Geplaatst op: 14-02-2020
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol sterk 2019 met plus 27% groei nettoresultaat

Schiphol sterk 2019 met plus 27% groei nettoresultaat
Amsterdam Schiphol Airport draaide in 2019 een goed jaar ondanks technische storingen waardoor passagiers strandden. Opvallend is de groei van het nettoresultaat. Het dividend nam dan ook fors toe.

Het aantal passagiers op Amsterdam Schiphol Airport is in 2019 met 0,9 procent toegenomen tot in totaal 71,7 miljoen passagiers. Schiphol blijft een van Europa's best verbonden luchthavens met een netwerk dat groeide naar 332 directe bestemmingen (2018: 327), waarvan 138 intercontinentaal (2018: 135). Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol bedroeg 496.826, een afname van 0,5 procent ten opzichte van 2018. Het vrachtvolume vertoonde een verdere daling met 8,5 procent naar 1,57 miljoen ton.


Technische storingen

Een aantal verstoringen heeft onze bedrijfscontinuïteit beïnvloed. In juli heeft een onderbreking in het systeem van de brandstofleverancier gezorgd voor een grote verstoring van de vluchtoperatie, met veel annuleringen en gestrande passagiers tot gevolg. TNO heeft onderzoek gedaan naar deze verstoring en de aanbevelingen van TNO worden geïmplementeerd, evenals de aanbevelingen en de lessen die we getrokken hebben uit de stroomstoring in 2018.


Luchthaven heeft goed verdiend

In 2019 heeft Schiphol solide financiële resultaten behaald. Het nettoresultaat steeg naar 355 miljoen euro (2018: 279 miljoen euro). De netto-omzet is toegenomen met 7,0 procent naar 1.615 miljoen euro (2018: 1.509 miljoen euro). De hogere netto-omzet is voornamelijk te danken aan hogere havengelden, autoparkeergelden en andere inkomsten uit passagiersgerelateerde activiteiten. De bedrijfslasten zijn gestegen met 6,8 procent naar 1.332 miljoen euro (2018: 1.248 miljoen euro).

Belangrijkste ontwikkelingen:


1 Het totale aantal passagiers op alle luchthavens van Royal Schiphol Group steeg met 1,7 procent naar 80,5 miljoen (2018: 79,2 miljoen). Op Eindhoven Airport steeg het aantal passagiers met 8,7 procent naar 6,7 miljoen, en op Rotterdam The Hague Airport met 7,8 procent naar 2,1 miljoen.

2 Voor het zesde jaar op rij hebben Amsterdam Airport Schiphol en Eindhoven Airport de 3+ status behaald in de Airport Carbon Accreditation benchmark van brancheorganisatie Airports Council International (ACI). Schiphol Group heeft zijn roadmap Most Sustainable Airports gepubliceerd, met de acties om in 2030 afvalvrije en emissievrije luchthavens te realiseren, en circulaire, energiepositieve luchthavens in 2050. Onze doelstelling is om bij te dragen aan net-zero carbon luchtvaart in 2050.

3 In 2019 heeft Royal Schiphol Group haar positie in Australië versterkt door het vergroting van zijn belang in Brisbane Airport met 0,9 procent tot 19,6 procent en het verwerven van een aandeel van 35 procent in Hobart International Airport.

4 In de loop van het jaar is Schiphol gestart met innovaties, waarvan veel digitaal van aard, om service en efficiëntie te verbeteren, zoals de self-service informatiepunten voor passagiers, WeChat services en de volautomatische dubbele passagiersbrug. We zijn samenwerkingsverbanden aangegaan met de Technische Universiteit Delft en de coalitie Dutch Drone Delta om innovatie te versnellen.

5 Het voorgestelde dividend aan aandeelhouders bedraagt 151 miljoen euro (2018: 117 miljoen euro).
Trefwoorden: luchthaven, vliegen, Schiphol, Group, financieel, omzet, winst, dividend

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
03/02/20
Overtoerisme!
Overtoerisme!
03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen | Lees meer
Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/09/20
Exclusief voor leden
Keukenhof verwacht 800.000 bezoekers in 2021
Het park wordt gewoon geplant zoals dat al 71 jaar gebeurt: met 7 miljoen bloembollen waar bezoekers in 2021 van 20 maart tot en met 9 mei van kunnen genieten.
18/09/20
Europa wil wel belasting heffen op kerosine
Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie wil dat Europa vergaande maatregelen neemt om het klimaat te beschermen.
16/09/20
Exclusief voor leden
Eenvijfde Nederlanders loopt corona op in vrijetijdssector
In hoeverre is de vrijetijdsbranche verantwoordelijk voor het oplopend aantal besmettingen? Met de epidemologische rapporten van het RIVM vanaf 1 juli analyseert de redactie van NRIT de situatie.
14/09/20
Snel extra gasten nodig voor zeilvloot
Uit circa 400 authentieke schepen bestaat de Hollandsche Zeilvloot. Deze zijn niet alleen van cultuu...
10/09/20
Exclusief voor leden
Trend: boten tekort in zomer 2020
De vraag bij verhuurplatform Barqo naar binnenlandse vaarvakanties was dusdanig groot dat 60% van de aanvragen niet geplaatst konden worden vanwege een tekort aan beschikbare boten.
09/09/20
70% minder medische hulpvragen van reizigers zomer 2020
Door COVID-19 en de onzekere reisadviezen kozen meer mensen voor een vakantie in eigen land in plaat...
09/09/20
Gastvrij Nederland doet beroep op Tweede Kamer voor betere steunmaatregelen sector
Deze morgen debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Mona Keijzer van EZK over toerisme. Gastvrij Nederland heeft bij de commissieleden een wensenlijstje neergelegd. Kern is dat zij voor de sterk getroffen sector maatwerk binnen de generieke steunpakketten wil.
08/09/20
Exclusief voor leden
1,2 miljard euro aan terugbetalingen vliegtickets van Emirates
Met extra maatregelen om zekerheid rondom vliegen en Covid-19 te vergroten en een salesactie wil de maatschappij meer mensen opnieuw laten kennismaken met vliegen. Daarbij gaat het ver met een dekking van mogelijke Covid-19 kosten.