Geplaatst op: 05-03-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Sterk jaar voor huisjesterreinen

Sterk jaar voor huisjesterreinen
Het aantal gasten in Nederlandse logiesaccommodaties groeide in 2019 met 5% naar 46,3 miljoen. Gasten bleven langer want het aantal overnachtingen steeg met ruim 7% nog sterker en kwam uit op 124 miljoen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

De groei zat vooral in de buitenlandse gasten (8%) en in mindere mate in het aantal Nederlandse gasten (3%). Toch is het aantal Nederlandse gasten met 26,0 miljoen nog altijd groter dan het aantal buitenlandse gasten dat op 20,3 miljoen uitkwam.



Meer gasten bij alle accommodaties

Het aantal gasten groeide vooral sterk op huisjesterreinen (+10,5%), kampeerterreinen (+6,2%) en hotels (+3,9%) . Groepsaccommodaties ontvingen 1,1% meer gasten maar die bleven korter zodat ze 0,9% minder overnachtingen realiseerden. Alleen in hotels groeide het aantal overnachtingen sterker (+6,3%) dan het aantal gasten (+3,9). Op kampeerterreinen groeide het aantal overnachtingen met 5,8% en op huisjesterreinen met 9,8%.



Grootste stijging in Noord-Holland, sterkste daling in Flevoland

In Noord-Holland verbleven in 2019 de meeste toeristen, zo’n 15 miljoen. Flevoland was de provincie waar het kleinste aantal toeristen verbleef in 2019, bijna 700 duizend. In Noord-Holland en Noord-Brabant was de groei van het aantal gasten het grootst. In Groningen, Friesland, Flevoland en Overijssel verbleven minder gasten dan in 2018. De daling wordt in de meeste provincies veroorzaakt door een afname van het aantal Nederlandse gasten.

Doordat het aantal overnachtingen sterker steeg dan het aantal gasten, nam de gemiddelde verblijfsduur per gast toe. Deze stijging van de verblijfsduur is in alle provincies zichtbaar, met uitzondering van Noord-Brabant.


Groei in Amsterdam en Utrecht

Van de vier grote steden kreeg Amsterdam in 2019 de meeste toeristen, ruim 9 miljoen, van wie het overgrote deel uit het buitenland kwam. Veel minder gasten verbleven in Rotterdam (1,2 miljoen), Den Haag (1,0 miljoen) en Utrecht (451 duizend) in 2019. In deze steden is de verhouding Nederlandse en buitenlandse toeristen ongeveer gelijk.

Ten opzichte van 2018 is het aantal gasten dat in Amsterdam verbleef met 9 procent toegenomen, de grootste toename van de vier grote steden. Vooral het aantal buitenlandse gasten in Amsterdam nam toe. In Utrecht is vooral het aantal Nederlandse gasten toegenomen. In Rotterdam daalde het aantal gasten licht, na een forse stijging in 2018.
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/10/aantal-toeristen-in-logiesaccommodaties-naar-46-miljoen-in-2019
Trefwoorden: toerisme, logiesaccommodaties, onderzoek, hotels, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, groepsaccommodaties

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.