Geplaatst op: 19-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Grote markt voor wandel- en fietsvakanties

Grote markt voor wandel- en fietsvakanties
Afbeelding van Hermann Traub via Pixabay

Over ruim een week start in de Jaarbeurs in Utrecht de Fiets en Wandelbeurs. Het moment voor veel Nederlanders om een fiets- of wandelvakantie te plannen. Maar hoe ontwikkelen die vakanties zich in de toekomst? Onderzoeksbureau Trends & Tourism zocht het uit.


Volgens onderzoeker Kees van der Most kiezen steeds meer Nederlanders voor een gezonde en actieve levensstijl: "Dit vertaalt zich ook in meer sportieve activiteiten tijdens vakanties, waaronder wandelen en fietsen. Mede door de vergrijzing en meer aandacht van duurzaamheid is het de verwachting dat het aantal wandel- en fietsvakanties in de toekomst zal blijven groeien. Om meer zicht te krijgen in het segment van fiets- en wandelvakanties heb ik eind 2019 een grootschalig consumentenonderzoek uitgevoerd onder de Nederlandse bevolking. Graag deel ik met de lezers van PleisureWorld NRIT de belangrijkste resultaten.” Onder een wandel- of fietsvakantie wordt een vakantie verstaan die voor het grootste deel in het teken staan van wandelen of fietsen.


Fietsvakanties

  • Zo’n 2,5 miljoen Nederlanders overwegen in de komende drie jaar een fietsvakantie te ondernemen(= 18% van de bevolking van 18 jaar en ouder).
  • De twee meest genoemde motivaties voor een fietsvakantie zijn: ‘je komt op plekjes waar je anders niet zo snel komt’ (40%) en ‘ik vind het fijn om in de buitenlucht te zijn’ (37%).
  • Fietsvakantiegangers willen relatief vaak een fietsvakantie in eigen land ondernemen (90%). Ruim de helft is ook van plan om een buitenlandse fietsvakantie te ondernemen.
  • De top 3 van meest aantrekkelijke buitenlandse fietsbestemmingen bestaat uit Duitsland, Frankrijk en België.


Wandelvakanties

  • Zo’n 3,25 miljoen Nederlanders overwegen in de komende drie jaar een wandelvakantie te ondernemen(= 24% van de bevolking van 18 jaar en ouder).
  • De twee meest genoemde motivaties voor een wandelvakantie zijn: ‘het beleven van de natuur’ (51%) en ‘ik vind het fijn om in de buitenlucht te zijn’ (41%).
  • Wandelvakantiegangers willen de komende jaren relatief vaak zowel een wandelvakantie in eigen land als het buitenland ondernemen (56%).
  • De top 3 van meest aantrekkelijke buitenlandse wandelbestemmingen bestaat uitOostenrijk, Zwitserland en Noorwegen.

Meer weten?

In het onderzoek wordt verder onder meer ingegaan op wensen/voorkeuren, interesses, aantrekkelijkheid/imago van bestemmingen, de rol van touroperators, consumentenprofielen, mediagedrag e.d. Meer weten:https://www.trends-tourism.nl/nl/thema-onderzoeken

Trefwoorden: dagrecreatie, vakanties, fietsen, wandelen, fietsvakanties, wandelvakanties, onderzoek

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/05/20
De rol van onderzoek in toerisme-gerelateerde milieuvraagstukken
Wat is de rol van onderzoek in beleidsvraagstukken? Harald Buijtendijk onderzocht dat met opvallende resultaten.
30/04/20
CELTH schetst vier scenario’s voor de bezoekerseconomie na de crisis
Op welke wijze en hoe snel kan de vrijetijdssector zich na de crisis herstellen? CELTH verkent daarvoor vier scenario's.
23/03/20
Inkomend toerisme loopt in tweede kwartaal 4,6 miljard euro mis
Door de corornacrisis loopt de Nederlandse economie vanwege wegvallend inkomend toerisme minstens 4,6 miljard euro mis. Zet de crisis tot en met de zomer door dan loopt de schade op tot 9,6 miljard euro.
12/03/20
1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland
Bij de publicatie van het overnachtingscijfer bleek dat de groei van de Duitse bezoekers nog verder ...
11/03/20
Exclusief voor leden
Bovengemiddelde groei Nederlands toerisme naar Denemarken
Het Deens toerisme vestigde in 2019 opnieuw een record in het aantal overnachtingen. Vooral in het s...
28/02/20
Exclusief voor leden
Elektrische fiets verstevigt koppositie
In 2019 werd een recordaantal van 420.000 nieuwe e-bikes verkocht in Nederland en dat is 2,6 procent...
21/02/20
Exclusief voor leden
Toerisme levert Vlaanderen meer dan 7 miljard euro op
Toerisme draagt meer dan 7 miljard euro bij aan de Vlaamse economie en is de afgelopen twee jaar met 260 miljoen euro gegroeid.
21/02/20
Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming
Wat zijn de kansen en uitdagingen bij immaterieel erfgoedtoerisme? Dat wordt bekeken tijdens het con...