Geplaatst op: 12-05-2020
Auteur: Harald Buijtendijk & Eke Eijgelaar
Breda University of Applied Sciences

De rol van onderzoek in toerisme-gerelateerde milieuvraagstukken

De rol van onderzoek in toerisme-gerelateerde milieuvraagstukken

Onderzoek leidt bij beleidsmakers lang niet altijd tot nieuwe standpunten in toerisme gerelateerde milieuvraagstukken. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Universiteit en de Breda University of Applied Sciences naar het debat rond luchtvaartemissies.


"Onderzoek wordt door de verschillende partijen vaak gebruikt om oude standpunten te legitimeren in plaats van om nieuwe te ontwikkelen. En dat terwijl de complexiteit van hedendaagse milieuvraagstukken kennisvragen opwerpen die juist om nieuwe oplossingen vragen.  Het is als ‘Wij van WC eend adviseren WC eend’. De status quo wordt zo alleen maar versterkt”, aldus promovendus Harald Buijtendijk van de leerstoelgroep Culturele Geografie van Wageningen Universiteit. "Het uitzetten van onderzoek bij onderzoeksinstituten en consultants levert wellicht tijdswinst en geloofwaardigheid op bij netelige kwesties. Maar op termijn zet het een debat muurvast. Van zinvolle beleidsvernieuwing is dan nog nauwelijks sprake.” Het onderzoek is actueler dan ooit nu bedrijven als KLM met aanzienlijke staatssteun overeind moeten worden gehouden en luchthavens van het ene in het andere milieudrijfzand vastlopen. Beleidsmakers moeten zich dan ook bewust zijn van de functie van onderzoek in beleidsprocessen. 


Onderzoeksaanpak

De onderzoekers gebruikten discourse theorie om te zien hoe onderzoek in politieke processen gebruikt wordt. Hoe dit gebeurt en wat de effecten ervan zijn is onderbelicht. Vaak gaat men uit van een nogal rechtlijnig effect van onderzoek op beleid, maar daarop bestaat kritiek. Discourse theorie maakt een bredere conceptualisering van het effect van onderzoek ("research impact”) mogelijk. Aan de hand van een specifieke case onderzochten zij het effect van een promotieonderzoek over de emissies van de luchtvaart op veranderingen in de Nederlandse luchtvaartpolitiek. Hiervoor werden 18 belangrijke spelers in het luchtvaartdebat geinterviewd en een documentenanalyse uitgevoerd, aangevuld met een kwantitatieve contentanalyse van alle Nederlandse kranten.


De case

Het betreffende promotieonderzoek over luchtvaartemissies heeft in het najaar van 2017 de bijdrage van de luchtvaart aan klimaatverandering in het Nederlandse luchtvaartbeleidsproces geïntroduceerd. Voorheen werd deze milieucomponent terzijde geschoven als internationaal probleem. Uitvoerige aandacht van de pers koppelde de tot dan toe losstaande onderwerpen van klimaatverandering en het Parijsakkoord aan de uitbreidingspolitiek van Schiphol, en bood de milieubeweging de kans om hierop in te springen. Zo ontstond een nieuwe nationale beleidsroute, waarin Schiphol, haar groeipolitiek en de luchtvaart in het licht kwamen te staan van de nationale inspanningen om de klimaatdoelen van Parijs te halen. In dit debat ontstonden twee zgn. ‘disourse coalities’ (een milieu alliantie en een door de overheid gemobiliseerde industrie alliantie) met hun eigen, tegenovergestelde verhaallijnen (klimaatrechtvaardigheid en institutionele verandering versus technologische uitdaging en economische kansen voor innovatie door de BV Nederland), beide daarbij gebruik makend van (vaak in opdracht gegeven) onderzoek. 


Resultaten

Onderzoek speelt dus een integrale rol in dit voortgaande debat. Het zorgde voor nieuwe onderwerpen,  zoals ‘vliegtax’ en ‘technologische innovatie’. Het droeg bij aan de komst van nieuwe actoren en coalities, die op hun beurt weer het ontstaan van contra-coalities of het afbreken van bestaande coalities veroorzaakten (zoals de Alders tafel). Het effect van onderzoek ontwikkelt zich dus vaak langzaam, met de tijd, en is verwikkeld met allerlei andere elementen. Maar dit is onwaarneembaar voor direct betrokkenen. Buijtendijk: "die gebruiken onderzoek met name als een soort legitimatiefabriek. Ad-hoc en om het eigen standpunt geloofwaardiger te maken”. Zo houdt onderzoek dus de status quo in stand. Het resultaat is een soort actie-reactie spel waarbij het de eigen waarheidsclaims ondersteund en die van anderen ondergraaft. 


