Geplaatst op: 03-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven

Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven

De Zeeuwse toeristische sector leidt tot 10 mei een direct omzetverlies van 220 miljoen euro. Als de maatregelen na 10 mei worden voortgezet, loopt de schade nog verder op tot mogelijk 841 miljoen euro. Dan verdampt meer dan 60% van de jaaromzet. Toeristisch Ondernemend Zeeland heeft daarom staatssecretaris Mona Keijzer gevraagd om maatregelen die aansluiten bij de unieke situatie van de recreatie. Daarover hebben we in ons coronadossier bericht.


Het onderzoek is een initiatief van Toeristisch Ondernemend Zeeland en is uitgevoerd in nauwe samenwerking met het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en Economische Impuls Zeeland. Het onderzoek vond plaats tussen zondag 29 maart en maandag 30 maart 2020.In 24 uur tijd hebben 543 respondenten de vragenlijst ingevuld waarvan 320 logiesbedrijven, 172 horecabedrijven en 51 overige bedrijven.


Voor 131 miljoen aan investeringen uitgesteld

220 miljoen omzetderving tot 10 mei is veel geld maar nog ernstiger is dat de kosten, na aftrek van de NOW-regeling, in die periode met 76 miljoen euro doorlopen. Daarbovenop komen nog eens de terugbetalingen van aanbetaalde boekingen die bedrijven nog eens voor 22,9 miljoen euro in liquiditeit terugzetten. In deze cijfers is de schade voor de toeleveranciers nog niet opgenomen. Toeristische bedrijven zeggen dat als gevolg van de coronacrisis 131 miljoen euro aan investeringen wordt uitgesteld.


841 miljoen euro omzetverlies

Om de schade goed in beeld te brengen hebben de onderzoekers eerst de verwachte jaaromzet in beeld gebracht. Die komt voor een regulier 2020 uit op 1,27 miljard euro. Daarvan is 607 miljoen euro voor logiesaccommodaties en 541 miljoen euro voor de horeca. Als de maatregelen worden doorgezet tot 1 juni dan bedraagt het omzetverlies voor de Zeeuwse toeristische sector 325 miljoen euro, 105 miljoen euro meer dan tot 10 mei. Die omzetschade loopt op tot 841 miljoen euro als het hele zomerseizoen (tot 1 september) verloren gaat. Dan verliezen bedrijven tussen de 63% en 66% van de jaaromzet.


Tabel 1: Omzetderving


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


110 miljoen euro moet worden terugbetaald

De Zeeuwse toeristische bedrijven moeten bij de huidige maatregelen 22,9 miljoen euro aan vooruitbetaalde boekingen compenseren. Bij een sluiting tot 1 september loopt dat op naar 110,6 miljoen euro. Vooral logiesaccommdaties moeten veel geld terugbetalen.


Tabel 2: Terugbetalingen


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


Regelingen bieden weinig soelaas

De maatregelen van het kabinet om personeelskosten grotendeels over te nemen, geven maar beperkt soelaas omdat de personeelskosten bij logiesbedrijven maar 16% van alle kosten is en bij horecabedrijven 25%. Ook deelname aan de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) is een mooi signaal maar een druppel op een gloeiende plaat. Voor de 1.500 bedrijven die daar nu voor in aanmerking komen zou dat neerkomen op 6 miljoen euro. Bij een omzetschade van 220 miljoen euro is dat zeer gering en staat in geen verhouding tot de werkelijke schade.


Tabel 3: Economische schade voor bedrijven


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


Van alle ingestelde maatregelen komt in Zeeland ruim 60% van de bedrijven in aanmerking voor uitstel van betaling van belastingen. Dat is daarmee veruit de meest relevante regeling. Op ruime afstand volgt de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid waar 45% gebruik van kan maken en de TOGS met iets meer dan 40%. BMKB is voor ruim 20% relevant.


Schade kan niet worden ingelopen

Ook als bedrijven weer open mogen, verwacht toch ruim 70% dan een lagere omzet door het wegblijven van gasten. Slechts een minderheid verwacht een inhaalslag doordat andere bezoekersgroepen komen of uitgestelde bezoeken. Veel bedrijven melden dat het inhalen van omzet niet mogelijk is, doordat ze gasten moeten compenseren, laag consumentenvertrouwen en een geschaad imago van Zeeland omdat is opgeroepen dat ze niet welkom zijn.

Link: https://www.kenniscentrumtoerisme.nl/wiki/index.php/Event_00139
Trefwoorden: zeeland, toerisme, recreatie, crisis, economische schade, bedrijven

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/06/20
EuroParcs breidt uit in Limburg en België
EuroParcs heeft een belang genomen in twee vakantieparken in Nederlands en Belgisch Limburg.
31/05/20
Staatsbosbeheer stopt definitief met paalkampeerterreinen
Alle 17 paalkampeerterreinen van Staatsbosbeheer gaan na de coronacrisis niet meer open. Bepaalde gebruikers veroorzaakten te veel overlast op deze kampeerterreinen zonder voorzieningen midden in de natuur.
21/05/20
Hoe worden Nederlandse vakantieparken nu geboekt?
PleisureWorld NRIT vroeg bij drie grote reserveringssystemen in de de markt, Stratech, Booking Experts en Holiday Media de boekingscijfers op. Met als hamvraag: Hoe staan de boekingen er op dit moment voor?
20/05/20
MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie
Marketing Oost presenteert een heatmap van drukke locaties in de provincie.
19/05/20
Landal bouwt klein, luxe en duurzaam vakantiepark in Friesland
Landal GreenParks breidt uit met een nieuw vakantiepark met 59 luxe en duurzaam gebouwde vakantiewoningen in Friesland. Vanuit Landal Elfstedenhart kan men een deel van de Elfstedentocht schaatsen, fietsen of wandelen.
15/05/20
De Romanov Residence: de overtreffende trap in glamping
LuxeTenten heeft de eerste Romanov Residence geplaatst op vakantiepark De Pier in Uden. Deze luxe tent lodge voor zes personen is ontwikkeld door glampingspecialist LuxeTenten in samenwerking met topdesigners Wilfried Baeten en Pieter Laureys.
11/05/20
Résidence Koningshof Schoorl neemt afscheid van keten en gaat zelf verhuren
Dat de keuze voor een verhuurorganisatie niet in beton is gegoten zagen we begin dit jaar toen veel strandhuisjes Landal inruilden voor Roompot. Maar we zien ook een tegenovergestelde ontwikkeling, van aansluiting bij een keten naar eigen verhuur.
11/05/20
Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis
De provincie Overijssel gaat het investeringsprogramma voor de Vrijetijdssector 2020-2023 aanpassen vanwege de coronacrisis. De provincie wil bedrijven in de sector helpen om te herstellen. In samenspraak met de sector Gastvrij Overijssel zijn de plannen aangepast om in te spelen op de nu ontstane situatie.