Geplaatst op: 11-05-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Toeristische basisstructuur redden met private investeerders

Toeristische basisstructuur redden met private investeerders
In de Gelderse regio Rivierenland is toerisme een belangrijke sector. Ook hier komen, dankzij de coronacrisis, bedrijven in de problemen. Om ervoor te zorgen dat de toeristisch basisinfrastructuur overeind blijft, wordt aan vermogende regionale investeerders gevraagd om (tijdelijk) een bedrijf te helpen met een financiële- en bedrijfsmatige ondersteuning. Daarnaast liggen er plannen om de toeristische budgetten van overheden efficiënter in te zetten voor de periode van herstel. 

Wat is het probleem?

Richard de Bruin, directeur van het Regionaal Bureau Toerisme (RBT) schetst de problematiek in de regio: "Veel recreatie- en horecabedrijven zijn verplicht gesloten of draaien met een zeer lage bezetting. Wij ontvangen nu al signalen dat bedrijven in Rivierenland om gaan vallen. En dat worden er alleen maar meer als de beperkende maatregelen langer gaan duren. De afgelopen jaren hebben we in Rivierenland de toeristisch recreatieve sector langzaam maar zeker zien groeien. Er is een mooie infrastructuur aan het ontstaan van dag- en verblijfsrecreatie, die elkaar ondersteunen. Het zou eeuwig zonde zijn als er, dankzij deze crisis, weer een groot deel van de bedrijven van het toneel gaat verdwijnen.”

Een crisisplan op drie sporen

De Bruin heeft een innovatief plan bedacht om de toeristische sector in de regio Rivierenland slim door de crisis heen te loodsen. Richting de huidige subsidiënten heeft hij een geruststellende boodschap: "Nee, we gaan niet om meer geld vragen. Gemeenten en andere overheden dragen al bij om de plannen te realiseren. We vragen wel om mee te denken om het geld wat anders te besteden. Dat is in deze bijzondere tijd toch niet onlogisch?”Het behoud- en herstelplan voor toeristisch Rivierenland is georganiseerd rond drie sporen:         

Spoor 1: Voorkomen dat bedrijven omvallen 
De toeristische infrastructuur wordt bepaald door het netwerk van bedrijven, die vaak sterk onderling verweven zijn. Dit eerste spoor is ook het startpunt geweest voor de regionale aanpak. Accountants in de regio krijgen een belangrijke rol binnen dit breed opgezette plan. Zij herkennen vaak als eerste de bedrijven die dreigen om te vallen. Die kunnen worden voorgedragen voor een ondersteuningsroute. Daarvoor wordt o.a. private investeerders gevraagd om (eventueel tijdelijk) financieel deel te nemen in de onderneming. De Bruin: "In Rivierenland wonen relatief veel vermogende mensen waarvan ik signalen krijg dat zij graag bereid zijn om hun kapitaal en kennis voor dit project in te zetten.” Ook gemeenten of kredietverstekkers worden betrokken bij dit plan om bedrijven op de been te houden. 

De sporen 2 en 3 spelen in op de initiatieven die in spoor 1 werden genomen. Hiermee worden bestaande plannen in de regio aangepast aan de nieuw ontstane situatie. Door initiatieven te koppelen ontstaat een breder draagvlak en kan efficiënter worden omgegaan met de financiële mogelijkheden. De sporen 2 en 3 worden geïnitieerd met de gemeenten in Rivierenland en bedrijfsleven.

Spoor 2: Ondersteuning van sterke bedrijven met goede ideeën
Tijdens de crisis komen veel ontwikkelprocessen stil te liggen. Daar zitten ook een aantal bedrijven bij die bezig zijn om met vernieuwende ideeën de toeristisch recreatieve markt in Rivierenland verder te ontwikkelen. Kansrijke projecten met een grote spin-off, of een duurzame doelstelling, verdienen het om juist in deze tijd extra ondersteuning te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld worden gerealiseerd door een versnelde ontheffing van het bestemmingsplan, gedogen, of verbinding met andere marktpartijen te faciliteren… etc..

