Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-02-2020
Auteur: Marc Gerlings

Groningen pakt retail aan om leefbaarheid te vergroten

Compacte winkelgebieden met aantrekkelijke openbare ruimte

Groningen pakt retail aan om leefbaarheid te vergroten
Met ruim een ton ondersteunt de provincie de uitvoering van een aantal actiepunten uit de uitvoeringsagenda detailhandelsvisie van de gemeente Midden-Groningen. Met de subsidieregeling van de Retailagenda biedt de provincie ondersteuning aan gemeenten bij de ontwikkeling en uitvoering van hun visies op dit vlak.

De gemeente Midden-Groningen gaat met de provinciale bijdrage aan de slag met de herinrichting van winkelgebied Martenshoek. De inrichting van de openbare ruimte wordt aangepakt, de verkeerssituatie wordt verbeterd en de verbinding tussen de supermarkten en andere winkels wordt versterkt.


Vergroten leefbaarheid door compacter winkelgebied

Ook gaat de gemeente het aantal vierkante meters winkeloppervlak terugbrengen. Dit gebeurt door de detailhandelsbestemming van leegstaande winkelpanden te halen. "Met compactere winkelgebieden wordt de toekomstbestendigheid en de leefbaarheid vergroot", aldus gedeputeerde Tjeerd van Dekken. 

Wat hoort op welke locatie?

Er wordt ook een verdiepingsslag gemaakt op de visie rond de zogenaamde 'branchering' van het Winkelpark. Dit om tot zorgvuldige afwegingen en keuzes te kunnen komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bouwmarkt aan de rand van een stad en een kledingwinkel in het centrum.
Daarnaast gaan de eigenaren van winkelcentrum De Hooge Meeren aan de slag met de upgrading van het winkelcentrum ter verbetering van de sfeer en beleving.

Alle actiepunten zijn erop gericht de kwaliteit van winkelgebieden te behouden en te versterken, en verder te ontwikkelen tot toekomstbestendige centra.

Wil je alles weten over Retail?

Wil je alles weten over Retail en Retailtainment? Kom dan naar de Expertmeeting Retailtainment in Tilburg op 10 maart. Over retail, vastgoed, visie op retail, mening van de bewoners en de ondernemers, beleving en projecten. Mag je niet missen. Schrijf je nu in voor Retailtainment.
Trefwoorden: retail, stad, citymarketing, openbare ruimte

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...