Geplaatst op: 11-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis

Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis

De provincie Overijssel gaat het investeringsprogramma voor de Vrijetijdssector 2020-2023 aanpassen vanwege de coronacrisis. De provincie wil bedrijven in de sector helpen om te herstellen. In samenspraak met de sector Gastvrij Overijssel zijn de plannen aangepast om in te spelen op de nu ontstane situatie.


Gedeputeerde Roy de Witte: "De provincie wil de sector ondersteunen nu deze het zwaar heeft. Vandaar dat wij in de Taskforce Gastvrij Overijssel hebben nagedacht over de wijze waarop wij in het investeringsprogramma kunnen helpen bij het herstel van deze bedrijfstak. We hopen en verwachten dat hiermee zicht komt op nieuw perspectief voor ondernemers. Maar het zal nog een lange, zware periode worden voordat de sector is hersteld”.


Overijssel gaat de komende jaren 6,7 miljoen euro provinciaal geld investeren in de vrijetijdssector om daarmee 34 miljoen euro aan investeringen mogelijk te maken. Het investeringsprogramma bestaat uit 5 programmalijnen:


I Ondernemers kennisgedreven aan zet

II Verbindend landschap

III Vermarkting en Ontsluiting

IV Recreatieve en toeristische routenetwerken

V Organisatie


Het programma is opgezet met als uitgangspunt dat Overijssel de komende jaren extra focus dient te leggen op kwaliteit, uniciteit én authenticiteit. Samen met de Provincie willen wij kiezen voor Overijssel als een ‘bewuste’ toeristische bestemming, die in balans is met haar omgeving en daarmee duurzaam is.


Aanpassingen

De in het investeringsprogramma gestelde doelen en maatregelen blijven overeind staan, maar worden aangepast. De provincie blijft bedrijven stimuleren te innoveren, waarbij ze nu ook worden ondersteund om in te spelen op de 1,5-metersamenleving. Voor arbeidsmarktvraagstukken zoekt de provincie de verbinding met het ontwikkelfonds van de Regio Zwolle en het Twents fonds voor Vakmanschap. Om bezoekers beter te spreiden wordt de groene gebiedsontwikkeling versnelt doorgezet. Er komt ook een ontwikkelingsvoucher voor campings en vakantieparken om te vergroenen en te extensiveren. Marketing Oost gaat haar voorjaarscampagne aanpassen aan de dan geldende actuele situatie. Dat doet zij binnen haar budget. De provincie staat in beginsel positief tegenover het landelijke hersteloffensief en wil daaraan extra bijdragen.


Situatie in sector is nijpend

Bram Harmsma, wethouder Steenwijkerland/RegioZwolle, namens de wethouders Van Loevezijn (Raalte/Salland), Brand (Dinkelland/RegioTwente) en Uitslag (Dalfsen/Vechtdal): "Als gemeenten merken we dagelijks dat de situatie onder de sector nijpend is. Naast eigen maatregelen met vertegenwoordigers van onze sector, vormt het programma van de provincie een belangrijke en welkome basis voor maatregelen die de sector nu en straks versterken”.


Gastvrij Overijssel zou verder graag zien dat er ruimte komt om het aantal ondernemers te verdubbelen dat mee kan doen aan het programmaonderdeel ‘vergroten innovatiekracht’. Daarnaast zou Gastvrij Overijssel graag zien dat de routenetwerken versneld worden gedigitaliseerd en wordt ingezet op route-apps. Dan is het veel eenvoudiger om toeristen bij grote drukte andere routes te laten volgen.


De extra maatregelen worden nu voorgelegd Provinciale Staten, om te betrekken bij de behandeling van het voorstel "Overijssel, een bewuste en gastvrije bestemming 2020-2023” op 20 mei en 3 juni.


Link: https://overijssel.notubiz.nl/document/8664474/1
Trefwoorden: beleid, Overijssel

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/06/20
Prima 2019 voor toerisme in de Achterhoek
De Achterhoek heeft het in 2019 toeristisch gezien uitstekend gedaan. . In deze coronatijd lijkt het vreemd om terug te kijken op toeristisch 2019. Toch geeft het een goede indicatie van de toeristische slagkracht van een regio en de uitgangspositie die het inneemt voor herstel.
03/06/20
Snelfietsroutes toeristisch benutten
DMO’s kunnen het snelfietsnetwerk in hun regio benutten om de fietsbeleving te optimaliseren en een aantrekkelijk aanbod voor de e-bike op te bouwen. Dat schrijven RBT Heuvelrug & Vallei en NBTC Holland Marketing in een gezamenlijke verkenning.
31/05/20
Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda Marketing heeft de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.
28/05/20
Fietsroute Waddenkust moet Friese kustregio een boost geven
Friesland krijgt een doorgaande fietsroute langs de kust van de Waddenzee, met zicht op de Wadden. Daardoor moet de economie en toerisme in de kustregio een boost krijgen.
28/05/20
Veluwe gaat recreatiezonering invoeren
De Veluwe krijgt een recreatiezonering. Die moet het evenwicht tussen natuur en recreatie herstellen.
20/05/20
MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie
Marketing Oost presenteert een heatmap van drukke locaties in de provincie.
18/05/20
Archeo Route Limburg uitgebreid met vijf nieuwe locaties
In deze tijd van afstand houden, zijn activiteiten in de open lucht populairder dan ooit. Maar doelloos wandelen of fietsen is best lastig. Mensen willen graag een bestemming, een doel. Dat kan met de Archeoroute Limburg.
18/05/20
Fietsen door de Bomen wint World Landscape Architecture Award
Het project ‘Fietsen door de Bomen’ in Belgisch Limburg blijft maar prijzen winnen. Na een Iconi...