Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie

MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie
MarketingOost brengt toeristische locaties in beeld die de komende maanden naar verwachting veel bezoekers trekken. De organisatie werkt aan een ‘heatmap’ voor overheden en ondernemers, zodat die weten waar mogelijke knelpunten liggen. 

"Op die manier leiden we samen bezoekersstromen gastvrij in goede banen”, zegt directeur Evelyn Borgsteijn van MarketingOost. De organisatie werkt ook aan een dashboard voor trends en ontwikkelingen in de sector.

Heatmap

Volgens Borgsteijn is de toepassing van een heatmap nieuw in de Nederlandse toeristensector. "Dit instrument geeft inzicht in de geografische spreiding van recreatie en toerisme in Overijssel. We voegen informatie samen over capaciteit van accommodaties en bijvoorbeeld natuurgebieden en fiets- en wandelroutes in de buurt. Drukke plekken kleuren op de heatmap rood. Dat zijn locaties met bijvoorbeeld veel verblijfsaccommodaties of meerdere fietsknooppunten.” 

De heatmap is nu nog gebaseerd op historische data en wordt dagelijks aan de verwachting aangepast. In een later stadium wordt ook de weersvoorspelling ingebracht. Uiteindelijk wil Marketing Oost op basis van de werkelijke situatie realtime de heatmap samenstellen. Op dit moment wordt samen met stakeholders nagedacht over het meetbaar maken van de drukte op locaties. 



Minder drukke locaties in de virtuele spotlights

Marketing Oost past op basis van de te verwachten drukte ook de propositie op de eigen website aan. Dan worden minder populaire routes en locaties gepresenteerd. Uit ervaring blijkt bijvoorbeeld het promoten van minder bekende routes een ware boost aan die routes geeft. Dat betekent dat mensen zich wel degelijk laten verleiden tot het bezoeken van minder bekende locaties. 

Marketing Oost wil de opgedane ervaringen met de heatmap graag delen met andere dmo’s. Inmiddels is Toerisme VAN ook druk met heatmaps voor de Veluwe en andere drukke locaties in haar werkgebied. 

Dashboard met trends en ontwikkelingen

MarketingOost lanceert ook een dashboard voor trends en ontwikkelingen in de toeristensector. Dat toont overzichtelijk belangrijke cijfers, zoals het aantal boekingen en annuleringen bij campings en vakantieparken, de omzet van de sector en macro-economische indicatoren als consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen. "We actualiseren voortdurend de cijfers, zodat we steeds een goed beeld hebben van de situatie in de branche. Bovendien kunnen we die vergelijken met eerdere jaren en de ontwikkelingen in de rest van Nederland. Onze campagnes stemmen we daar vervolgens op af”, legt Borgsteijn uit. De beschikbare gegevens zijn belangrijke bouwstenen voor  het ontwikkelen van verschillende scenario’s waaraan de Taskforce Gastvrij Overijssel werkt.
Link: https://overijssel.maps.arcgis.com/apps/Styler/index.html?appid=1a53e47d0f8c4ebb9844d0b4c88e4913
Trefwoorden: Overijssel, drukte, toerisme, dagrecreatie, verblijfsrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname