Geplaatst op: 21-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Green Key voor alle Europese Center Parcs parken

Green Key voor alle Europese Center Parcs parken
Alle parken van Center Parcs in Europa zijn Green Key gecertificeerd.
Alle parken van Center Parcs in Europa zijn Green Key gecertificeerd. Dat geldt niet alleen voor de 24 vakantieparken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk, maar ook voor de drie door Center Parcs geëxploiteerde parken van Sunparks in België.

Volgens Erwin Dezeure, CSR directeur Center Parcs Europe, toont de certificering aan dat Center Parcs vooruitstrevend is op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. "Ik ben er ontzettend trots op dat al onze parken in Europa Green Key gecertificeerd zijn. Het behalen van dit certificaat was onze doelstelling voor 2022, maar onze parken zijn er al twee jaar eerder in geslaagd dit te realiseren. Deze certificering is een prachtige erkenning voor de vele ‘groene daden’ in onze parken en een weerspiegeling van de duurzame ambities van Center Parcs.”

Duurzaamheid is strategische pijler

Duurzaamheid is één van de belangrijkste strategische pijlers van Center Parcs. Dezeure: "We hebben op 1 januari 2020 bijvoorbeeld afscheid genomen van wegwerpplastic en alle elektriciteit in onze parken is groen. Ook zorgen slimme thermostaten en zuinige douchekoppen in onze cottages en centrale voorzieningen voor een aanzienlijke energiebesparing. Onze CO2-voetafdruk is ten opzichte van 2010 met ruim de helft afgenomen. Bovendien richten we ons met een biodiversiteitsplan voor elk park op een goede mix zodat mens en natuur in volledig evenwicht met elkaar zijn.” Daarnaast gebruikt Center Parcs veel minder chemicaliën in haar zwembaden dan reguliere baden doen.

Green Key blij met toonaangevende speler

"We zijn erg blij dat een toonaangevende speler als Center Parcs zich op Europees niveau aansluit bij Green Key. In al haar vakantieparken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk laat Center Parcs zien hoe serieus zij mens, gastvrijheid, klimaat en milieubewustzijn neemt. Onze strenge audits tonen aan dat Center Parcs in Europa een voortrekkersrol vervult”, vertelt Finn Bolding Thomsen, directeur Green Key Worldwide. "Dat is een resultaat waarop zij enorm trots mag zijn én waarvan al haar gasten en de omgeving van de parken profiteren. We hopen dat Center Parcs hiermee ook andere organisaties inspireert om ook hun milieu-impact te verkleinen.”

Zowel ISO als Green Key

Center Parcs voldeed als eerste bedrijf in de recreatiesector al aan de ISO 14001- en 50001-normen. Na de audits voldoen 27 gecertificeerde parken nu ook aan de strenge normen van Green Key op het gebied van duurzaamheid, milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hieronder vallen milieunormen als het registreren en besparen op het gebruik van gas, water en elektra en het verminderen van de hoeveelheid (rest)afval. Bovendien scoren de parken zeer goed op vele optionele criteria. Bij deze normen gaat het bijvoorbeeld om duurzame maatregelen als de toepassing van alternatieve bestrijdingsmiddelen, het aanbieden van biologische gerechten in restaurants en biologische producten in supermarkten en een minimaal gebruik van mono-verpakkingen. Ook vallen hieronder energie- en waterbesparende maatregelen die Center Parcs heeft getroffen in de Aqua Mundo, haar activiteiten om mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt te ondersteunen en haar samenwerking met maatschappelijke organisaties.

Over Green Key

Green Key is het internationaal keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke markt. Bedrijven met dit keurmerk gaan verder wat betreft duurzaamheid dan de normale wet- en regelgeving vereist. Het Green Key-programma wordt beheerd door de Foundation for Environmental Education. Het internationale keurmerk kent drie niveaus: Brons, Zilver en Goud. Op basis van het aantal ingevoerde optionele maatregelen wordt het niveau bepaald. Green Key maakt gebruik van verplichte en optionele normen. Deelnemers moeten aan alle verplichte normen voldoen om dit certificaat te behalen. De optionele normen kunnen vrij worden gekozen uit het totaal aantal beschikbare optionele normen. Op basis van de optionele normen wordt het niveau van het Green Key-certificaat bepaald. Er zijn in totaal 90 optionele normen. Om een gouden certificatie te behalen, moet aan minimaal 43 van deze optionele waarden worden voldaan.

Over Center Parcs Europe

Center Parcs Europe is onderdeel van Pierre et Vacances Center Parcs Group. Center Parcs bezit 27 Europese parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. In 2018-2019 werden 5 miljoen gasten ontvangen en realiseerde het vedrijf een omzet van 768 miljoen euro

Trefwoorden: verblifsrecreatie, bungalowparken, duurzaam toerisme

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/08/20
Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen
Het tweede kwartaal heeft de Nederlandse detailhandel 5,9% meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de internetverkopen groeiden sterk. Voor onze branche is de omzet in recreatiegoederen relevant en die gaven een nog noot vertoonde groei te zien.
02/08/20
Groene Koepel maakt gratis eenpans kookboekjes
Koken op de camping Veel kampeerders op natuurkampeerterreinen en trekkershutten hebben vaak maar één gaspitje tot hun beschikking. Daarop een volledige maaltijd koken vraagt om wat creativiteit.
02/08/20
Forse toename van jonge caravan- en camperbezitters in coronatijd
Sinds de coronauitbraak hebben steeds meer jonge mensen een caravan of camper gekocht. Dat blijk uit cijfers van BOVAG en RDC. Vooral campers zijn populair.
30/07/20
Logiesaccommodaties krabbelen in mei op
Nederlandse logiesaccommodaties hebben zich in mei weer een heel klein beetje van de coronaklap van april hersteld. Ze moesten het vooral hebben van het binnenlands toerisme.
29/07/20
Restaurant aan Roompot Marina Beach wordt hippe Beach Club
Roompot heeft het restaurant Bestevaer aan Roompot Marina in Kamperland tot een hippe Beach Club omgebouwd. Bijzonder is de high-end beeld- en muziekinstallatie voor gestreamde optredens.
24/07/20
Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector
De Nederlandse vrijetijdssector gaat nog hele lastige kwartalen tegemoet. Rabobank voorspelt voor de meeste deelsectoren in kwartalen 3 en 4 forse dalingen in omzet.
23/07/20
Bbp krimpt met bijna procent door crisis in buitenlandvakanties
ABN AMRO verwacht dat de Nederlandse economie in 2020 met 5,6% zal krimpen. Deze krimp ontstaat door forse omzetdalingen in de horeca, dagrecreatie en in delen van de retail en industrie. Maar ook omdat we minder naar het buitenland op vakantie gaan. Dat we daadwerkelijk minder aan reizen uitgeven ziet de bank aan de pintransacties. De hotelmarkt zal niet volledig herstellen omdat de zakelijke markt krimpt.
21/07/20
Aanjaagprogramma voor de vrijetijdssector Zeeland van start
Economische Impuls Zeeland gaat vanaf vandaag in opdracht van Provincie Zeeland van start met een aanjaagprogramma voor de Zeeuwse vrijetijdssector. Het Aanjaagprogramma is voor ondernemers in de vrijetijdssector en helpt hen op een innovatieve en duurzame manier met de doorontwikkeling van hun bedrijf.