Aanbevelingen

Het is om meerdere redenen relevant om te kijken hoe onderzoek gebruik wordt in dit soort politieke processen, en welke beleidsontwikkeling er plaats vindt. Subsidieverstrekkers willen in toenemende mate weten wat het effect van (gesubsidieerd) onderzoek is. Onderzoekers dienen bewust te zijn van het complexe spanningsveld waarin beleidsmakers keuzes moeten maken uit vaak tegenovergestelde, op onderzoek gebaseerde, waarheidsclaims, en de rol die zij dus zelf in dat proces spelen. Dit vraagt bij uitstek om een kritische houding, die universiteiten  ook hun studenten moeten aanleren. 


Nu bedrijven als KLM wederom met aanzienlijke staatssteun overeind worden gehouden om de COVID-19 crisis het hoofd te bieden, is het belangrijker dan ooit dat beleidsmakers zich bewust zijn van de functie van onderzoek in beleidsprocessen. Het uitzetten van onderzoek bij onderzoeksinstituten en consultants levert wellicht tijdswinst en geloofwaardigheid op bij dit soort netelige kwesties. Maar op termijn zet het een debat muurvast. "Het helpt gewoon niet meer; van zinvolle beleidsvernieuwing is dan nog nauwelijks sprake”, aldus Buijtendijk. Het luchtvaart-milieu debat in Nederland, wat verder gaat dan alleen hoofdpijndossier Nr. 1 Lelystad Airport, is hiervan een schoolvoorbeeld. Het actie-reactie spel gaat hier al twee jaar zo snel, dat beleidsmakers eigenlijk geen politieke winst meer kunnen claimen, terwijl veel actoren om duidelijkheid en structurele oplossingen vragen. Er zijn hier dus slechts nog verliezers.   


Verder lezen?

Nieuwsgierig naar het onderzoek dat is gepubliceerd in de Journal of Sustainable Tourism? Lees dan hier verder:


Buijtendijk, H., & Eijgelaar, E. (2020). Understanding research impact manifestations in the environmental policy domain. Sustainable tourism research and the case of Dutch aviation. Journal of Sustainable Tourism, 1-18. doi:10.1080/09669582.2020.1760872: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09669582.2020.1760872


Contactgegevens auteurs:

Harald Buijtendijk, Wageningen Universiteit en Breda University of Applied Sciences Buijtendijk.h@buas.nl 

Trefwoorden: duurzaam toerisme, onderzoek, luchtvaart

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/07/20
Corendon stelt vakantievluchten naar Turkije uit
Reisorganisatie Corendon heeft besloten om in ieder geval tot 22 juli geen vakanties naar Turkije ui...
03/07/20
Deense overheid steunt toerisme met kortingen in cultuur en vervoer
Maak de prijs van vervoer en vermaak lager en dan komen de gasten, verwacht de Deense overheid. Vaka...
03/07/20
Tim en Tom Coronel openen nieuwe duo-racer waterglijbaan in Center Parcs De Eemhof
Een leuke en heel toepasselijke openingsactie op Center Parcs de Eemhof. Autocoureurs en tweeling Tim en Tom Coronel openden de nieuwe duo-racer waterglijbaan. Zij werden gevolgd door drie andere tweelingen die op de glijbaan van ruim 85 meter met elkaar raceten om te kijken wie het snelst beneden was.
03/07/20
COVID Risk Model geeft perspectief op evenementen in België
Die slimme Vlamingen van Toerisme Vlaanderen hebben met hulp van diverse partijen het COVID Event Ri...
03/07/20
1,5 miljard euro verlies voor sportsector
De Nederlandse sportsector verliest tot 1 augustus 1,5 miljard euro aan omzet. De inkomstenderving is groter, acuter en directer bij sportondernemers en evenementenorganisatoren, maar ook verenigingen, bonden en het betaald voetbal worden hard getroffen door de coronamaatregelen.
03/07/20
Vinkeveen krijgt nieuw natuurgebied 'Marickenland'
Vinkeveen krijgt er een nieuw natuurgebied bij onder de naam ‘Marickenland’. Dit rietland-natuur...
03/07/20
Harde CBS-cijfers: Vakanties in maart al gehalveerd
Dat Nederlanders in de piek van de coronacrisis niet op vakantie gingen, wisten we allang. Vandaag komt het CBS met de harde cijfers over de eerste coronamaand maart.
03/07/20
Exclusief voor leden
Draagkrachtonderzoek voor Giethoorn, Kinderdijk en Zaanse Schans
Hotspots Giethoorn, Kinderdijk en de Zaanse Schans zijn afgelopen week gestart met een draagkrachtonderzoek. De drie gebieden werken samen met NBTC in het project Hotspots. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met professor Jan van der Borg van de Katholieke Universiteit Leuven.