Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-02-2020
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol sterk 2019 met plus 27% groei nettoresultaat

Schiphol sterk 2019 met plus 27% groei nettoresultaat
Amsterdam Schiphol Airport draaide in 2019 een goed jaar ondanks technische storingen waardoor passagiers strandden. Opvallend is de groei van het nettoresultaat. Het dividend nam dan ook fors toe.

Het aantal passagiers op Amsterdam Schiphol Airport is in 2019 met 0,9 procent toegenomen tot in totaal 71,7 miljoen passagiers. Schiphol blijft een van Europa's best verbonden luchthavens met een netwerk dat groeide naar 332 directe bestemmingen (2018: 327), waarvan 138 intercontinentaal (2018: 135). Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol bedroeg 496.826, een afname van 0,5 procent ten opzichte van 2018. Het vrachtvolume vertoonde een verdere daling met 8,5 procent naar 1,57 miljoen ton.


Technische storingen

Een aantal verstoringen heeft onze bedrijfscontinuïteit beïnvloed. In juli heeft een onderbreking in het systeem van de brandstofleverancier gezorgd voor een grote verstoring van de vluchtoperatie, met veel annuleringen en gestrande passagiers tot gevolg. TNO heeft onderzoek gedaan naar deze verstoring en de aanbevelingen van TNO worden geïmplementeerd, evenals de aanbevelingen en de lessen die we getrokken hebben uit de stroomstoring in 2018.


Luchthaven heeft goed verdiend

In 2019 heeft Schiphol solide financiële resultaten behaald. Het nettoresultaat steeg naar 355 miljoen euro (2018: 279 miljoen euro). De netto-omzet is toegenomen met 7,0 procent naar 1.615 miljoen euro (2018: 1.509 miljoen euro). De hogere netto-omzet is voornamelijk te danken aan hogere havengelden, autoparkeergelden en andere inkomsten uit passagiersgerelateerde activiteiten. De bedrijfslasten zijn gestegen met 6,8 procent naar 1.332 miljoen euro (2018: 1.248 miljoen euro).

Belangrijkste ontwikkelingen:


1 Het totale aantal passagiers op alle luchthavens van Royal Schiphol Group steeg met 1,7 procent naar 80,5 miljoen (2018: 79,2 miljoen). Op Eindhoven Airport steeg het aantal passagiers met 8,7 procent naar 6,7 miljoen, en op Rotterdam The Hague Airport met 7,8 procent naar 2,1 miljoen.

2 Voor het zesde jaar op rij hebben Amsterdam Airport Schiphol en Eindhoven Airport de 3+ status behaald in de Airport Carbon Accreditation benchmark van brancheorganisatie Airports Council International (ACI). Schiphol Group heeft zijn roadmap Most Sustainable Airports gepubliceerd, met de acties om in 2030 afvalvrije en emissievrije luchthavens te realiseren, en circulaire, energiepositieve luchthavens in 2050. Onze doelstelling is om bij te dragen aan net-zero carbon luchtvaart in 2050.

3 In 2019 heeft Royal Schiphol Group haar positie in Australië versterkt door het vergroting van zijn belang in Brisbane Airport met 0,9 procent tot 19,6 procent en het verwerven van een aandeel van 35 procent in Hobart International Airport.

4 In de loop van het jaar is Schiphol gestart met innovaties, waarvan veel digitaal van aard, om service en efficiëntie te verbeteren, zoals de self-service informatiepunten voor passagiers, WeChat services en de volautomatische dubbele passagiersbrug. We zijn samenwerkingsverbanden aangegaan met de Technische Universiteit Delft en de coalitie Dutch Drone Delta om innovatie te versnellen.

5 Het voorgestelde dividend aan aandeelhouders bedraagt 151 miljoen euro (2018: 117 miljoen euro).
Trefwoorden: luchthaven, vliegen, Schiphol, Group, financieel, omzet, winst, dividend

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.