Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-04-2020
Auteur: Richard Otten
Team Animation

De kracht van online vermaak tijdens de coronacrisis

De kracht van online vermaak tijdens de coronacrisis
De Knutseljuffen

Op 1 april zouden campings en vakantieparken open gaan. Afgelopen dinsdag bleek dat we nog tenminste tot 1 juni in een ‘intelligente lockdown’ zullen blijven. Een strop voor veel campings en vakantieparken in zowel Nederland als buitenland die hun voorseizoen volledig zien wegvallen. We zullen met z’n allen moeten inzien dat dit - voor nu althans - de nieuwe werkelijkheid is. Degenen die zich nu het beste aanpassen aan deze nieuwe realiteit zijn straks de winnaars als de crisis bezworen is.


Campings en parken die de afgelopen jaren goed geïnvesteerd hebben in online marketing, digitalisering en de inzet van social media hebben in deze tijd een duidelijk voordeel ten opzichte van concurrenten. Facebook ‘live’ events, Instagram stories en ook TikTok vormen op dit moment een levenslijn met je community waarop je juist nu zou moeten investeren.


Online samenkomen

Internetgebruik is - nu iedereen verplicht thuis zit - enorm gestegen. Dansscholen, sportscholen, Yoga klassen en muziekverenigingen spelen hier al slim op in door ‘live’ te gaan op Facebook of Youtube, of gebruik te maken van videokanalen als Zoom en Hangouts. De basis van de activiteit blijft immers hetzelfde, alleen de distributie verandert. Juist nu is hier behoefte aan. Veel ouders zitten met hun kinderen thuis en zijn op zoek naar leuke manieren om voor voldoende afleiding te zorgen.



Live aerobics les via Zoom


Kies juist nu voor online vermaak

Natuurlijk is het zonde dat het voorseizoen niet doorgaat en dat er daarmee ook geen animatie is tijdens de vakantieperiodes van Pasen, Meivakantie, Hemelvaart en Pinksteren. Toch wil dit niet zeggen dat er geen vermaak mogelijk is. Campings en vakantieparken zouden juist nu online vermaak kunnen bieden door via het animatieteam van zich te laten horen op hun social media kanalen.


Bij een korte rondvraag zien we dat dit inmiddels ook wordt gedaan. Zo is bijvoorbeeld De Zandstuve aan het investeren in Tiktok (populaire app onder jongeren), doet het animatieteam van de Schatberg op Facebook hun minidisco dansjes en zien we dat er knutselopdrachten worden uitgedeeld die thuis kunnen worden gedaan in plaats van in de miniclub.


Kinderen hebben het ook zwaar

Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen hebben nu behoefte aan aandacht. Kinderen zijn niet gewend om hele dagen binnen te moeten blijven zonder dat ze vriendjes of vriendinnetjes mogen zien. Gelukkig zijn er voor hen genoeg mooie initiatieven opgezet. Denk aan Heel Holland Plakt, waarbij kinderen een knutselwerk op het raam plakken en delen op een Facebook-pagina die inmiddels 24.000 leden heeft. Of de Bear Challenge waarbij mensen een teddybeer op de vensterbank zetten die kinderen tijdens een wandeling kunnen ‘spotten’. Maar ook zien we genoeg filmpjes op Youtube verschijnen om de kinderen een leuke tijd te bezorgen. Zo delen de Knutseljuffen filmpjes met knutselactiviteiten voor kinderen en zijn de typetjes van campings en vakantieparken een verhalenclub gestart.



Bear Challenge-zoektocht voor kinderen


Investeer in social media

Het klinkt misschien gek, maar dat is het toch niet. Nu er geen reserveringen binnen komen en het annuleringen en omboekingen regent zou je inderdaad denken dat alles stil staat. Toch is dat niet zo. Mensen houden van reizen en op vakantie gaan. Zelfs de coronacrisis zal dat niet veranderen. Ze zullen - ook de komende tijd - blijven zoeken, dromen en oriënteren. Waar doen ze dat? Juist online. Wees dus daar nu extra zichtbaar. Hoe fijn is het om online de relaxte sfeer van de camping te kunnen proeven gewoon vanuit huis?


Nu betaalde kanalen (SEA) op een lager pitje staan, is het slim om te investeren in eigen content, eigen video’s en eigen verhalen. Een belangrijke reden voor mensen om naar een camping of vakantiepark te gaan is het animatieprogramma. Dit is niet veranderd. Je investeert dus als het ware nu in nieuwe campinggasten voor de toekomst.


Bereik potentiële gasten

Hoe pak je dat aan? Maak allereerst een contentplanning en zorg dat je op vaste momenten met online aanbod naar buiten treedt. Een wekelijkse minidisco dans, een voorleesverhaal of wat te denken van een online les aerobics? Maak op tijd bekend wat er online gaat komen en zorg ervoor dat iemand intern de content en interactie goed bijhoudt. Of besteedt het uit bij een partner die dit voor je kan doen.


Bovendien moet je meenemen dat er mogelijk een groot deel van de consumenten nu boven de markt hangt. Dit zijn ook potentiële gasten die wellicht de camping in Nederland even waren vergeten als optie. Toch zal door de coronacrisis bij veel gezinnen de keuze voor een vakantietrip veranderen. Een familietrip naar de USA deze zomer? Nu even niet. Met de kids naar Italië? Misschien, maar alleen als ik weet dat het veilig is en alle maatregelen duidelijk zijn. Als er straks een bepaalde mate van versoepeling van de maatregelen komt, dan zal als eerste de eigen Nederlandse markt weer open gaan.


Als jij in de komende drie maanden goed zichtbaar blijft, heb je zeker een voorsprong om nog een deel van de schade in te kunnen halen. Het is natuurlijk gissen hoe het verder verloopt en natuurlijk is het geen vervanging van het voorseizoen, maar ik geloof ook dat door de coronacrisis een aantal zaken blijvend zullen veranderen en we straks kunnen spreken van een pre- en post coronaperiode.

Link: https://www.zomerjobs.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, vakantieparken, crisis, animatie, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...