Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-05-2020
Auteur: Marc Gerlings

Bas Vollebregt bij opening horeca: Historisch Delft bewonderen maar voorzichtig

Bas Vollebregt bij opening horeca: Historisch Delft bewonderen maar voorzichtig
Bas Vollebregt. Horeca open MAAR voorzichtig blijven. Foto: Gemeente Delft.
Bas Vollebregt (wethouder economie en daarin onder meer toerisme en stadsmarketing van Delft) is blij dat de horeca weer open kan. Delft is zo een oud-Hollandse stad waar veel toeristen op af komen. Met de horeca die weer kan draaien wordt dat bezoek veel prettiger dan alleen maar naar oude gevels kijken. Toch is de wethouder uiterst voorzichtig en hij realiseert de kwetsbaarheid van de toeristische drukte. Vollebregt gaat in op de beperkte ruimte, kleine hulpmaatregelen voor horecaondernemers en dat iedereen een bijdrage kan leveren aan herstel.

Binnenstad met beperkte ruimte

Bas Vollebregt: "De anderhalvemetersamenleving vormgeven is een ingewikkelde puzzel. Vooral in de binnenstad, want daar is de ruimte beperkt. En die beperkte ruimte moeten we ook nog eens delen met meer mensen dan in andere wijken – met bezoekers, met fietsers, met bewoners, met ondernemers. De puzzel van die anderhalvemetersamenleving is een puzzel die ook nog eens continu in beweging zal zijn, te beginnen in de binnenstad. Maar die puzzel moet voor de héle stad worden gelegd, samen mét de stad. Met ondernemers en bewoners die het zelf ook al lastig hebben en toch bereid waren om daarover mee te denken. Daar ben ik ze heel erg dankbaar voor. In deze nieuwsbrief vindt u meer informatie over deze puzzel.”

Geen precario

"Waar het kan, waar het véilig kan, gaan we de horecaondernemers meer ruimte bieden. Zij zijn enorm hard getroffen door de coronamaatregelen. Ze hadden, net als cultuurinstellingen, vrijwel nul ruimte om te ondernemen, om voor Delftse werkgelegenheid te zorgen. We willen ze nu de ruimte bieden om te kunnen ondernemen, door ze de mogelijkheid te geven hun terrassen uit te breiden. En we stellen de raad voor dit jaar gaan precariobelasting te heffen – zodat ondernemers dit jaar niets hoeven te betalen voor hun terrasruimte. Ook stellen we voor dit jaar geen reclamebelasting te heffen. Ik realiseer me heel goed dat dit twee druppels op een gloeiende plaat zijn en dat voor directe ondersteuning vooral de rijksmaatregelen essentieel zijn.”

Invloed bezoek horeca op winkels

"Bijkomend voordeel van een verantwoorde verruiming van de terrassen: stap voor stap verantwoord meer mensen in de stad. Dat is in deze overgangsfase ook goed voor de winkels, onze winkeliers – op weg naar het herstel van onze economie. En in de herstelfase speelt de horeca een belangrijke rol. Want, zoals iemand mij laatst zei: ‘Jullie prachtige historische binnenstad is een bezoek meer dan waard, maar het is nog mooier met wat te eten en te drinken erbij.’ We hebben de horeca dus nodig als we meer (Nederlandse) bezoekers willen trekken. En verantwoord meer bezoekers naar Delft halen is één van onze twee pijlers om straks de economie te laten herstellen, naast werk maken van en banen scheppen met kennis en technologie.”

Slimme antwoorden

"We zitten in een overgangsfase en zijn nu al volop bezig om straks een vliegende start te kunnen maken met de herstelfase – zoals gezegd: bezoekers veilig welkom kunnen heten en ruimte blijven bieden aan innovatief Delft om slimme antwoorden te ontwerpen voor maatschappelijke vraagstukken. Deze herstelfase zijn we nu aan het voorbereiden, en we nodigen iedereen uit daar een bijdrage aan te leveren. En daar heb ik veel vertrouwen in, nu ik zie hoe bewoners en ondernemers zich hebben ingezet om mee te denken, ondanks dat ze het zelf heel lastig hebben.”

Kwetsbaarheid in kapitalen

"Ik sluit af met een maar in kapitalen: ja, we krijgen meer ruimte om te werken aan herstel, MAAR: het blijft het van groot belang dat we allemaal afstand blijven houden en drukte vermijden. Door dit in acht te nemen, kunnen we allemaal een bijdrage leveren aan het herstel. Het is aan ons allen om dit te laten slagen.”

De citaten van Bas Vollebregt zijn met toestemming overgenomen uit de nieuwsbrief N@twerk Delft.

Trefwoorden: horeca, herstart, citymarketing, corona, erfgoed, historische binnenstad

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...