Spoor 3: Vliegende start van de sector na de coronacrisis
Zodra de sector weer gaat draaien moeten zaken worden oppakt die bijdragen aan een spoedig herstel van de sector. Gemeenten, provincie en andere belanghebbenden hebben al middelen beschikbaar gesteld voor toeristische doelstellingen in het gebied. Gezien de nieuwe ontstane situatie, na de coronacrisis, is het logisch om deze doelstellingen te heroverwegen. Zo kunnen bestaande budgetten voor andere zaken worden ingezet om daarmee het meest optimale effect te bereiken. Hier ligt een gedegen kans voor de regio! 

De verwachting is dat het binnenlandse toerisme na de Coronacrisis als eerste weer op gang komt, maar dat mensen nog schuw zullen zijn voor locaties met massa’s mensen. De Bruin ziet hierin juist een kans voor de regio: "Onze regio biedt rust en ruimte voor recreanten om in de anderhalve meter economie veilig op vakantie te gaan. Het is de kunst om ons hierop goed voor te bereiden en verbindingen te maken tussen ondernemingen die bijvoorbeeld verwijzen naar mooie en veilige binnensteden in de regio.” De gemeenten in Rivierenland zijn bij dit spoor 3 leidend.

Provincie Gelderland reageert enthousiast

Richard de Bruin heeft de plannen inmiddels voorgelegd bij de provincie Gelderland, die daar zeer positief tegenover staan.  Dit ook omdat de regio zelf het initiatief neemt en dat daarbij nadrukkelijk de samenwerking wordt opgezocht tussen de gemeentelijke overheden, RBT Rivierenland en het bedrijfsleven.Provincie en RBT Rivierenland hebben samen de oplossing gevonden om het budget dat nodig is voor de verdere uitvoering en ontwikkeling van de plannen te vinden. De financiering wordt gevonden binnen zoveel mogelijk bestaande plannen, die nu grotendeels worden omgebogen naar de crisissituatie. Beide partijen hopen hiermee een bijdrage te kunnen doen om de toeristische- recreatieve sector te ondersteunen.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Gelderland, rivierenland

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/20
Hotels mogen na 20.00 geen alcohol verkopen aan gasten
Op vrijdagmiddag is besloten door het kabinet dat hotels in Nederland geen alcohol mogen schenken en verkopen na 20.00. Dit mag ook niet via room service of andere diensten.
23/10/20
EU Green Week aanzet tot goed raamwerk maar landbouwbeleid niet innovatief genoeg
Terwijl vandaag de EU Green Week wordt afgesloten zijn Nederlandse natuurorganisaties verbaasd over het Europese beleid voor de boeren.
23/10/20
Pathé gaat ook bezorgen met Pathé Delivery
Pathé laat popcorn en andere bioscoopsnacks vanaf nu thuis bezorgen in samenwerking met Thuisbezorgd.nl onder de naam Pathé Delivery.
23/10/20
Derde overname van TopParken
En weer kondigt TopParken een overname op de Veluwe aan. Na eerder deze maand camping de Hertshoorn in Garderen te hebben overgenomen, wordt nu de koop van camping Berkenrode in Beekbergen aangekondigd. De camping wordt na de overname onderdeel van Recreatiepark Beekbergen, het bestaande vakantiepark van TopParken dat direct grenst aan camping Berkenrode.
23/10/20
Anderhalvemetersubsidie voor meer Friese ondernemers
Friese ondernemers hebben zo’n 200.000 euro aan subsidie van de provincie ontvangen voor maatregelen om hun bedrijf op de 1,5 metereconomie aan te passen. De provincie breidt de regeling nu uit naar meer sectoren door een uitbreiding van de lijst met SBI-codes. Er is nog 800.000 euro beschikbaar.
23/10/20
Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown.
22/10/20
Exclusief voor leden
Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
22/10/20
Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS.