Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Wat doe je met marketing en communicatie in tijden van crisis?

Wat doe je met marketing en communicatie in tijden van crisis?
Photo by Campaign Creators on Unsplash
Nederlanders verkeren niet in een vakantiestemming en een groot deel van de sector ligt stil. Moet je dan ook je marketingactiviteiten staken? Volgens Lars de Boer van Booking Boosters juist niet. Ook Mark Mulder van RED online marketing adviseert juist nu met je klanten te communiceren.  

Volgens Lars ligt het voor de hand om je campagnes en marketing activiteiten nu volledig te pauzeren. Maar dat adviseert hij ondernemers juist niet: "Wij adviseren ondernemers echter om juist nu te blijven investeren in marketing! Wanneer je ervoor kiest om je marketing volledig te onderbreken, maakt dit de heropstart later veel zwaarder.” Dat wordt onderschreven door Fons van Dyck van Think BBDO die stelt dat consumenten na de crisis opnieuw hun weg vinden naar vertrouwde merken. Voor merken die te lang afwezig blijven geldt nog steeds het spreekwoord ‘ uit het oog, uit het hart’. "Blijf daarom op een gepaste manier zichtbaar”, stelt Lars. "Zodat de opgebouwde relatie niet verloren gaat en men jou na de crisis wederom weet te bereiken.” 

Blijf met je klanten communiceren

Mark ziet dat klanten graag op de hoogte worden gehouden van het handelen van je bedrijf: "Daarvoor is zichtbaarheid online belangrijk. Via de verschillende sociale media kun je jouw klanten op de hoogte houden. Facebook heeft er een tool voor om je bericht vast te zetten. Het vastzetten van het bericht betekent dat het bericht meer in de spotlight staat.” Volgens Mark moet je als bedrijf ook vertrouwen uitstralen: "Laat zien dat je de situatie serieus neemt en deel bijvoorbeeld foto’s van hoe de gemeenschappelijke ruimten worden schoongemaakt of verhalen van mensen op de locaties. Geef ook updates van hoe jullie het ervaren en wat er allemaal gedaan wordt.”  

Een overzicht van zaken die je nu qua communicatie kunt regelen:   
  • Houd jezelf en het bedrijf op de hoogte van wat er gebeurd omtrent het virus. Tref de nodige maatregelen voor jezelf en het team, niemand zit erop te wachten om ziek te worden. Werk zoveel mogelijk thuis en gebruik tools als Microsoft Teams, Zoom, Asana, Slack Hangouts om elkaar op de hoogte te houden;
  • Houd je website actueel en informeer mensen over het coronavirus en maatregelen. Plaats de veelgestelde vragen online om zo de druk bij de receptie te verlagen;
  • Blijf in contact met je gasten via social media en nieuwsbrieven. Help klanten: laat contactmogelijkheden zoals WhatsApp, Messenger, LiveChat en misschien zelfs de telefoon een belangrijker onderdeel van je strategie zijn;
  • Haal onzekerheden weg door het communiceren van omboekgaranties en/of vouchers;
  • Pas je communicatie aan op de doelgroep en de huidige situatie;
  • Blijf adverteren op social media en in Google Ads, maar wel met realistische budgetten. Verplaats budget van minder presterende campagnes naar campagnes die nog wel converteren;
  • Richt op de last-minute zoeker en boeker, of verleg juist de focus naar later dit jaar, afhankelijk van je bedrijf;
  • Optimaliseer je huidige campagnes. Hoe hebben je advertenties gepresteerd? Breng verbeteringen aan in je Google Ads campagnes, advertenties en extensies;
  • Zet nieuwe campagnes alvast klaar voor livegang;
  • Verbreed je focus naar website- en zoekmachine optimalisatie (SEO). Kijk kritisch naar bestaande landingspagina’s maar werk ook aan nieuwe content;
  • Hoe staat je aanbod gepresenteerd bij touroperators en affiliate partners?

Kansen voor binnenlands toerisme na de crisis

Lars denkt dat er voor veel recreatiebedrijven in Nederland liggen er ook kansen. "Plannen voor een zomervakantie in het buitenland kunnen door het coronavirus veranderen, waardoor men nu eerder zal kiezen voor een vakantie in eigen land. Wij volgen nauwlettend de ontwikkelingen omtrent het coronavirus en het online gedrag van de consument. Zorg dat je klaar bent om de boekingen te boosten zodra het zwaartepunt van de crisis voorbij is en men weer begint te boeken!”
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, crisis

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...