Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-02-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Kennisnetwerk Destinatie Nederland gaat met Hotelschool The Hague toolkit voor waardevolle gastvrijheid ontwikkelen

Kennisnetwerk Destinatie Nederland gaat met Hotelschool The Hague toolkit voor waardevolle gastvrijheid ontwikkelen

Kennisnetwerk Destinatie Nederland en het Lectoraat City hospitality van Hotelschool The Hague slaan de handen ineen en gaan zich gezamenlijk inzetten op ontwikkeling voor waardevolle gastvrije bestemmingen. Voor de zogenaamde Hospitality makers is een hoofdrol weggelegd. Samen gaan ze met de DMO’s een heldere visie en toolkit ontwikkelen die waardevolle gastvrijheid moet aanjagen in stad of streek.


Hoe kun je als destinatiemanagement organisatie (DMO) een bijdrage leveren aan de gastvrijheidsbeleving van jouw stad of streek? Dat is de vraag die regelmatig gesteld wordt binnen Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Gastvrijheid is één van de pijlers binnen Perspectief 2030, de visie op toerisme in Nederland. Ook zijn de ontwikkeling en het belang van gastvrijheid benoemd in het visiedocument ‘De veranderende rol van de DMO’, dat samengesteld werd met een vijftiental experts op het gebied van destinatiemanagement.


Visie en toolkit ontwikkelen

"Binnen Kennisnetwerk Destinatie Nederland focussen wij op de ontwikkelbehoefte van destinatiemanagement organisaties. Gezien het belang van gastvrijheid en de rol van DMO’s zijn wij op zoek gegaan naar een partner die samen met DMO’s een heldere visie en toolkit kan ontwikkelen. Die partner hebben wij gevonden in Hotelschool The Hague. We kijken dan ook uit naar een inspirerend en waardevol traject waarin we de beleving van gastvrijheid in bestemmingen verder kunnen aanjagen”, aldus Wendy Sieger van Kennisnetwerk Destinatie Nederland.


Samenwerking met lectoraat City hospitality

Kennisnetwerk Destinatie Nederland en het Lectoraat City hospitality van Hotelschool The Hague slaan daarom de handen ineen en gaan zich gezamenlijk inzetten op ontwikkeling voor waardevolle gastvrije bestemmingen. Voor en door DMO’s: een kerngroep van gemotiveerde ‘hospitality makers’ gaat in co-creatie werken aan een visie op de rol van de DMO in het aanjagen van een gastvrije bestemming voor bezoekers, bewoners en ondernemers. Bijdragen aan de realisatie van een duurzame gastvrijheidscommunity is het ultieme doel.


Wat zijn Hospitality makers?

Hospitality makers zijn specialisten van de verschillende DMO’s, met een passie voor, kennis van en een heldere kijk op gastvrije bestemmingen. Begin maart zal de kick-off plaatsvinden onder leiding van Karoline Wiegerink en Jan Huizing van het lectoraat City hospitality. "We verheugen ons op de samenwerking waarin we zowel theoretische kaders en modellen inbrengen, maar zeker ook veel praktijkvoorbeelden. We starten met het aantonen van de toegevoegde waarde van gastvrijheid, ofwel de ‘Return on Hospitality’(RoH)” aldus Karoline Wiegerink.


Hospitalitydag 2020

Meer informatie over dit traject wordt gedeeld tijdens diverse bijeenkomsten van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Tijdens de Hospitalitydag 2020 op 25 maart a.s. zal het City hospitality lectoraat een eerste presentatie geven en kennis delen.


Over Hotelschool The Hague en Kennisnetwerk Destinatie Nederland

Hotelschool The Hague is opgericht in 1929 en is daarmee een van de oudste onafhankelijke hotelscholen ter wereld. De school heeft twee campussen, een in Den Haag en een in Amsterdam, met meer dan 2600 studenten en 200 medewerkers. Het lectoraat City Hospitality zet zich in voor kennis en ontwikkeling van gastvrije destinaties. Hotelschool The Hague is sinds 2014 ieder jaar uitgeroepen tot beste publieke Hotelschool van Nederland. In 2017 had de school volgens keuzegids HBO de beste Master bedrijfskunde. Afgestudeerden van Hotelschool The Hague bekleden managementposities in de gastvrijheidsbranche over de hele wereld. www.hotelschool.nl


Kennisnetwerk Destinatie Nederland is een netwerk van, voor en door professionals van ruim 70 grote en kleine destinatie- en citymarketing organisaties verspreid over Nederland, met een kleine werkorganisatie mogelijk gemaakt door VVV Nederland in Utrecht.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv, dmo, gastvrijheid, gastheerschap

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...