Geplaatst op: 26-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Eindelijk een VR-concept dat in leisure gaat werken

The VR Room komt voor branche met white label VR

Eindelijk een VR-concept dat in leisure gaat werken

Is Virtual Reality de eeuwige belofte die in de leisuresector maar niet volwassen wil worden, of gaat het nu echt doorbreken? Met die vraag worstelt de branche al een paar jaar. Op een paar initiatieven na wil de echte doorbraak maar niet komen. Tijd om ons licht eens op te steken bij een partij die rond VR wel een goed verdienmodel heeft gerealiseerd: The VR Room met vestigingen in Utrecht, Amsterdam en (vanaf maart) Tilburg. Ik mocht even in de VR Arena testruimte spelen en was behoorlijk onder de indruk. Ook VR was fantastisch. Prachtig scherp beeld, mooie graphics, interactie met andere deelnemers en leuke spellen. Mooi is dat beide producten ook als white label op FEC’s en vakantieparken kunnen worden geplaatst. En wie denkt dat VR vooral een solistische bezigheid is, moet The VR Room eens met een groep boeken……


Initiatiefnemer is Wouter van den Bijgaart. Dat hij met VR leading in Nederland zou worden, had hij tien jaar geleden niet kunnen dromen toen hij met professional pokeren niet onverdienstelijk de hele wereld bereisde. Daar heeft hij geleerd niet alleen naar de resultaten te kijken maar vooral naar de keuzes die je maakt. "Als je met pokeren van azen en koningen verliest, is dat niet erg want je had gewoon een betere hand. Ik kijk vooral naar de keuzes die ik kan maken. Het resultaat maakt me niet zo uit”, analyseert hij. Deze mindset was voor de ontwikkeling van zijn VR onderneming erg belangrijk. Op zijn 21ste was hij klaar met pokeren en is weer gaan studeren omdat hij merkte dat hij van pokeren niet gelukkig werd. "Blijkbaar maakte geld me niet gelukkig maar vooruitgang juist wel.” Wouter studeerde vervolgens natuurwetenschappen en innovatiemanagement. "Dan zit je op het snijvlak tussen uitvinder en markt. De uitvinder voldoende kunnen begrijpen maar ook de kennis om de markt goed te kunnen bewerken.” Vaardigheden die hij later bij The VR Room hard nodig had.


Zelf kennismaken met Wouter van de Bijgaart? Kom dan naar de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit waar hij in een break-out sessie alles over zijn VR-concept voor de leisure vertelt.


In zijn derde studiejaar is hij bij een studentenconsultancybureau aan de slag gegaan. "Daar raakte ik verslaafd aan het ondernemerschap. Learning by doing ligt mij meer dan in de collegebanken zitten.” Toen hij op YouTube een VR-filmpje zag, wilde hij dat zelf ook ervaren.” Ik ging Googelen maar kon het nergens vinden. VR is vet, het kan blijkbaar maar is niet heel erg beschikbaar”, vat hij de markt van toen samen. Hij investeerde met de hulp van zijn broer zesduizend euro in twee computers en twee headsets en was als ondernemer vertrokken. "Van een kleine ondernemer met een kofferbak ging het al heel snel vanuit de omzet naar een pand, naar een groter pand en nu meerdere vestigingen. Ik had alleen het geld van mijn broer en moest optimaal gebruik maken van de first movers advantage. En dat kenmerkt mijn bedrijf: Alles wat we doen, doen we vaak als eerste.”


Wat voegt The VR Room toe ten op zichte van de thuisbeleving van VR?

"Dat is vooral de sociale setting, gecombineerd met perfecte techniek en de ruimte. Thuis heb je zelden een 4x4 meter oppervlak, en slechts 1 headset. Wij hebben er veel meer en bieden een multi-player ervaring aan op een manier zoals VR bedoeld is.”


Hoe moet ik dat sociale aspect zien?

"Het fijne aan dit systeem is dat de mensen uit jouw groep die niet aan het spelen zijn, op grote schermen het spel kunnen volgen. VR moet niet alleen voor de spelers maar ook voor de observeerders leuk zijn. Het gaat om de gameplay en de community er omheen. Vergelijk het met bowlen. Je gooit maar 1x de bal en kijkt vooral naar de verrichtingen van je medespelers. Door het sociale gebeuren wordt er ook wat gegeten en gedronken. Daardoor kan de prijs van het spel weer omlaag want daar verdienen we natuurlijk ook wat aan.”


Wie komen er? Ik neem aan veel gamers?

"Bij ons komen relatief weinig gamers. Onze bezoekers zijn vooral mensen die nieuwsgierig zijn naar VR. Vanwege het sociale aspect zien we vooral groepen en dates.”




Stel je voor dat een vakantiepark of FEC ook VR wil aanbieden. Hoe werkt dat?

"We hebben twee opties. Een high-end systeem, VR Lasergamen, met dikke PC’s, bekabelde VR headsets en torens waaromheen de spellen zich afspelen. Of ons nieuwe VR Arena systeem met draadloze VR headsets, verplaatsbaar en betaalbaar. We hebben daarvoor spellen van meerdere developers waarvoor wij exclusieve rechten hebben, daarnaast ontwikkelen wij inmiddels zelf ook content. We willen een platform creëren waar meerdere spellen zitten. Dan kun je in dezelfde ruimte meerdere levels en meerdere typen spellen spelen. Het is belangrijk om kwaliteit en variatie in je spellen te blijven leveren, anders komen mensen niet terug.”


