Geplaatst op: 03-02-2020
Auteur: Peter van der Aalst
Leisure & Events Management, Breda University of Applied Sciences

Futureproof events

Nederland Festivalland?

Futureproof events
Photo by Nils Schirmer on Unsplash Copy

2020 is alweer een maand oud en het festivalseizoen barst binnenkort in volle hevigheid los. Tijd om wat bronnen te checken om dé trends voor events van dit jaar op een rijtje te zetten. Er is niet alleen maar nieuws onder de zon en er zijn zeker verschillen tussen publieksevenementen en zakelijke evenementen, maar altijd goed om in hoofdlijnen van de actuele stand van zaken in de eventssector op de hoogte te zijn. Want Nederland is dan wel een festivalland bij uitstek, maar na jaren van ongebreidelde groei is het aantal festivals de afgelopen twee jaar landelijk met ruim 10% afgenomen. Voor organisatoren is dus enige alertheid geboden.


Trends in events

Wat zijn nu volgens deskundigen de belangrijkste trends binnen de events sector? Een overzicht:

  • Diversiteit en inclusiviteit (etniciteit, gender, leeftijd, religie) worden steeds belangrijker. Niet zozeer als trend, maar als een noodzakelijke en duurzame aansluiting van de events industrie bij een steeds diverser en geïntegreerder samenleving.
  • Er is sprake van een toename in ‘purpose-driven’ events, gekoppeld aan maatschappelijke doelen. Denk aan het redden van diersoorten (SharkFest), het promoten van een bewustere en minder vervuilende levenstijl (PlantBased Live) of het tegengaan van uitbuiting,empowerment van vrouwen en bevorderen van mensenrechten (The Trust Conference).
  • Duurzaamheid en ‘eco-friendliness’ worden nog belangrijkere topics: afvalreductie, energiebesparing en vliegschaamte heeft invloed op tours van artiesten, locatiekeuzes, planning, inzet van VR en AR. Bezoekers vragen steeds meer op een duurzame aanpak, positieve publiciteit is prachtige bijvangst. Mooi voorbeeld is de door Mojo en Solarfields ontwikkelde grootste solarcarport ter wereld voor Lowlands. Bezoekers kunnen vanaf 2021 hun auto’s (!) onder de 90.000 zonnepanelen parkeren. Deze leveren genoeg energie voor 10.000 huishoudens ofwel 100 festivalweekends en maken de vervuilende generatoren die Lowlands tot nu toe gebruikt overbodig.
  • Technologie is een steeds belangrijker onderdeel van events. Zowel in de pré-productie (samenwerkingstools, software, etc.) als tijdens het event zelf (gepersonaliseerde experiences door datagedreven ‘nudging’ in de eventsapps, games, etc).
  • Apps worden steeds meer een vanzelfsprekend onderdeel van events en festivals, noodzakelijk om de digitale generatie optimaal te bedienen. Ook business events gaan meer en meer mee in deze ontwikkeling.
  • De event experience moet voor de hedendaagse bezoeker tot in detail kloppen. Van registratie, tot het event, tot aan post-event contact, om een memorabel event te creëren. Presentaties die inspireren, uitzonderlijke acts, optimale hospitality passend in/bij het totaal, inzet van technologie om het publiek onder te dompelen in het event. Ook business events gaan steeds meer mee in deze trend.
  • Publiek wil niet zomaar bij een business event aanwezig zijn, maar actief participeren (workshops, breakout-sessies). Passieve observatie is uit, actieve participatie is in.
  • Business events festivaliseren (meer interactie, personalisering, foodtrucks) om jongere en internationale doelgroepen meer aan te spreken. Festivals aan de andere kant raken meer business georiënteerd en faciliteren netwerken en zaken doen.
  • Conferentiecentra en hotels proberen met ongewone en innovatieve ‘eventspaces’ een memorable eventbeleving aan hun gasten te bieden.
  • De totaalbeleving van festivals wordt nog belangrijker dan de line-up.
  • Veel events worden steeds groter en uitgebreider versus een hang naar kleinere, intieme boutique festivals
  • Info over events digitaal en gemakkelijk te delen maken wordt steeds belangrijker, zodat het event altijd sluimerend onder de aandacht blijft. Denk aan micro-content (tweets, video’s, infographics, slides, foto’s, podcasts) die het publiek aanspreekt en die gemakkelijk gedeeld kan worden.
  • Er is een groeiende aandacht voor crowd safety en security. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben. Onlangs pleitten politievakbonden nog bij burgemeesters om dit jaar 30% minder evenementen toe te staan vanwege capaciteitsproblemen bij de politie en beveiligingsbedrijven. Met het EK, Eurovisie Songfestival en de Formule 1 en de daarmee gepaard gaande (inter)nationale bezoekerstromen wordt deze uitdaging dit jaar nog groter.
  • Communities komen vaker bijeen in de vorm van meetups rondom zeer diverse onderwerpen (www.meetup.com).Generatie Z hecht veel waarde aan inclusiviteit, groepsgevoel en van elkaar leren. Online communities winnen de laatste jaren aan populariteit. Deze communities zijn juist effectief als de online relatie offline bekrachtigd wordt.
  • De vergrijzing neemt verder toe, in 2019 waren er in Nederland al meer dan 3,3 miljoen 65-plussers. Deze groep is actief en gewend om festivals te bezoeken.

Never a dull moment in de eventssector.

Er doen zich volop mogelijkheden voor, maar er zal regelmatig ook flink geïnvesteerd moeten worden. In geld en soms ook in een andere mindset. Gelukkig wordt de sector gekenmerkt door ondernemerschap, een projectmatige aanpak en flexibiliteit, belangrijke randvoorwaarden voor een gezond en futureproof aanbod.


Trefwoorden: evenementen, festivals, trends

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/20
Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming
Wat zijn de kansen en uitdagingen bij immaterieel erfgoedtoerisme? Dat wordt bekeken tijdens het con...
20/02/20
Toverland organiseert festival met vier stages
Festivals zijn een mooie manier om urgentie voor bezoek en veel publiciteit te genereren. Dat ziet ook attractiepark Toverland dat op vrijdag 15 mei haar eerste festival organiseert.
14/02/20
Nominaties Fiets Innovatie Awards 2020 bekend
De nominaties voor de Fiets Innovatie Awards 2020 zijn geselecteerd. In totaal zijn dit jaar 19 inze...
14/02/20
Design the sky – Laat een vliegtuig met jouw ontwerp deze zomer Europa rondvliegen!
In de drukke zomermaanden huurt TUI extra vliegtuigen in om iedereen op zijn vakantiebestemming te b...
14/02/20
GLOW Eindhoven 'best toegankelijke evenement van Eindhoven' voor mensen met een lichamelijke beperking
De Gouden Duim 2019, de prijs voor de beste score op toegankelijkheid voor mensen met een lichamelij...
14/02/20
Valentijnsdag graag met een stedentrip vieren
Wie dit weekend Valentijnsdag gaat vieren in het buitenland, gaat voor Londen, Barcelona of Kopenhag...
12/02/20
Exclusief voor leden
Nieuw wielerevenement door Gelderland
Make-A-Wish Nederland, Support Casper en Libéma profcycling lanceren ‘The Dutch 750’: een...
05/02/20
KHN Brabant organiseert op 9 & 10 maart de Horeca Onderwijsdagen Brabant
Op 9 en 10 maart 2020 nemen Brabantse horecabedrijven en onderwijsinstellingen een kijkje bij elkaar...