Geplaatst op: 18-03-2020
Auteur: Marc Gerlings

Goede maatregelen maar waar blijft de Taskforce?

Goede maatregelen maar waar blijft de Taskforce?

"Overleven is voor ondernemers eerste zorg, houd aandacht voor lange termijn hersteloffensief, ” Dat is de eerste reactie van Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland, op het pakket maatregelen dat het kabinet gisteravond heeft gepresenteerd. De maatregelen zijn goed maar er is ook kritiek. Waar blijft de Taskforce om de eerste weken te overleven? Ook op regionaal gebied worden krachten gebundeld en groeit de roep om provinciale steun. Dit blijkt uit 5 actiepunten opgesteld door Gastvrij Gelderland.

De nieuwe regeling voor werktijdverkorting, de uitbreiding van de financieringssteun voor met name grotere mkb-bedrijven via de GO-regeling en de versnelde inkomensondersteuning voor zelfstandigen; het zijn allemaal maatregelen die ondernemers in de brede vrijetijds- gastvrijheids- en toerismesector ondersteunen nu de coronacrisis hen zo hard treft. Gastvrij Nederland complimenteert dit kabinet met de stappen. 

Inhaaleffect ontbreekt

Op 16 maart heeft Gastvrij Nederland in een brandbrief aan de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer, voor een aantal sectorspecifieke maatregelen gepleit. De sector kent veel kleine familiebedrijven met een beperkt werkkapitaal, de sector is arbeidsintensief en heeft veel vaste lasten en verplichtingen. Een groot deel van de bedrijven verdient de jaaromzet in een beperkte periode in het jaar, namelijk tussen april en oktober. Het inhaaleffect ontbreekt; omzet die ondernemers in het seizoen niet maken, kunnen zij op een ander moment niet meer inhalen. 

"Eenvoudig, toegankelijk én ruimhartig; dat is waar Gastvrij Nederland in nauw overleg met de leden de maatregelen op zal toetsen”, zegt Kees van Wijk. "Om te kijken of dit voldoende soelaas biedt of dat er meer nodig is.” Gastvrij Nederland is teleurgesteld dat zij nog geen reactie van het kabinet heeft gekregen op haar verzoek tot het instellen van een Taskforce, waar, naast vertegenwoordigers van de sector, in ieder geval de ministeries van EZK, Financiën en Sociale Zaken en Werkgelegenheid in zouden moeten participeren. Taak van de Taskforce is om praktische oplossingen te verzinnen om de bedrijven te helpen de eerste weken te overleven én om te werken aan een groots hersteloffensief wanneer de vraag vanuit binnen- en buitenland zich herstelt. 

"Een Haags crisisoverleg is hard nodig”, aldus Van Wijk, "zij aan zij met de sector. Niet morgen maar vandaag!” 


De gastvrijheidssector is belangrijk voor de economie van Nederland: De totale economische waarde van de recreatie en toerisme sector in Nederland bedraagt 87,5 miljard euro, er zijn 791.000 banen mee gemoeid (2018).


Gastvrij Gelderland vraagt provincie om lastenverlichting

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Stichting Achterhoek Toerisme, RBT Rivierenland en de belangenorganisaties HISWA-RECRON en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bundelen vanaf vandaag hun krachten. Als 'Gastvrij- Gelderland' spannen zij zich de komende periode in voor toeristische ondernemers en vragen daarbij steun van de provincie.
  
Herre Dijkema, directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: "De gevolgen van de maatregelen voor de sector zijn ongekend en immens: geen bezoek betekent geen bestedingen en dus ook geen werk. De afgelopen dagen zijn wij overspoeld met berichten over de grote zorgen die ondernemers hebben. Veel bedrijven hebben inmiddels al tijdelijke contracten beëindigd of werktijdverkorting aangevraagd, maar dan nog komen ze op korte termijn in financiële problemen.”
 

5 actiepunten:

1. Samen na te denken over het ondersteunen en versterken van de sector bij het overwinnen van de economische gevolgen van het corona-virus. Niet alleen nu, maar ook straks als het virus op zijn retour is. 

2. Direct extra middelen voor ondernemers vrij te maken, bovenop de lopende nationale maatregelen. Deze extra middelen zijn nodig om de ergste gevolgen voor provinciale werkgelegenheid en economie te beperken. 

3. Samen met de sector ervoor te zorgen dat het toeristisch bezoek aan de provincie snel aantrekt, als dat bezoek weer mogelijk is.

4. Een taskforce in te richten vanuit de Provincie samen met de samenwerkende Gelderse organisaties die de (acute) problemen in de sector gecoördineerd gaat aanpakken.

5. Actief steun en betrokkenheid aan de toeristische sector uit te spreken. Het zijn voor ondernemers buitengewoon onzekere en moeilijke tijden. Zij kunnen elke vorm van hulp goed gebruiken.


Betalingsproblemen voorkomen

Tevens doet Gastvrij-Gelderland een oproep aan de Gelderse gemeenten om op korte termijn renteloos uitstel te verlenen voor de betaling van lokale lasten zoals de toeristenbelasting. En daarnaast te onderzoeken of ondernemers kwijtschelding kunnen krijgen voor (een deel van) de lokale lasten op het moment dat er betalingsproblemen ontstaan door de gevolgen van de uitbraak van het corona virus COVID-19.

Trefwoorden: corona, toerisme, leisure, lasten, Keijzer, Taskforce, toeristenbelasting, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.