Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-04-2020
Auteur: Renske Swarts
Kids-Campings.com

Bijna 80% van de Nederlandse gezinnen staat positief tegenover hun zomervakantie op de camping

Bijna 80% van de Nederlandse gezinnen staat positief tegenover hun zomervakantie op de camping

Een groot deel van de Nederlandse gezinnen (79,1%) staat nog altijd positief tegenover hun zomervakantie op de camping. 


Dit blijkt uit onderzoek dat kampeerplatform Kids-Campings.com in opdracht van TeamAnimation heeft uitgevoerd. De enquête is verspreid onder hun 7.000 Facebookvolgers en door ruim duizend volgers ingevuld. De situatie omtrent het coronavirus geeft veel onzekerheid over geplande vakanties. Want kunnen we straks nog ongestoord vakantie vieren op onze favoriete camping? De meeste gezinnen met kinderen hopen van wel. Benieuwd wat hun vakantieplannen zijn en hoe zij over hun vakantie denken? Lees dan zeker even mee. 


Driekwart van de gezinnen had al een kampeervakantie geboekt

75% van de ondervraagde gezinnen met kinderen had al een kampeervakantie geboekt voordat het COVID-19 virus in Nederland was vastgesteld. Hiervan heeft 90% een vakantie geboekt voor het hoogseizoen. Zij hebben nog goede hoop dat hun vakantie in het hoogseizoen door kan gaan, al dan niet op een andere manier dan anders. Als we kijken naar de landen waar de ondervraagde gezinnen een vakantie naar toe hebben geboekt, dan is Frankrijk het populairst met 32,6%, gevolgd door Nederland met 16,3% en Italië met 14%. 




Grote hoop om er nog even tussenuit te kunnen 

De meeste gezinnen hebben nog grote hoop om er even tussenuit te kunnen. 50% van de ondervraagde gezinnen geeft zelfs aan nog een vakantie te willen gaan boeken voor dit seizoen. Een van de belangrijkste redenen die gezinnen daarvoor geven is het hebben van behoefte aan een andere omgeving. Na weken thuis te hebben gezeten, is het hoog tijd om er even op uit te kunnen. Ook geven gezinnen aan dat vakantie nodig is om te ontspannen, juist in een tijd zoals deze. Otten, eigenaar van TeamAnimation, voegt hieraan toe: "Als alles straks weer rustig op gang komt, dan zijn campings en vakantieparken de eerste plek waar gezinnen met kinderen naar toe willen. Immers, zijn campings en vakantieparken ruim opgezet en kun je er genieten van de vrijheid en de natuur”.


Toch wacht 50% van de gezinnen nog even af met het boeken van een vakantie en kijken zij vooral hoe de situatie zich verder ontwikkelt. Ook zijn er gezinnen die aangeven altijd op de bonnefooi op vakantie te gaan en daarom ook nu last minute hun vakantie te boeken. 


Annuleren of een voucher? Nee hoor, voorlopig nog niet

79,1% van de gezinnen hoopt dat hun vakantie nog door kan gaan zoals gepland. Zij zijn voorlopig niet van plan hun vakantie te annuleren. Van de overige ondervraagde gezinnen geeft 7% aan dat zij al een voucher aangeboden hebben gekregen om hun vakantie om te boeken. Ook wil 4,7% van de gezinnen hun vakantie graag omboeken naar een andere periode en nog eens 4,7% hun vakantie annuleren en het geld terugvragen. De overige 4,5% twijfelt nog over hun beslissing en wacht af wat de mogelijkheden zijn vanuit hun vakantiebestemming of vakantieaanbieder. Al met al staan de meeste gezinnen dus nog positief tegenover hun zomervakantie. En wat zou het toch mooi zijn als er nog een vakantieseizoen komt, want dat hebben we met z’n allen zeker verdiend!




Deze enquête is opgesteld in opdracht van TeamAnimation om meer inzicht te krijgen in het kampeergedrag van gezinnen met kinderen. Voor vragen kun je contact opnemen met Renske Swarts van Kids-Campings.com via renske@blogs4travel.nl of 085  02 98 887 .

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakanties, campings, kampeerterreinen, familievakanties

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.