee te nemen en op die manier mee te strijden tegen het onnodige gebruik van extra verpakking en plastic.

 

19 parken vandaag vroeger dan gepland aan de slag

Om de start op 19 parken zo goed mogelijk voor te bereiden, testten Too Good To Go en Roompot de samenwerking de voorbije weken op het Limburgs park Weerterbergen. Omdat 95% van alle gebruikers zo positief was over de boxen en hun inhoud, en dat het personeel minstens even enthousiast was, besloten Too Good To Go en Roompot om de test vervroegd te stoppen en de samenwerking versneld op alle eigen Roompot parken te starten. Vanaf maandag 8 juni zullen de parken een of meerdere Magic en/of Brood Boxen dagelijks aanbieden, wanneer eten verloren dreigt te gaan.

In een volgende fase hoopt Roompot ook de partnerparken te overtuigen mee te stappen in de samenwerking met Too Good To Go. Roompot is de eerste aanbieder van vakantieparken in Nederland die het gebruik van de app op zo’n grote schaal uitrolt.


Niet alleen voedsel maar ook ruim 40.000 kg CO2 minder

De samenwerking met Too Good To Go past perfect in MVO-doelstellingen van Roompot, waarvan de drastische verlaging van de CO2-voetafdruk een van de drie peilers is. Daarbij maakt de grootste aanbieder van vakantiewoningen in Nederland, en Europa’s nummer 2, er een punt van onze planeet te helpen door initiatieven te nemen die werkelijk hun effect hebben, en niet aan green washing te doen of zijn voetafdruk met certificaten te compenseren. In dat kader kondigde Roompot eind februari aan dat het met zijn jaarplaatshouders op biopropaangas overschakelde en hiermee tot 78% van zijn CO2-uitstoot kon verminderen. Dankzij de samenwerking met Too Good To Go zal het 20.000 maaltijden redden en zijn CO2-voetafdruk nog eens met circa 40.000 kg kunnen verlagen

 

Link: https://toogoodtogo.nl/nl
Trefwoorden: Duurzaam, etenswaren redden

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Derde marathon op schaal gaat door in Madurodam
Het Haagse themapark Madurodam houdt op zondag 4 oktober de derde editie van haar eigen marathon speciaal voor kinderen.
25/09/20
Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren
25/09/20
Beerze Bulten lanceert Avonturenpad Beerze Rangers
Deze week lanceerde Vakantiepark Beerze Bulten een nieuw avonturenpad in de bossen van Beerze genaamd Beerze Rangers.
25/09/20
Online concerten vanuit Tiny Houses Droomparken
Droomparken start met zogenaamde Tiny Concerts vanuit de Tiny Houses op vakantiepark De Zanding in Otterloo. De concerten van poprock tot klassiek repertoire, van musical tot Nederlandse luisterliedjes, van zoetgevoiced tot coloratuur worden online uitgezonden.
25/09/20
Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.
24/09/20
Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra
Het is in winkelcentra nog steeds veel minder druk van voor corona. Maar de verschillen tussen de centra zijn groot. Waardoor wordt dat veroorzaakt?
24/09/20
KLM schaalt vluchten niet verder op
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft veel last van de aangescherpte reisadviezen in diverse Europese landen. De eerder geplande opschaling gaat niet door. Ook de winterdienstregeling zit qua capaciteit maar op 55% ten opzichte van die van 2019.