Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis

Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis

De provincie Overijssel gaat het investeringsprogramma voor de Vrijetijdssector 2020-2023 aanpassen vanwege de coronacrisis. De provincie wil bedrijven in de sector helpen om te herstellen. In samenspraak met de sector Gastvrij Overijssel zijn de plannen aangepast om in te spelen op de nu ontstane situatie.


Gedeputeerde Roy de Witte: "De provincie wil de sector ondersteunen nu deze het zwaar heeft. Vandaar dat wij in de Taskforce Gastvrij Overijssel hebben nagedacht over de wijze waarop wij in het investeringsprogramma kunnen helpen bij het herstel van deze bedrijfstak. We hopen en verwachten dat hiermee zicht komt op nieuw perspectief voor ondernemers. Maar het zal nog een lange, zware periode worden voordat de sector is hersteld”.


Overijssel gaat de komende jaren 6,7 miljoen euro provinciaal geld investeren in de vrijetijdssector om daarmee 34 miljoen euro aan investeringen mogelijk te maken. Het investeringsprogramma bestaat uit 5 programmalijnen:


I Ondernemers kennisgedreven aan zet

II Verbindend landschap

III Vermarkting en Ontsluiting

IV Recreatieve en toeristische routenetwerken

V Organisatie


Het programma is opgezet met als uitgangspunt dat Overijssel de komende jaren extra focus dient te leggen op kwaliteit, uniciteit én authenticiteit. Samen met de Provincie willen wij kiezen voor Overijssel als een ‘bewuste’ toeristische bestemming, die in balans is met haar omgeving en daarmee duurzaam is.


Aanpassingen

De in het investeringsprogramma gestelde doelen en maatregelen blijven overeind staan, maar worden aangepast. De provincie blijft bedrijven stimuleren te innoveren, waarbij ze nu ook worden ondersteund om in te spelen op de 1,5-metersamenleving. Voor arbeidsmarktvraagstukken zoekt de provincie de verbinding met het ontwikkelfonds van de Regio Zwolle en het Twents fonds voor Vakmanschap. Om bezoekers beter te spreiden wordt de groene gebiedsontwikkeling versnelt doorgezet. Er komt ook een ontwikkelingsvoucher voor campings en vakantieparken om te vergroenen en te extensiveren. Marketing Oost gaat haar voorjaarscampagne aanpassen aan de dan geldende actuele situatie. Dat doet zij binnen haar budget. De provincie staat in beginsel positief tegenover het landelijke hersteloffensief en wil daaraan extra bijdragen.


Situatie in sector is nijpend

Bram Harmsma, wethouder Steenwijkerland/RegioZwolle, namens de wethouders Van Loevezijn (Raalte/Salland), Brand (Dinkelland/RegioTwente) en Uitslag (Dalfsen/Vechtdal): "Als gemeenten merken we dagelijks dat de situatie onder de sector nijpend is. Naast eigen maatregelen met vertegenwoordigers van onze sector, vormt het programma van de provincie een belangrijke en welkome basis voor maatregelen die de sector nu en straks versterken”.


Gastvrij Overijssel zou verder graag zien dat er ruimte komt om het aantal ondernemers te verdubbelen dat mee kan doen aan het programmaonderdeel ‘vergroten innovatiekracht’. Daarnaast zou Gastvrij Overijssel graag zien dat de routenetwerken versneld worden gedigitaliseerd en wordt ingezet op route-apps. Dan is het veel eenvoudiger om toeristen bij grote drukte andere routes te laten volgen.


De extra maatregelen worden nu voorgelegd Provinciale Staten, om te betrekken bij de behandeling van het voorstel "Overijssel, een bewuste en gastvrije bestemming 2020-2023” op 20 mei en 3 juni.


Link: https://overijssel.notubiz.nl/document/8664474/1
Trefwoorden: beleid, Overijssel

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname