Geplaatst op: 18-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe Nederlandse dagattracties toegankelijker en inclusiever kunnen worden

Hoe Nederlandse dagattracties toegankelijker en inclusiever kunnen worden
Afbeelding van Alexas_Fotos via Pixabay

Nederlandse dagattracties moeten en kunnen meer doen aan toegankelijkheid en inclusiviteit. Dat schrijft Karin Stiksma van Joint Projects in haar white paper ‘ Pleasure for all’.


"Gasten, Nederlandse en Europese wet- en regelgeving, de overheid en de samenleving vragen om meer voorzieningen voor mensen met een beperking”, schrijft Stiksma die haar paper start met een mooi toekomstbeeld waar het over 10 jaar heel normaal is dat iedereen plezier heeft tijdens een dagje uit. Aanbieders kunnen op drie variabelen sturen: attracties, infrastructuur en medewerkers.


Inclusiviteit als nieuwe normaal

Volgens Stiksma is in 2030 inclusiviteit het nieuwe normaal. Zo kunnen met nieuwe technologien attracties geschikt worden gemaakt om mensen met een beperking te trekken en kunnen met bijvoorbeeld VR ook multi-zintuigelijke ervaringen gecreëerd worden wat voor gasten met bijvoorbeeld een visuele of auditieve beperking mooi nieuw aanbod is. Voor zowel overheid als ondernemers is een rol weggelegd in de realisatie van toegankelijke infrastructuur. Ook in de communicatie is nog veel te verbeteren voor gasten met speciale wensen. Robots kunnen worden ingezet voor de begeleiding van gasten met een beperking. In de huidige krappe arbeidsmarkt moeten dagattracties ook meer kijken naar het inzetten van medewerkers met een beperking.


Branche moet flinke stappen gaan maken

Op dit moment signaleert Stiksma in de branche vooral onwetendheid en onvoldoende bewustzijn over en gebrek aan kennis van de doelgroep. Dat uit zich in weinig tot geen fysiek aangepast attracties die geschikt zijn voor mensen met een motorische beperking en onvoldoende activiteiten voor deze doelgroep. Daarnaast ontbreekt het aan een toegankelijke infrastructuur. Medewerkers hebben, ondanks goede bedoelingen, onvoldoende skills om mensen met een beperking goed tegemoet te treden en te helpen.


Nieuwe product-marktcombinaties ontwikkelen

Dagattracties moeten in de optiek van Stiksma op zoek naar nieuwe product-marktcombinaties voor deze doelgroep. Verder moeten ze anders gaan samenwerken met belangenorganisaties: "Deze verenigingen kennen de specifieke wensen en behoeften van deze gasten gedurende de gehele customer journey goed.” Volgens Stiksma moeten dagattracties ook een beroep kunnen doen op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning om hulpmiddelen voor gasten aan te schaffen. Een nieuwe blik op inclusiviteit met bijpassende maatregelen kan de branche jaarlijks honderdduizenden nieuwe en vooral gelukkige klanten brengen.


De white paper ‘Pleasure for all’ is via de website van Joint Projects te downloaden. Wil je met toegankelijkheid en inclusiviteit aan de slag? Kom dan naar de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit. Daar geeft Karin een workshop in een van de breakout sessies.

Link: https://jointprojects.nl/pleasure-for-all
Trefwoorden: attractieprken, dagattracties, inclusiviteit, toegankelijk toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname