Geplaatst op: 16-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Ton Derks BillyBird: Voorbereiden op 1,5 meter economie

Ton Derks BillyBird: Voorbereiden op 1,5 meter economie

Ondernemers in onze sector maken ongekende tijden door. Veel bedrijven zijn gesloten of minimaal open. De gasten blijven weg en het regent annuleringen. In een serie artikelen spreken we met ondernemers die in deze moeilijke tijden er het beste van proberen te maken. Vandaag Ton Derks directeur/eigenaar van de BillyBird Parken Hemelrijk (Volkel/NB) en Drakenrijk (Reuver/L) en openluchtzwembad Het Run (Drunen/NB).


Ton Derks heeft zijn drie parken al een maand dicht. "Dit had voor hem met het prachtige weer een geweldig Paasweekend kunnen zijn. "Ze liggen er in ieder geval netjes bij”, zegt hij onderkoeld aangezien zijn vaste en flexwerkers nu volop in het onderhoud zitten. Voor hen heeft hij een beroep gedaan op de NOW-regeling: "We hebben het eerste voorschot inmiddels ontvangen en krijgen naar schatting 75% van de personeelskosten terug.” En dat steekt als hij zijn branche vergelijkt met tandartsen, fysiotherapeuten en andere medische contactberoepen. "Zij krijgen een omzetvergoeding en wij alleen een personeelskostenvergoeding. Dat is oneerlijk want personeelskosten maken maar 35% van onze kosten uit”, legt hij uit en rekent direct door dat zijn bedrijf 73% van onze kosten zelf moet dragen "Als ik nu de indruk had dat tandartsen het financieel veel slechter hadden als wij, dan kan ik dat nog begrijpen.”




Drie scenario's

Ton heeft voor dit bijzondere jaar drie scenario’s gemaakt. Een net verliesgevend jaar, een behoorlijk verliesgevend jaar en een jaar met een superverlies. "In dat laatste geval heb je echt wel een paar jaar nodig om te herstellen”, stelt hij duidelijk. "Dat we nu geen aflossing aan de bank hoeven te betalen, helpt nu zeker maar we draaien wel een verliesgevend jaar. Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel blij met de opstelling van de bank maar leningen verstrekken is natuurlijk gewoon hun businessmodel.”


Ondanks de ongekende crisis is hij niet bang dat zijn bedrijven door de crisis omvallen. "Daar heb ik nog geen seconde aan gedacht en ook niet wakker van gelegen. Zelfs als we nog een half jaar dicht moeten blijven, overleven we dat.” Maar dan krijgt hij wel een super moeilijk jaar. "Dan zal de overheid ook voor ons met een regeling moeten komen.” Zorgen over de toekomst van Nederland heeft hij wel. "Het is de kunst om een welvarend land over te houden.”




Voorbereiden op 1,5 meter economie

Toch ziet hij licht aan het eind van de tunnel en rekent erop dat zijn parken 29 april open mogen. Hij verwacht Het Run 11 mei weer te openen. Ton is zijn bedrijven daarom helemaal aan het voorbereiden op de 1,5 meter economie:"Die 1,5 meter, daar gaan we voor de hele zomer vanuit. Het is alleen de vraag of de attracties, de binnenspeeltuin en de binnenhoreca open mogen. Wij gaan geen dingen doen die onverantwoord zijn. Als het nodig is om een achtbaan gesloten te houden, doen we dat. Zo simpel zitten we er ook in.” Voor de horeca heeft hij wel een oplossing. "Dan verkopen we dranken en snacks buiten, net als een McDrive. En zetten we het terras en de picknicksets verder uit elkaar”, stelt hij pragmatisch.





Veel lastige vragen

Maar ze hebben bij BillyBird ook niet alle antwoorden. Moeten bijvoorbeeld medewerkers beschermende middelen rondlopen? Ton ziet daar nog wel een paar spreekwoordelijke beren op de weg: "In de horeca staan ze binnen 1,5 meter van elkaar. Dan kunnen ze mondkapjes aantrekken, maar werk maar eens een hele dag met een mondkapje.” Dat zijn volgens Ton lastige vragen die inmiddels wel plexiglas schermen en rolluiken heeft besteld om zijn medewerkers tegen hoestende gasten te beschermen. Ook voor de entreekaartjes heeft hij al een gedeeltelijke oplossing: "Het is de bedoeling dat we de ticketverkoop helemaal via de webshop laten lopen. Dan is de vraag hoe je dat gaat scannen. Dat zijn we nu allemaal aan het voorbereiden. De enige discussie die ik nu nog heb met de gemeente is de vraag of de toiletten open mogen.”


Toch is het op zijn uitgestrekte parken niet allemaal eenvoudig. "Hoe gaan we die 1,5 meter economie op onze parken samen met de gemeente handhaven?”, vraagt hij zich af. Aan de andere kant is hij heel positief over het gedrag dat de Nederlanders de afgelopen weken hebben laten zien: "We doen het als land in mijn optiek heel erg goed. We hebben mensen uitgelegd wat er aan de hand is en duidelijk gemaakt dat we dit alleen kunnen overwinnen als we er samen de schouders onder zetten. Dan doet 99,9% gewoon vrijwillig mee. Dat is echt een voorbeeld voor een volwassen democratie.” Daarnaast heeft Ton ook vertrouwen in het verantwoorde gedrag van zijn eigen gasten. "Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen weer naar buiten kunnen en hun energie kwijtraken. Dan is het de kunst dat ze dat kunnen doen, op een plek waar dat verantwoord is. Als wij zo’n plek hebben dan moeten we dat aanbieden.”




En aan het eind van het gesprek komt hij nadrukkelijk nog eens terug op de tandartsen. Hij vindt dat de recreatiesector gelijkgesteld moet worden aan tandartsen. "Zij krijgen gewoon een vergoeding voor hun omzetverlies. Als wij dat ook krijgen, zijn we meer dan dik tevreden.”

Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, crisis

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname