Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-03-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Overijsselse toeristische sector nu al hard geraakt

Overijsselse toeristische sector nu al hard geraakt
Foto: Marketing Oost

De Overijsselse toeristische sector - goed voor 2,2 miljard euro aan directe bestedingen en ruim 38.000 banen in 2019 - wordt hard geraakt en staat door de coronacrisis zo goed als stil. Ondernemers melden in een enquete van MarketingOost omzetverliezen van 50% tot 80%. De provincie Overijssel bekijkt of een taskforce aanvullende steun aan de sector en haar ondernemers kan bieden. 


Nu al enorme impact

Uit onderzoek is gebleken dat de impact sterk wordt gevoeld. Dit blijkt uit een steekproef onder ondernemers in de Overijsselse vrijetijdssector, dat liep van vrijdag 13 maart tot en met donderdag 19 maart en is uitgezet onder 1.750 aangesloten ondernemers die via mail zijn benaderd. Van alle vrijetijdsondernemers zegt 77% dat het virus een impact heeft gehad op het bedrijf. Dat is in de dagrecreatie (89%) sterker dan in de verblijfsrecreatie (71%). Van alle ondernemers heeft de afgelopen week 29% meer dan 50% omzetverlies gehad, 17% tussen de 31% en 50% en 30% minder dan 30% omzetverlies. Gemiddeld heeft een dagrecreatie bedrijf nu 23.750 aan omzet misgelopen, in de verblijfsrecreatie is dat met 18.250 iets lager. De meest annuleringen zien ondernemers voor Pasen (34% van de ondernemers), gevolgd door Hemelvaart (16%), de meivakantie (15%) en Pinksteren (11%). Voor de zomervakantie komen wel annuleringen binnen maar met 7% een stuk minder.


Tabel 1: Percentage ondernemers dat omzetverlies meldt


Vraag: Kunt u aangeven hoeveel procent (in omzet) van uw boekingen/reserveringen in de afgelopen week is geannuleerd?

Bron: Marketing Oost


Ondernemers maken zich grote zorgen over de financiële gevolgen en weten in veel gevallen niet hoe te reageren op deze onwerkelijke situatie. Men informeert zich via verschillende kanalen, maar vooral de kleinere ondernemer heeft behoefte aan de weg naar de juiste instantie en éénduidige informatie over hoe de overheid ze tegemoet kan komen. Dit vraagt om die nauwe samenwerking zoals nu is ingezet.


Snelheid brengen in pakket hulpmaatregelen

MarketingOost werkt samen met partijen als HISWA-RECRON, VNO-NCW, MKB, Gastvrij Overijssel, provincie Overijssel en de verschillende regio’s om de gevolgen te duiden en eenduidig ondersteuning te bieden. "We willen snelheid brengen in het pakket hulpmaatregelen voor ondernemers op rijks-, provinciaal en lokaal niveau, waarmee ondernemers ondersteund worden zodat na de crisis de, voor onze economie zo belangrijke, vrijetijdssector opnieuw kan floreren”, schrijft de organisatie in een verklaring.


Taskforce: coördinatie encommunicatie

Gedeputeerde Roy de Witte: "Samen met MarketingOost , Gastvrij Overijssel en gemeenten bekijk ik of een taskforce aanvullende steun aan de sector en haar ondernemers kan bieden. Evelyn Borgsteijn, directeur-bestuurder MarketingOost vult aan: "Ik heb veel waardering voor de proactieve houding van alle betroken partijen, door samen de schouders eronder te zetten. Het zal een kwestie van lange adem worden, de maatregelen moeten langdurige ondersteuning bieden. De impact is niet in één seizoen goed te maken. Daarom is de sector gebaat bij gecoördineerde communicatie en eenduidige informatieverstrekking richting zowel ondernemers als vanuit ondernemers richting de overheid.”

Link: https://www.kennisplatformoost.nl/wp-content/uploads/2020/03/Rapport-resultaten.pdf
Trefwoorden: toerisme, crisis, corona, Overijssel, onderzoek

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...