Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven

Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven

De Zeeuwse toeristische sector leidt tot 10 mei een direct omzetverlies van 220 miljoen euro. Als de maatregelen na 10 mei worden voortgezet, loopt de schade nog verder op tot mogelijk 841 miljoen euro. Dan verdampt meer dan 60% van de jaaromzet. Toeristisch Ondernemend Zeeland heeft daarom staatssecretaris Mona Keijzer gevraagd om maatregelen die aansluiten bij de unieke situatie van de recreatie. Daarover hebben we in ons coronadossier bericht.


Het onderzoek is een initiatief van Toeristisch Ondernemend Zeeland en is uitgevoerd in nauwe samenwerking met het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en Economische Impuls Zeeland. Het onderzoek vond plaats tussen zondag 29 maart en maandag 30 maart 2020.In 24 uur tijd hebben 543 respondenten de vragenlijst ingevuld waarvan 320 logiesbedrijven, 172 horecabedrijven en 51 overige bedrijven.


Voor 131 miljoen aan investeringen uitgesteld

220 miljoen omzetderving tot 10 mei is veel geld maar nog ernstiger is dat de kosten, na aftrek van de NOW-regeling, in die periode met 76 miljoen euro doorlopen. Daarbovenop komen nog eens de terugbetalingen van aanbetaalde boekingen die bedrijven nog eens voor 22,9 miljoen euro in liquiditeit terugzetten. In deze cijfers is de schade voor de toeleveranciers nog niet opgenomen. Toeristische bedrijven zeggen dat als gevolg van de coronacrisis 131 miljoen euro aan investeringen wordt uitgesteld.


841 miljoen euro omzetverlies

Om de schade goed in beeld te brengen hebben de onderzoekers eerst de verwachte jaaromzet in beeld gebracht. Die komt voor een regulier 2020 uit op 1,27 miljard euro. Daarvan is 607 miljoen euro voor logiesaccommodaties en 541 miljoen euro voor de horeca. Als de maatregelen worden doorgezet tot 1 juni dan bedraagt het omzetverlies voor de Zeeuwse toeristische sector 325 miljoen euro, 105 miljoen euro meer dan tot 10 mei. Die omzetschade loopt op tot 841 miljoen euro als het hele zomerseizoen (tot 1 september) verloren gaat. Dan verliezen bedrijven tussen de 63% en 66% van de jaaromzet.


Tabel 1: Omzetderving


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


110 miljoen euro moet worden terugbetaald

De Zeeuwse toeristische bedrijven moeten bij de huidige maatregelen 22,9 miljoen euro aan vooruitbetaalde boekingen compenseren. Bij een sluiting tot 1 september loopt dat op naar 110,6 miljoen euro. Vooral logiesaccommdaties moeten veel geld terugbetalen.


Tabel 2: Terugbetalingen


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


Regelingen bieden weinig soelaas

De maatregelen van het kabinet om personeelskosten grotendeels over te nemen, geven maar beperkt soelaas omdat de personeelskosten bij logiesbedrijven maar 16% van alle kosten is en bij horecabedrijven 25%. Ook deelname aan de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) is een mooi signaal maar een druppel op een gloeiende plaat. Voor de 1.500 bedrijven die daar nu voor in aanmerking komen zou dat neerkomen op 6 miljoen euro. Bij een omzetschade van 220 miljoen euro is dat zeer gering en staat in geen verhouding tot de werkelijke schade.


Tabel 3: Economische schade voor bedrijven


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


Van alle ingestelde maatregelen komt in Zeeland ruim 60% van de bedrijven in aanmerking voor uitstel van betaling van belastingen. Dat is daarmee veruit de meest relevante regeling. Op ruime afstand volgt de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid waar 45% gebruik van kan maken en de TOGS met iets meer dan 40%. BMKB is voor ruim 20% relevant.


Schade kan niet worden ingelopen

Ook als bedrijven weer open mogen, verwacht toch ruim 70% dan een lagere omzet door het wegblijven van gasten. Slechts een minderheid verwacht een inhaalslag doordat andere bezoekersgroepen komen of uitgestelde bezoeken. Veel bedrijven melden dat het inhalen van omzet niet mogelijk is, doordat ze gasten moeten compenseren, laag consumentenvertrouwen en een geschaad imago van Zeeland omdat is opgeroepen dat ze niet welkom zijn.

Link: https://www.kenniscentrumtoerisme.nl/wiki/index.php/Event_00139
Trefwoorden: zeeland, toerisme, recreatie, crisis, economische schade, bedrijven

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.
25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...