Wat heb je nodig?

"Voor VR Arena heb je een PC nodig die de server van het spel runt, draadloze VR headsets en een hotspot. En natuurlijk een lege ruimte. VR Arena is vooral heel erg betaalbaar. 'Draadloos VR’ bestond al maar dan moest je een PC op je rug meenemen. Hoewel je de (grafische) kracht van de PC hebt, is een dergelijk systeem minstens 5x zo duur en hoeft nu niet meer om vrij rond te kunnen lopen. Het mooie van VR is ook dat je geen hele nieuwe lasergame hal hoeft te bouwen om 1 ander level te maken. Met een druk op de knop kun je een hele andere wereld creëren.”




En qua ruimte?

"Voor VR Arena waar je met 4 tot 12 mensen kunt spelen, heb je 50 tot 200 vierkante meter nodig. Het is best bijzonder voor VR dat je met maar liefst 12 mensen hetzelfde spel kan zijn. In onze testruimte hebben we 6x9 meter en daar kunnen er maximaal 4 in.”


Met hoeveel personeelsleden kun je deze producten draaien?

"VR Lasergamen voor 20 gasten kun je met 2 mensen runnen. De arena voor maximaal 12 mensen kun je met 1 persoon doen. Wij zorgen dat het foolproof is, voor de training van de medewerkers en ze de Ctrl-Alt-Delete van VR kennen. Ook adviseren we onze afnemers in het goed in de markt brengen van deze nieuwe activiteit”


En dan de hele Hollandse vraag, wat kost het?

"Het kan in 1 keer afgekocht worden vanaf 50 tot 60 duizend euro. Omdat ik weet dat het toch gaat werken wil ik ook mee investeren. Dan betaal je puur de onkosten voor minder dan 20 duizend en maak ik mijn marge wel op het gebruik.”


Hoe snel kan een bedrijf dan up-and-running zijn?

"Dat kan heel snel. In twee weken kunnen we een VR-Arena ontwikkelen als bouwkundig alles klaar is. Het mooie is dat we zelfs objecten of pilaren die in de ruimte staan, na kunnen bouwen waardoor het onderdeel wordt van het spel. Feitelijk hebben we alleen een lege ruimte nodig.”




Wat is je droom?

"Uiteindelijk wil ik dat wij de kwaliteitsnorm worden in hoe je VR aanbiedt. We zitten nu nog in een fase dat mensen niet eens weten wat goede of slechte VR is. Een VR headset met een telefoon wordt ook nog steeds aangeboden. Dat is wel geinig maar zeker niet goed genoeg om er 30 euro aan uit te geven. Mij maakt het niet uit of er concurrentie komt. Als het maar een goede is. Dat brengt de hele markt verder omhoog.”


VR Lasergamen: www.vrlasergamen.nl

VR Arena: www.vrarena.nl

Trefwoorden: leisure, attracties, virtual reality, vr

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/05/20
Medeoprichter van Toverland Caroline Kortooms neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Caroline Kortooms heeft besloten om Toverland te gaan verlaten na 20 jaar Algemeen Directeur te zijn geweest. Het Algemeen Directeurschap droeg ze in november 2019 over aan Jean Gelissen jr. en het afgelopen halfjaar was Caroline werkzaam als Leider Visie en Bedrijfscultuur.
25/05/20
Verbeteringen in WILDLANDS
Dierentuin WILDLANDS heeft de sluiting door coronacrisis aangegrepen om meerdere kleine verbeteringen door te voeren. Vandaag ging het park weer open, uiteraard met een anderhalve meter protocol.
11/05/20
Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis
De provincie Overijssel gaat het investeringsprogramma voor de Vrijetijdssector 2020-2023 aanpassen vanwege de coronacrisis. De provincie wil bedrijven in de sector helpen om te herstellen. In samenspraak met de sector Gastvrij Overijssel zijn de plannen aangepast om in te spelen op de nu ontstane situatie.
01/05/20
Levensgroot Dakota-vliegtuig landt in Madurodam
Madurodam beleefde een historisch hoogtepunt met de landing van ‘The Flying Dutchman’: een levensgroot DC-3 vliegtuig, in de iconische zilver en blauwe KLM-stijl van de jaren ’40-’50.
30/04/20
CELTH schetst vier scenario’s voor de bezoekerseconomie na de crisis
Op welke wijze en hoe snel kan de vrijetijdssector zich na de crisis herstellen? CELTH verkent daarvoor vier scenario's.
28/04/20
Tips voor een intelligente open up
Tientallen tips om je vrijetijdsbedrijf voor te bereiden op de 1,5 meter economie en toch nog een goede businesscase te draaien.
21/04/20
Een veerkrachtige industrie
We zitten midden in een crisis, maar de vrijetijdsindustrie is veerkrachtig. In dit artikel wordt ingegaan op lessen uit voorgaande crises, hoe attracties een deel van de aandacht van gasten kunnen vasthouden terwijl ze gesloten zijn en op welke wijze men zich kan voorbereiden op heropening.
21/04/20
Beiten moet commercie Ticketveiling verbeteren
Martine Beiten – tot voor kort Country Manager Benelux bij Groupon – is per 15 april in dienst getreden bij Ticketveiling.nl. Het platform is één van de grootste veilingsites in Nederland. Beiten bekleedt er vanaf nu de functie van Director E-commerce, Sales en Marketing. Ticketveiling.nl heeft een geheel eigen businessmodel en dat is aan verbetering toe.