Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Grote markt voor wandel- en fietsvakanties

Grote markt voor wandel- en fietsvakanties
Afbeelding van Hermann Traub via Pixabay

Over ruim een week start in de Jaarbeurs in Utrecht de Fiets en Wandelbeurs. Het moment voor veel Nederlanders om een fiets- of wandelvakantie te plannen. Maar hoe ontwikkelen die vakanties zich in de toekomst? Onderzoeksbureau Trends & Tourism zocht het uit.


Volgens onderzoeker Kees van der Most kiezen steeds meer Nederlanders voor een gezonde en actieve levensstijl: "Dit vertaalt zich ook in meer sportieve activiteiten tijdens vakanties, waaronder wandelen en fietsen. Mede door de vergrijzing en meer aandacht van duurzaamheid is het de verwachting dat het aantal wandel- en fietsvakanties in de toekomst zal blijven groeien. Om meer zicht te krijgen in het segment van fiets- en wandelvakanties heb ik eind 2019 een grootschalig consumentenonderzoek uitgevoerd onder de Nederlandse bevolking. Graag deel ik met de lezers van PleisureWorld NRIT de belangrijkste resultaten.” Onder een wandel- of fietsvakantie wordt een vakantie verstaan die voor het grootste deel in het teken staan van wandelen of fietsen.


Fietsvakanties

  • Zo’n 2,5 miljoen Nederlanders overwegen in de komende drie jaar een fietsvakantie te ondernemen(= 18% van de bevolking van 18 jaar en ouder).
  • De twee meest genoemde motivaties voor een fietsvakantie zijn: ‘je komt op plekjes waar je anders niet zo snel komt’ (40%) en ‘ik vind het fijn om in de buitenlucht te zijn’ (37%).
  • Fietsvakantiegangers willen relatief vaak een fietsvakantie in eigen land ondernemen (90%). Ruim de helft is ook van plan om een buitenlandse fietsvakantie te ondernemen.
  • De top 3 van meest aantrekkelijke buitenlandse fietsbestemmingen bestaat uit Duitsland, Frankrijk en België.


Wandelvakanties

  • Zo’n 3,25 miljoen Nederlanders overwegen in de komende drie jaar een wandelvakantie te ondernemen(= 24% van de bevolking van 18 jaar en ouder).
  • De twee meest genoemde motivaties voor een wandelvakantie zijn: ‘het beleven van de natuur’ (51%) en ‘ik vind het fijn om in de buitenlucht te zijn’ (41%).
  • Wandelvakantiegangers willen de komende jaren relatief vaak zowel een wandelvakantie in eigen land als het buitenland ondernemen (56%).
  • De top 3 van meest aantrekkelijke buitenlandse wandelbestemmingen bestaat uitOostenrijk, Zwitserland en Noorwegen.

Meer weten?

In het onderzoek wordt verder onder meer ingegaan op wensen/voorkeuren, interesses, aantrekkelijkheid/imago van bestemmingen, de rol van touroperators, consumentenprofielen, mediagedrag e.d. Meer weten:https://www.trends-tourism.nl/nl/thema-onderzoeken

Trefwoorden: dagrecreatie, vakanties, fietsen, wandelen, fietsvakanties, wandelvakanties, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.