Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-01-2020
Auteur: Marc Gerlings

Manifest strategie voor regiobranding Duin- en Bollenstreek

Manifest strategie voor regiobranding Duin- en Bollenstreek
Commissaris van de Koning Provincie Zuid Holland Jaap Smit neemt het eerste ‘Manifest van de regio’ in ontvangst uit handen van wethouder Jan van Rijn (Gemeente Hillegom), bijgestaan door voorzitter Jan Bout (EBDB), directeur Lars Flinkerbusch (EBDB) en d
Gister lanceerde de Economic Board Duin- en Bollenstreek (EBDB) het nieuwe Manifest van de Regio tijdens haar eerste jaarevenement in Lisse. In dit Manifest worden de uitgangspunten voor de branding van de regio beschreven. 

Jaap Smit, commissaris van de Koning van de Provincie Zuid Holland, nam het eerste Manifest in ontvangst in een bomvol Floralis. Tijdens de bijeenkomst presenteerde de EBDB haar activiteiten, resultaten en plannen aan bestuurders, ondernemers en andere betrokkenen.

Verbeteren economische prestaties van de regio

De Economic Board is inmiddels ruim een jaar actief en werd opgericht door de vijf gemeenten Hillegom, Lisse, Teylingen, Noordwijk en Katwijk. De opdracht die zij kreeg is duidelijk: het aanjagen en regisseren van de Economische Agenda van de Duin- en Bollenstreek. Doel is om de economische prestaties van de regio te verbeteren. 


Space, Zorg, Greenport en Toerisme

Vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, de overheid en het onderwijs, de zogenoemde triple helix, werken inmiddels nauw samen in projectgroepen aan 11 businesscases. Stuk voor stuk hebben zij een relatie met de vier sectoren: Space, Zorg, Greenport en Toerisme. Als verbinder wil de Economic Board versnellende en versterkende connecties tot stand brengen die de economie in de regio ten goede komen. 

Inmiddels bevinden 9 businesscases zich in de uitvoeringsfase. Vanuit die 9 businesscases zijn er 14 projecten in uitvoering of afgerond in de periode van september 2018 t/m december 2019.

Manifest & regiobranding

Een van de businesscases uit de Economische Agenda is regiomarketing, waarbij de EBDB kwartiermaker is van het project regiobranding. De Economic Board heeft de opdracht een krachtige en eenduidige positionering voor de regio te bewerkstelligen. Doel is een betere zichtbaarheid van de streek en het vergroten van de aantrekkingskracht voor bezoekers, bewoners en bedrijven. 

Directeur EBDB Lars Flinkerbusch: "Vorig jaar hebben ruim 100 stakeholders in sessies samengewerkt volgens het Perfect World Principle. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een zogenaamd Manifest. In het Manifest dat wij vandaag presenteren wordt uitgegaan van ‘Vrij land tussen de grote steden’, de zogenaamde ‘Space in Between’. Vandaag presenteren wij geen nieuw logo, geen pay off en geen campagne. Wij presenteren u een gedragen strategie die gaat leiden naar het vermarkten van de regio. In 2020 volgt een doorvertaling naar externe communicatie en een activiteitenplan. De EBDB trekt hierin gezamenlijk op met onder andere de Stichting Promotie Duin- en Bollenstreek.”
Trefwoorden: regio, branding, strategie,

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    19/05/25
    Exclusief voor leden
    Flexibel arbeidscontract moet meer zekerheid bieden
    Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Dat staat onder meer in een wetsvoorstel van ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
    19/05/25
    Wisselend beeld Gelders dagbezoek in meivakantie
    In de meivakantie hebben attracties op de Veluwe, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen meer bezoek ontvangen dan een jaar eerder. Het was wel rustiger in de binnensteden en in de natuur. Er waren meer bezoekers uit andere regio’s.
    19/05/25
    Exclusief voor leden
    Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
    Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
    19/05/25
    Biesbosch MuseumEiland verbetert toegankelijkheid voor mindervalide bezoekers
    Biesbosch MuseumEiland heeft nieuwe stappen gezet om het Nationaal Park en het museum toegankelijker te maken voor bezoekers met een fysieke beperking. Ook zijn meer bankjes geplaatst.
    19/05/25
    Elfteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huiskleur
    De Efteling heeft met ‘De Prinses op de Erwt’ haar nieuwste sprookje gepresenteerd. De prinses heeft voor het eerst een donkere huidskleur. Volgens lector storytelling Moniek Hover van de Breda University of Applied Sciences past een dergelijke verandering prima bij het fenomeen sprookje.
    19/05/25
    Huurauto op vakantie: prijzen sinds 2022 meer dan gehalveerd
    De prijzen voor huurauto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen zijn in drie jaar tijd met meer dan 50 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Enterprise Car Sharing & Rental.
    16/05/25
    Exclusief voor leden
    Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
    Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
    16/05/25
    Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
    Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.

    ||| Agenda |||

    20/05/25 t/m 22-05-25
    20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
    Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
    20/05/25
    20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
    Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
    26/05/25
    26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
    27/05/25
    27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
    Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...