Geplaatst op: 27-02-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Rembrandtjaar trekt veel bezoek naar kleinere steden en musea

Rembrandtjaar trekt veel bezoek naar kleinere steden en musea
Het themajaar Rembrandt & de Gouden Eeuw heeft 1,3 miljoen bezoekers getrokken. Maar de grootste winst is dat door het themajaar ook kleinere steden en culturele instellingen in de internationale mediaspotlights zijn gekomen.

"Bij Rembrandt denkt men vaak aan Amsterdam, maar dat andere steden naast onze hoofdstad ook schatkamers van de gouden eeuw zijn, is voor velen minder bekend. Met het themajaar hebben we een mooie impuls gegeven aan het bredere verhaal van de kunstschilder,” vertelt Conrad van Tiggelen, manager Strategie & Branding NBTC.

Veel mediawaarde

Het Rembrandt & de Gouden themajaar was zeer populair bij de internationale media. Zo’n 100 journalisten, waaronder de New York Times, Le Monde en Le Figaro hebben kennisgemaakt met de unieke tentoonstellingen rondom de rijke geschiedenis van Nederland in de Gouden Eeuw. In totaal heeft het themajaar wereldwijd ruim 10 miljoen euro aan mediawaarde gerealiseerd in duizend print en online publicaties. Naast Amsterdam werd er aandacht besteed aan steden als Den Haag, Leiden, Leeuwarden, Delft en Haarlem.

Meerjarige samenwerking opgezet

Het themajaar is onderdeel van een meerjarige samenwerking tussen steden en culturele instellingen in Middelburg, Dordrecht, Delft, Den Haag, Leiden, Haarlem, Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen. Met elkaar vertellen de steden het verhaal van de rijke geschiedenis van de Gouden Eeuw. In totaal trok het themajaar 1,3 miljoen bezoekers. Onno Wittenberg, hoofd Marketing & Communicatie bij het Mauritshuis in Den Haag: "We ontvingen bijna 15% meer bezoekers dan verwacht en dat is heel bijzonder. Wat ons betreft heeft de kracht van samenwerking rondom een themajaar zijn waarde absoluut bewezen. Ook bij volgende themajaren verwachten we weer nieuwe doelgroepen te gaan bereiken.”

Steden profiteren van tentoonstellingen en events

Steden profileerden zichzelf zelfs als Rembrandtstad. Martijn Bulthuis, directeur Leiden Marketing: "Voor Leiden was het een buitengewoon succesvol jaar. Als stad waar de jonge Rembrandt de eerste 25 jaar van zijn leven doorbracht zijn we er met de Leidse Rembrandtdagen, de Young Rembrandt Studio en een iconische tentoonstelling in Museum De Lakenhal in geslaagd ook dat deel van zijn leven bekend te maken bij het grote publiek. Jonge Rembrandt is voortaan in Leiden op vele plekken te beleven en staat symbool voor ieder jong talent dat zich in deze studentenstad wil en kan ontwikkelen.”

Nederlanders ontdekken Rembrandthuis
Naast internationaal bezoek, noteerde het Rembrandthuis in Amsterdam een belangrijke toename van Nederlands bezoek. Martijn Bosch, hoofd Marketing & Sales: "In 2019 heeft de Nederlander het Rembrandthuis herontdekt. We zagen een toename van het binnenlands bezoek. Voor een relatief klein museum als het Rembrandthuis helpt een themajaar, waarbij grote en kleinere musea nauw samenwerken, om zich zowel nationaal als internationaal te profileren.”
Trefwoorden: evenementen, themajaren

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023
Na een periode van drie moeizame coronajaren is er weer behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten. Koninklijke Jaarbeurs publiceerde deze week het jaarverslag 2023. Jaarbeurs is weer volop in bedrijf.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
12/04/24
DierenPark Amersfoort opent grootste zonnecarport van de gemeente
Zonnecarport geopend met 522 zonnepanelen bovenop de parkeergarage van Dierenpark Amersfoort. De groene stroom levert op zonnige dagen het gehele stroomgebruik van het park.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
11/04/24
Tilburg, Big Rivers Dordrecht en Utrecht Pride winnaars Nationale Evenementenprijzen
Allereerste Event Impact Award gaat naar Utrecht Pride. Big Rivers ervan door met de hoofdprijs van de Nationale Evenementenprijzen 2024

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...