Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-02-2020
Auteur: Peter van der Aalst
Leisure & Events Management, Breda University of Applied Sciences

Futureproof events

Nederland Festivalland?

Futureproof events
Photo by Nils Schirmer on Unsplash Copy

2020 is alweer een maand oud en het festivalseizoen barst binnenkort in volle hevigheid los. Tijd om wat bronnen te checken om dé trends voor events van dit jaar op een rijtje te zetten. Er is niet alleen maar nieuws onder de zon en er zijn zeker verschillen tussen publieksevenementen en zakelijke evenementen, maar altijd goed om in hoofdlijnen van de actuele stand van zaken in de eventssector op de hoogte te zijn. Want Nederland is dan wel een festivalland bij uitstek, maar na jaren van ongebreidelde groei is het aantal festivals de afgelopen twee jaar landelijk met ruim 10% afgenomen. Voor organisatoren is dus enige alertheid geboden.


Trends in events

Wat zijn nu volgens deskundigen de belangrijkste trends binnen de events sector? Een overzicht:

  • Diversiteit en inclusiviteit (etniciteit, gender, leeftijd, religie) worden steeds belangrijker. Niet zozeer als trend, maar als een noodzakelijke en duurzame aansluiting van de events industrie bij een steeds diverser en geïntegreerder samenleving.
  • Er is sprake van een toename in ‘purpose-driven’ events, gekoppeld aan maatschappelijke doelen. Denk aan het redden van diersoorten (SharkFest), het promoten van een bewustere en minder vervuilende levenstijl (PlantBased Live) of het tegengaan van uitbuiting,empowerment van vrouwen en bevorderen van mensenrechten (The Trust Conference).
  • Duurzaamheid en ‘eco-friendliness’ worden nog belangrijkere topics: afvalreductie, energiebesparing en vliegschaamte heeft invloed op tours van artiesten, locatiekeuzes, planning, inzet van VR en AR. Bezoekers vragen steeds meer op een duurzame aanpak, positieve publiciteit is prachtige bijvangst. Mooi voorbeeld is de door Mojo en Solarfields ontwikkelde grootste solarcarport ter wereld voor Lowlands. Bezoekers kunnen vanaf 2021 hun auto’s (!) onder de 90.000 zonnepanelen parkeren. Deze leveren genoeg energie voor 10.000 huishoudens ofwel 100 festivalweekends en maken de vervuilende generatoren die Lowlands tot nu toe gebruikt overbodig.
  • Technologie is een steeds belangrijker onderdeel van events. Zowel in de pré-productie (samenwerkingstools, software, etc.) als tijdens het event zelf (gepersonaliseerde experiences door datagedreven ‘nudging’ in de eventsapps, games, etc).
  • Apps worden steeds meer een vanzelfsprekend onderdeel van events en festivals, noodzakelijk om de digitale generatie optimaal te bedienen. Ook business events gaan meer en meer mee in deze ontwikkeling.
  • De event experience moet voor de hedendaagse bezoeker tot in detail kloppen. Van registratie, tot het event, tot aan post-event contact, om een memorabel event te creëren. Presentaties die inspireren, uitzonderlijke acts, optimale hospitality passend in/bij het totaal, inzet van technologie om het publiek onder te dompelen in het event. Ook business events gaan steeds meer mee in deze trend.
  • Publiek wil niet zomaar bij een business event aanwezig zijn, maar actief participeren (workshops, breakout-sessies). Passieve observatie is uit, actieve participatie is in.
  • Business events festivaliseren (meer interactie, personalisering, foodtrucks) om jongere en internationale doelgroepen meer aan te spreken. Festivals aan de andere kant raken meer business georiënteerd en faciliteren netwerken en zaken doen.
  • Conferentiecentra en hotels proberen met ongewone en innovatieve ‘eventspaces’ een memorable eventbeleving aan hun gasten te bieden.
  • De totaalbeleving van festivals wordt nog belangrijker dan de line-up.
  • Veel events worden steeds groter en uitgebreider versus een hang naar kleinere, intieme boutique festivals
  • Info over events digitaal en gemakkelijk te delen maken wordt steeds belangrijker, zodat het event altijd sluimerend onder de aandacht blijft. Denk aan micro-content (tweets, video’s, infographics, slides, foto’s, podcasts) die het publiek aanspreekt en die gemakkelijk gedeeld kan worden.
  • Er is een groeiende aandacht voor crowd safety en security. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben. Onlangs pleitten politievakbonden nog bij burgemeesters om dit jaar 30% minder evenementen toe te staan vanwege capaciteitsproblemen bij de politie en beveiligingsbedrijven. Met het EK, Eurovisie Songfestival en de Formule 1 en de daarmee gepaard gaande (inter)nationale bezoekerstromen wordt deze uitdaging dit jaar nog groter.
  • Communities komen vaker bijeen in de vorm van meetups rondom zeer diverse onderwerpen (www.meetup.com).Generatie Z hecht veel waarde aan inclusiviteit, groepsgevoel en van elkaar leren. Online communities winnen de laatste jaren aan populariteit. Deze communities zijn juist effectief als de online relatie offline bekrachtigd wordt.
  • De vergrijzing neemt verder toe, in 2019 waren er in Nederland al meer dan 3,3 miljoen 65-plussers. Deze groep is actief en gewend om festivals te bezoeken.

Never a dull moment in de eventssector.

Er doen zich volop mogelijkheden voor, maar er zal regelmatig ook flink geïnvesteerd moeten worden. In geld en soms ook in een andere mindset. Gelukkig wordt de sector gekenmerkt door ondernemerschap, een projectmatige aanpak en flexibiliteit, belangrijke randvoorwaarden voor een gezond en futureproof aanbod.


Trefwoorden: evenementen, festivals, trends

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.