Geplaatst op: 11-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis

Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis

De provincie Overijssel gaat het investeringsprogramma voor de Vrijetijdssector 2020-2023 aanpassen vanwege de coronacrisis. De provincie wil bedrijven in de sector helpen om te herstellen. In samenspraak met de sector Gastvrij Overijssel zijn de plannen aangepast om in te spelen op de nu ontstane situatie.


Gedeputeerde Roy de Witte: "De provincie wil de sector ondersteunen nu deze het zwaar heeft. Vandaar dat wij in de Taskforce Gastvrij Overijssel hebben nagedacht over de wijze waarop wij in het investeringsprogramma kunnen helpen bij het herstel van deze bedrijfstak. We hopen en verwachten dat hiermee zicht komt op nieuw perspectief voor ondernemers. Maar het zal nog een lange, zware periode worden voordat de sector is hersteld”.


Overijssel gaat de komende jaren 6,7 miljoen euro provinciaal geld investeren in de vrijetijdssector om daarmee 34 miljoen euro aan investeringen mogelijk te maken. Het investeringsprogramma bestaat uit 5 programmalijnen:


I Ondernemers kennisgedreven aan zet

II Verbindend landschap

III Vermarkting en Ontsluiting

IV Recreatieve en toeristische routenetwerken

V Organisatie


Het programma is opgezet met als uitgangspunt dat Overijssel de komende jaren extra focus dient te leggen op kwaliteit, uniciteit én authenticiteit. Samen met de Provincie willen wij kiezen voor Overijssel als een ‘bewuste’ toeristische bestemming, die in balans is met haar omgeving en daarmee duurzaam is.


Aanpassingen

De in het investeringsprogramma gestelde doelen en maatregelen blijven overeind staan, maar worden aangepast. De provincie blijft bedrijven stimuleren te innoveren, waarbij ze nu ook worden ondersteund om in te spelen op de 1,5-metersamenleving. Voor arbeidsmarktvraagstukken zoekt de provincie de verbinding met het ontwikkelfonds van de Regio Zwolle en het Twents fonds voor Vakmanschap. Om bezoekers beter te spreiden wordt de groene gebiedsontwikkeling versnelt doorgezet. Er komt ook een ontwikkelingsvoucher voor campings en vakantieparken om te vergroenen en te extensiveren. Marketing Oost gaat haar voorjaarscampagne aanpassen aan de dan geldende actuele situatie. Dat doet zij binnen haar budget. De provincie staat in beginsel positief tegenover het landelijke hersteloffensief en wil daaraan extra bijdragen.


Situatie in sector is nijpend

Bram Harmsma, wethouder Steenwijkerland/RegioZwolle, namens de wethouders Van Loevezijn (Raalte/Salland), Brand (Dinkelland/RegioTwente) en Uitslag (Dalfsen/Vechtdal): "Als gemeenten merken we dagelijks dat de situatie onder de sector nijpend is. Naast eigen maatregelen met vertegenwoordigers van onze sector, vormt het programma van de provincie een belangrijke en welkome basis voor maatregelen die de sector nu en straks versterken”.


Gastvrij Overijssel zou verder graag zien dat er ruimte komt om het aantal ondernemers te verdubbelen dat mee kan doen aan het programmaonderdeel ‘vergroten innovatiekracht’. Daarnaast zou Gastvrij Overijssel graag zien dat de routenetwerken versneld worden gedigitaliseerd en wordt ingezet op route-apps. Dan is het veel eenvoudiger om toeristen bij grote drukte andere routes te laten volgen.


De extra maatregelen worden nu voorgelegd Provinciale Staten, om te betrekken bij de behandeling van het voorstel "Overijssel, een bewuste en gastvrije bestemming 2020-2023” op 20 mei en 3 juni.


Link: https://overijssel.notubiz.nl/document/8664474/1
Trefwoorden: beleid, Overijssel

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/06/20
Prima 2019 voor toerisme in de Achterhoek
De Achterhoek heeft het in 2019 toeristisch gezien uitstekend gedaan. . In deze coronatijd lijkt het vreemd om terug te kijken op toeristisch 2019. Toch geeft het een goede indicatie van de toeristische slagkracht van een regio en de uitgangspositie die het inneemt voor herstel.
04/06/20
EuroParcs neemt DroomParken over
Droomparken wordt overgenomen door EuroParcs. De overname moet het bedrijf meer slagkracht geven.
04/06/20
Geheel vernieuwd Center Parcs Zandvoor weer open
Als laatste park opent het geheel vernieuwde Center Parcs Park Zandvoort op vrijdag 5 juni opnieuw haar deuren. Alle 428 cottages, 116 hotelkamers zijn volledig vernieuwd en ook de infrastructuur is vernieuwd.
03/06/20
Innovatievouchers verblijfsrecreatie groot succes
De Zeeuwse innovatievouchers hebben investeringen in de verblijfsrecreatie aangejaagd. Hoe hebben ze dat gerealiseerd?
02/06/20
EuroParcs breidt uit in Limburg en België
EuroParcs heeft een belang genomen in twee vakantieparken in Nederlands en Belgisch Limburg.
31/05/20
Staatsbosbeheer stopt definitief met paalkampeerterreinen
Alle 17 paalkampeerterreinen van Staatsbosbeheer gaan na de coronacrisis niet meer open. Bepaalde gebruikers veroorzaakten te veel overlast op deze kampeerterreinen zonder voorzieningen midden in de natuur.
21/05/20
Hoe worden Nederlandse vakantieparken nu geboekt?
PleisureWorld NRIT vroeg bij drie grote reserveringssystemen in de de markt, Stratech, Booking Experts en Holiday Media de boekingscijfers op. Met als hamvraag: Hoe staan de boekingen er op dit moment voor?
20/05/20
MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie
Marketing Oost presenteert een heatmap van drukke locaties in de provincie.