Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-03-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Inkomend toerisme loopt in tweede kwartaal 4,6 miljard euro mis

Inkomend toerisme loopt in tweede kwartaal 4,6 miljard euro mis
Afbeelding van Jan den Ouden via Pixabay

Door de corornacrisis loopt de Nederlandse economie vanwege wegvallend inkomend toerisme minstens 4,6 miljard euro mis. Zet de crisis tot en met de zomer door dan loopt de schade op tot 9,6 miljard euro. Die conclusie trekt PleisureWorld NRIT uit de nieuwste cijfers van het CBS rond inkomend reisverkeer.


In het tweede kwartaal van 2019 hebben buitenlandse reizigers 4,6 miljard euro in ons land uitgegeven. Inkomsten die naar alle waarschijnlijkheid niet meer gerealiseerd gaan worden. Daar staat overigens wel tegenover dat Nederlanders ook niet op vakantie naar het buitenland kunnen en dat ‘bespaart’ dan weer 5,0 miljard euro aan geld dat Nederlanders anders in het buitenland uitgeven. Loopt de crisis tot in de zomer door dan praten we over 9,6 miljard euro aan gemiste inkomsten. Nederlanders geven in die twee kwartalen in het buitenland 12,6 miljard euro minder uit.


Het betreft hier gegevens uit de Reisverkeersbalans van het CBS waar zowel toeristisch als zakelijk verkeer wordt meegenomen. Verleggen we de focus alleen zogenaamd privéreisverkeer dan is de schade voor het Nederlands toerisme over het tweede en derde kwartaal 7,2 miljard aan gemiste inkomsten.


Buitenlandse reizigers geven ruim 17 miljard in Nederland uit

Kijken we terug over heel 2919 dan blijkt dat buitenlandse toeristen en zakelijke reizigers 17,3 miljard euro aan diensten en goederen tijdens verblijf in of bezoek aan Nederland hebben uitgegeven. Omgekeerd gaven Nederlandse vakantiegangers, dagjesmensen en zakenreizigers in het buitenland circa 20,0 miljard euro uit aan diensten en goederen


Nederland verhandelt de meeste reisdiensten met landen binnen Europa en dit is ook het geval voor het reisverkeer. Bijna 88 procent van de bestedingen door buitenlandse reizigers in Nederland is voor rekening van reizigers uit Europa. Zelf besteden Nederlanders meer dan drie kwart van de reisbestedingen op een Europese bestemming.


Reisverkeer belangrijk voor Nederlandse dienstenhandel

In de totale internationale handel in diensten behoort het reisverkeer tot de vijf belangrijkste dienstensoorten in 2019. Het reisverkeer heeft een aandeel van meer dan 7 procent in de Nederlandse uitvoer van diensten naar het buitenland (17 miljard euro), en het reisverkeer maakt 9 procent uit van de Nederlandse invoer van diensten uit het buitenland (20 miljard euro).


Naast het reisverkeer zijn de belangrijkste andere dienstensoorten voor de Nederlandse export zakelijke diensten, intellectueel eigendom (royalty’s), vervoersdiensten en telecommunicatie- en computerdiensten. Deze vijf dienstensoorten zijn samen goed voor maar liefst 89,0 procent van de totale dienstenexport. Bij de Nederlandse import zijn dezelfde vijf dienstensoorten dominant en gaat het om een gezamenlijk aandeel van 88,9 procent.


Meeste bestedingen uit Europa

Verreweg de meeste reisbestedingen in 2019 kwamen van reizigers uit Duitsland en ook in de top tien van nationaliteiten die het meest besteedden, staan voornamelijk Europeanen. Uitzonderingen zijn de Verenigde Staten (plaats vijf) en China (plaats negen). De uitgaven aan diensten en goederen door de toeristen en zakelijke reizigers uit de top tien landen waren in 2019 goed voor 14,4 miljard euro.





Ieder jaar nemen de bestedingen van buitenlanders in Nederland toe: sinds 2014 zijn de uitgaven van buitenlanders in Nederland gegroeid met meer dan 56 procent.


Veel Nederlandse reisbestedingen naar Duitsland

Nederlanders geven al jaren steeds meer uit aan bestedingen in het buitenland, zowel privé als zakelijk. Uitgaven op bestemmingen verder van huis zijn sterker toegenomen dan uitgaven tijdens verblijf of bezoek in Europa. Duitsland is het land waar Nederlandse reizigers in 2019 het meeste geld uitgaven, net als in de voorgaande jaren. De top tien landen waar Nederlanders in 2019 geld uitgaven aan diensten en goederen tijdens hun verblijf of bezoek bevinden zich vrijwel allemaal in Europa. De enige uitzondering is de Verenigde Staten (plaats vijf).




Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/13/buitenlandse-reizigers-gaven-17-miljard-euro-uit-in-nederland-in-2019
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, uitgaand toerisme, vakanties, zakelijk toerisme, economische betekenis

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
15/07/25
Boekingsplatform Vipio lanceert rubriek 'Bekend van TV'
Vipio heeft een speciale categorie gelanceert in de nieuwe rubriek over accommodaties die eerder te zien waren in populaire televisieprogramma's.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...