Geplaatst op: 27-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Flink meer voorboekingen in Nederlandse verblijfsrecreatie

Flink meer voorboekingen in Nederlandse verblijfsrecreatie
Photo by Blake Wisz on Unsplash

Voor de Nederlandse verblijfsrecreatie was 2019 een succesvol jaar. Verhuuraccommodaties presteerden beter en ook kamperen trok de ingezette, stijgende lijn door. Ook vakantiejaar 2020 is goed begonnen met 18% meer reserveringen. Dat blijkt uit de Stratech Benchmark.


Volgens Rob Stevens van Stratech hebben in 2019 veel vakantiegangers door later boeken ‘achter het net gevist’ en willen ze nu voorkomen dat hun favoriete vakantielocatie niet meer beschikbaar is.


Terugblik op 2019

De zomer van 2018 was een verrassend mooie zomer, die lang door liep. De helft van de reserveringen in dat jaar werden in de maanden juli en augustus gemaakt. Voor 2019 kwamen de reserveringen wat later binnen,doordatgasten waarschijnlijk wachtten opzekerheid op wederomeen mooie zomer. Toen de voortekenen eenmaal daar waren kwamen de reserveringen in grote getale binnen, met als gevolg dat 2019 beter presteerde dan het jaar ervoor.


Vroeg boeken

Recreatieondernemersvermoeden dat dit afwachtende gedrag ervoor gezorgd heeft dat er een groep gasten was die achter het net heeft gevist. Een groep die dit voor 2020 wil voorkomen en er deze keer op tijd bij wilzijn. Dit vermoeden kan Stratech onderbouwen met cijfers. Begin 2020 zijn er - vergeleken met hetzelfde moment in 2019 - ruim 18% meer reserveringen gemaakt. Deze reserveringen zijn gezamenlijk goed voor bijna 14% meer omzet. Alle vakantieperiodes staan er dan ook beter voor dan hetzelfde moment vorig jaar.




Kamperen nog steeds in de lift

De stijgende lijn die het kamperen vorig jaar liet zien, zet zich ook in 2020 voort. Op dit moment zijn er bijna 25% meer reserveringen gemaakt, die gezamenlijkzorgenvoor bijna 19% meer omzet vergeleken met het zelfde moment vorig jaar. Alle speciale periodes presenteren dan ook beter.


Met name de voorjaarsvakantie levert fors meer reserveringen en omzet op dit jaar. De overige speciale periodes voorafgaand aan de zomervakantie presteren ook erg goed. De voorjaarsvakantie, het pinksterweekend, hemelvaartweekenden het paasweekend zijn voor wat betreft kamperen goed voor bijna 27% meer omzet met bijna 30% meer reserveringen.




Ook betere prestaties voor verhuuraccommodaties

Ook de verhuuraccommodaties laten groene cijfers zien. Hierin zien we ook een kleine prijsstijging terug ten opzichte van vorig jaar. Met op dit moment ruim 18% meer reserveringen dan vorig jaar, is bijna 20% meer omzet gemaakt.


Ook voor de verhuuraccommodaties geldt dat alle speciale periodes op dit moment beter presteren dan vorig jaar. Opvallend is dat de herfstvakantiehiervan het beste presteert. Er zijn op dit moment al 30% meer reserveringen gemaakt,die zorgen voor 35% meer omzet ten opzichte van hetzelfde moment vorig jaar. De voorjaarsvakanties presteren ook voor de verhuuraccommodaties beter. Gezamenlijk zijn ze goed voor 9,5% meer reserveringen en 13% meer omzet.




Meer reserveringen en omzet?

Al met al zijn er vergeleken met hetzelfde momentin 2019tot nu toe meer reserveringen gemaakt, welke gezamenlijkmeer omzet opleveren. De vraag is natuurlijk of deze stijgende lijn zich voortzet of dat blijkt dat de reserveringen eerder in het jaar binnen zijn gekomen, maar dat de uiteindelijke aantallen op hetzelfde niveau als vorig jaar zullen uitkomen.


Over de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie

Met deStratech Benchmark Verblijfsrecreatiehebben bedrijven inzicht inde eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied vanomzet,bezettingsgraadengemiddelde prijs per nacht.

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/stratech-benchmark-prestaties-zomerperiode-en-herfsttrends-2019.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-update-zomer-herfst
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, boekingen

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/07/20
Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd
Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk.
08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.
07/07/20
Stayokay Maastricht vernieuwd
De vestiging van hostelketen Stayokay in Maastricht is fors gerenoveerd, onder meer tijdens de intel...
06/07/20
Kamperen in stijl op Camping Geversduin
Camping Geversduin introduceerde vorige week een gloednieuwe accommodatie: de Duin Boet. Dat is een compleet ingerichte luxe tent opgebouwd uit een houten frame met overdekte houten veranda. Met alle luxe die je in een vakantiewoning mag verwachten.
06/07/20
Online training voor animatiemedewerkers redt het seizoen
Richard Otten van Animatiewerk en Daan Olders van ict-bedrijf GIEA ontwikkelden een platform voor meer dan 60 trainingsvideo’s. Inmiddels hebben al 350 jongeren de training met goed gevolg doorlopen en kunnen op vakantieparken aan de slag.