Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Wat doe je met marketing en communicatie in tijden van crisis?

Wat doe je met marketing en communicatie in tijden van crisis?
Photo by Campaign Creators on Unsplash
Nederlanders verkeren niet in een vakantiestemming en een groot deel van de sector ligt stil. Moet je dan ook je marketingactiviteiten staken? Volgens Lars de Boer van Booking Boosters juist niet. Ook Mark Mulder van RED online marketing adviseert juist nu met je klanten te communiceren.  

Volgens Lars ligt het voor de hand om je campagnes en marketing activiteiten nu volledig te pauzeren. Maar dat adviseert hij ondernemers juist niet: "Wij adviseren ondernemers echter om juist nu te blijven investeren in marketing! Wanneer je ervoor kiest om je marketing volledig te onderbreken, maakt dit de heropstart later veel zwaarder.” Dat wordt onderschreven door Fons van Dyck van Think BBDO die stelt dat consumenten na de crisis opnieuw hun weg vinden naar vertrouwde merken. Voor merken die te lang afwezig blijven geldt nog steeds het spreekwoord ‘ uit het oog, uit het hart’. "Blijf daarom op een gepaste manier zichtbaar”, stelt Lars. "Zodat de opgebouwde relatie niet verloren gaat en men jou na de crisis wederom weet te bereiken.” 

Blijf met je klanten communiceren

Mark ziet dat klanten graag op de hoogte worden gehouden van het handelen van je bedrijf: "Daarvoor is zichtbaarheid online belangrijk. Via de verschillende sociale media kun je jouw klanten op de hoogte houden. Facebook heeft er een tool voor om je bericht vast te zetten. Het vastzetten van het bericht betekent dat het bericht meer in de spotlight staat.” Volgens Mark moet je als bedrijf ook vertrouwen uitstralen: "Laat zien dat je de situatie serieus neemt en deel bijvoorbeeld foto’s van hoe de gemeenschappelijke ruimten worden schoongemaakt of verhalen van mensen op de locaties. Geef ook updates van hoe jullie het ervaren en wat er allemaal gedaan wordt.”  

Een overzicht van zaken die je nu qua communicatie kunt regelen:   
  • Houd jezelf en het bedrijf op de hoogte van wat er gebeurd omtrent het virus. Tref de nodige maatregelen voor jezelf en het team, niemand zit erop te wachten om ziek te worden. Werk zoveel mogelijk thuis en gebruik tools als Microsoft Teams, Zoom, Asana, Slack Hangouts om elkaar op de hoogte te houden;
  • Houd je website actueel en informeer mensen over het coronavirus en maatregelen. Plaats de veelgestelde vragen online om zo de druk bij de receptie te verlagen;
  • Blijf in contact met je gasten via social media en nieuwsbrieven. Help klanten: laat contactmogelijkheden zoals WhatsApp, Messenger, LiveChat en misschien zelfs de telefoon een belangrijker onderdeel van je strategie zijn;
  • Haal onzekerheden weg door het communiceren van omboekgaranties en/of vouchers;
  • Pas je communicatie aan op de doelgroep en de huidige situatie;
  • Blijf adverteren op social media en in Google Ads, maar wel met realistische budgetten. Verplaats budget van minder presterende campagnes naar campagnes die nog wel converteren;
  • Richt op de last-minute zoeker en boeker, of verleg juist de focus naar later dit jaar, afhankelijk van je bedrijf;
  • Optimaliseer je huidige campagnes. Hoe hebben je advertenties gepresteerd? Breng verbeteringen aan in je Google Ads campagnes, advertenties en extensies;
  • Zet nieuwe campagnes alvast klaar voor livegang;
  • Verbreed je focus naar website- en zoekmachine optimalisatie (SEO). Kijk kritisch naar bestaande landingspagina’s maar werk ook aan nieuwe content;
  • Hoe staat je aanbod gepresenteerd bij touroperators en affiliate partners?

Kansen voor binnenlands toerisme na de crisis

Lars denkt dat er voor veel recreatiebedrijven in Nederland liggen er ook kansen. "Plannen voor een zomervakantie in het buitenland kunnen door het coronavirus veranderen, waardoor men nu eerder zal kiezen voor een vakantie in eigen land. Wij volgen nauwlettend de ontwikkelingen omtrent het coronavirus en het online gedrag van de consument. Zorg dat je klaar bent om de boekingen te boosten zodra het zwaartepunt van de crisis voorbij is en men weer begint te boeken!”
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, crisis

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...